משתמש:בר/מכונית אמפיבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רכב אמפיבי כלי תחבורה המסוגל לנוע ביבשה ובמים.

טרקטורונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרקטורונים אמפיביים הם סוג של רכב שטח ובין כלי הרכב האמפיביים הקטנים ביותר ללא כריות אוויר. הם זכו לפופולריות משמעותית בצפון אמריקה במהלך שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70. בדרך כלל טרקטורון אמפיבי הוא רכב קטן, קל משקל, שאינו מיועד לכביש המהיר.

נהוג לבנות את הבנוי מאמבט פלסטיק קשיח או פיברגלס אינטגרלי, מצויד בשישה (לפעמים שמונה) גלגלים מונעים, עם צמיגי בלון בלחץ נמוך. ללא מתלים (מלבד אלה שבגלגלים) וללא גלגלי הגה.

בקרת הכיוון מתבצעת באמצעות היגוי החלקה - בדיוק כמו ברכב נגרר - אם על ידי בלימת הגלגלים בצד שבו אתה רוצה לפנות, או על ידי הפעלת יתר של המצערת לגלגלים בצד הנגדי. לרוב נעשה שימוש במנוע של טרקטור גינה המגיע ביבשה למהירות מרבית של 40 קמ"ש.

טרקטורונים בנויים כך שיצפו עם מרחב חופשי בשפע, המסוגלים לחצות ביצות, בריכות ונחלים כמו גם אדמה יבשה. ביבשה ליחידות אלו יש אחיזה גבוהה ויכולת שטח מצוינת, שניתן לשפר עוד יותר עם סט מסלולים אופציונלי שניתן להרכיב ישירות על הגלגלים. למרות שפעולת הסחרור של הצמיגים מספיקה כדי להניע את הרכב במים, אם כי לאט, ניתן להוסיף מנועים חיצוניים לשימוש ממושך במים.

באוקטובר 2013 הציגו "גיבס אמפיביאנס" דגם בשם "קואדסקי", הרכב האמפיבי הראשון המגיע ל-72 קמ"ש ביבשה או במים. הוא פותח באמצעות טכנולוגיה שגיבס פיתחה במקור עבור "אקוואדה", מכונית אמפיבית שלא ירדה לייצור עקב קשיים רגולטורים. [1]

מכוניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכוניות אמפיביות נוצרו בערך. 1900, אולם מלחמת העולם השנייה עוררה באופן משמעותי את התפתחותם. שתיים מהמכוניות האמפיביות המשמעותיות ביותר עד כה פותחו במהלך מלחמת העולם השנייה. הנפוץ ביותר היה הפולקסווגן שווימווגן הגרמני, רכב 4X4 דמוי ג'יפ קטן, שתוכנן על ידי חברת ההנדסה פורשה ב-1942 והיה בשימוש נרחב במלחמת העולם השנייה . המרכב האמפיבי תוכנן על ידי ארווין קומנדה, מעצב בניית הגוף של החברה, תוך שימוש במנוע והרכבת ההנעה של ה- Kübelwagen . גרסה אמפיבית של ג'יפ Willys MB, פורד GPA או 'Seep' (קיצור של Sea jeep ) פותחה גם במהלך מלחמת העולם השנייה. GPA שונה במיוחד, שנקרא Half-Safe, נהג והפליג מסביב לעולם על ידי בן קרלין האוסטרלי בשנות ה-50.

אחד ממטוסי השטח האמפיביים המסוגלים ביותר לאחר המלחמה היה ה-
שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור שפה

פרמטרי חובה [ 3 ] חסרים
[[|]] (Am') הגרמני, שהציג גוף עשוי מסגסוגת אלומיניום AlMg2 עמידה למי ים. הרכב היקר הזה, שהונדס בצורה מקיפה, הוכח כשיר ים בסערת Gale force 10 מול חופי הים הצפוני (Pohl, 1998). רק כ-100 נבנו - אלה שבבעלותם אחד מצאו שהוא מסוגל לחצות את תעלת למאנש כמעט ללא מאמץ.

מכוניות אמפיביות גרידא כוללות את אמפיקאר משנות ה-60 ואת ה-Gibs Aquada העכשווית. עם כמעט 4,000 חלקים שנבנו, האמפיקאר היא עדיין המכונית האמפיבית האזרחית המוצלחת ביותר עד כה.

ה-Gibs Aquada בולט בזכות יכולת הקצעה במהירות גבוהה על המים. גיבס בנה חמישים אקוודה בתחילת שנות ה-2000 לאחר שפותח על ידי צוות שהרכיב המייסד אלן גיבס לפני שספקית המנועים של החברה, רובר, לא הצליחה להמשיך לספק מנועים. גיבס והשותף החדש, ניל ג'נקינס, הקימו מחדש את החברה וכעת מבקשים אישור רגולטורי בארה"ב עבור ה-Aquada [2] מכוניות אמפיביות נוספות כוללות את הידרה ספיידר האמריקאית ואת ה- Spira4u . [3] לא כולם היו מוצלחים עם ה-Herzog Conte Schwimmwagen משנת 1979 שלא הצליח לעבור את אב הטיפוס ולהגיע לייצור. [4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:רכבי שטח ופנאי גדולים]]