משתמש:התמים הנעלה/ארגז חול/מאיר אבן גבאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של התמים הנעלה.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של התמים הנעלה.
רבי מאיר אבן גבאי
לידה 1480
פטירה 1540 (בגיל 60 בערך)
השתייכות אחרונים, מקובלים
חיבוריו עבודת הקודש, דרך אמונה, תולעת יעקב ועוד

רבי מאיר בן יחזקאל אבן גבאי, מכונה ר' מאיר ן' גבאי (ה'רמ"א (1480) - ה'ש' (1540) לערך), היה גדול המקובלים בתקופת גירוש ספרד. מחבר ספרי קבלה חשובים, ביניהם "עבודת הקודש" ו"דרך אמונה". מעט ידוע על חייו.

חייו וספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ר' מאיר התגורר ככל הנראה בטורקיה ונקבר בארץ ישראל. הוא כתב שלושה ספרים בהם מתמודד הוא עם בעיות בתורת הקבלה ויוצר גם תאוריות משלו: תולעת יעקב (נכתב על ידו בשנת 1507), פירוש על התפילות; דרך אמונה (נכתב ב-1539) - הסבר על מבנה עשר הספירות במתכונת של תשובות לשאלותיו של תלמידו רבי יוסף הלוי, על בסיס "שער השואל" שחובר בידי אחד מראשוני המקובלים בימי הביניים ר' עזריאל מגירונה, בשילוב מקורות מספר הזהר. ספריו אלו נדפסו לראשונה בקונסטנטינופול, 1560.

ספרו השלישי והעיקרי הוא עבודת הקודש, בו פורס את הדוקטרינה המלאה של תורת הקבלה. את דבריו בעניין זה חילק לארבעה נושאים עיקריים: אחדות ה', עבודת ה' המוטלת על האדם, מטרת קיומו של האדם ביקום וביאור על היבטים אזוטריים בתורה (בו מתמקד רבות בתיאורי מעשה בראשית המצויים בספר בראשית). יצירה חשובה זו חוברה על-ידו בין השנים 1523-1531[1], והיא מהווה ככל הנראה את הסיכום המקיף ביותר של תורת הקבלה שקדמה למקובלי צפת, והוא נחשב עד היום כאחד הספרים הפופולריים על הקבלה. בספר זה מרבה הוא להתפלמס עם קודמיו בתורת הקבלה, ביניהם ר' עזריאל מגירונה ור' שם טוב ביבאגו. נדפס לראשונה ב-1566–1568 תחת השם "מראות אלוקים", דבר המתיישב יפה עם כך שאבן גבאי היה אחד התומכים המובילים בדעה כי הספירות הן מהות האלוהות.

הוא התנגד ללימודי הפילוסופיה שהיו נפוצים בזמנו, שיבח את חכמת התורה ("החכמה האמיתית") והזהיר את התלמידים כי "הפילוסופיה תרחיקם מהשלימות", וכדבריו:

הפילוסופיה, והיא החכמה העיונית המופתית. . אסורה על היהודי ללמדה, לפי שכבר יבוא לשער איזו טענה היותה אמיתית או מסופקת

עבודת הקודש חלק ד' פרק טז

גדולי הרבנים בתקופתו והבאים אחריו התייחסו אליו בהערצה גדולה. המהר"ל מכנה אותו בתואר "הרב המופלא"[2],

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופת חייו של הרב התמים הנעלה/ארגז חול/מאיר אבן גבאי על ציר הזמן
ציר הזמןתקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרונים
ציר הזמן

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמציין בסוף חיבורו, שהשלימו בב' טבת ה'רצ"א בהיותו בן 50, והתחיל לכתוב אותו בהיותו בן 42
  2. ^ בספרו גבורות ה' פרק ס"ח