משתמש:ויולטסי/תוכנית צל"ש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של ויולטסי.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של ויולטסי.

תוכנית צל"ש היא תוכנית הכשרה והכנה של נערות בעלות פטור משרות בצה"ל, לגיוס והשתלבות בצבא, בשרות לאומי או בעולם העבודה באמצעות שיקום מקצועי והעשרה, פיתוח מיומנויות חברתיות והעצמת הנערות.

התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובר בפרויקט שפועל בשיתוף משרד הרווחה, ביטוח לאומי, משרד התמ"ת וצה"ל ומופעל על ידי עמותת "בת עמי". התוכנית פועלת מזה כארבעים שנים ובעבר כונתה בשמות אחרים: פרויקט צה"ל, פרויקט הנערה. מטרת הפרויקט הינה הכנה והכשרה של הנערות המשתתפות בו לגיוס והשתלבות בצבא, בשרות לאומי או בשוק התעסוקה. הוצאת הנערות ממעגלי האבטלה והמצוקה האישית, המשפחתית והחברתית והכנתן לחיים בוגרים, עצמאיים.

אוכלוסיית היעד לתוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נערות בנות 18-20 (באישור חריג ניתן לשקול מועמדות צעירות או מבוגרות יותר מגילאים אלו), אשר קיבלו פטור מגיוס או אשר עתידות להתגייס במסגרת הגיוס המיוחד. גם נערות החשות זקוקות לחיזוק, הכנה לקראת השרות יכולות לפנות כמועמדות לשילוב בתוכנית. כל בקשה תישקל לגופה וניתן לבקש דחית מועד השרות עבורן. סיום בהצלחה של התוכנית יאפשר גיוס לצה"ל גם עבור צעירות שקיבלו פטור או לחלופין שרות בשרות לאומי.

הפרויקט מתנהל במשך תשעה חודשים (על פי רוב הוא מתחיל עם פתיחת שנת הלימודים) במשך חמישה ימים בשבוע. התוכנית קיימת בפריסה ארצית נרחבת ובאזורים הבאים: באר-שבע, קריית גת, רחובות, תל אביב, הוד השרון, חדרה, טבריה וקרית חיים. מרכזת הפרויקט בכל מרכז אזורי היא עובדת סוציאלית, שתפקידה איתור ומיון משתתפות בתוכנית, טיפול פרטני וקבוצתי, ריכוז ותפעול התוכנית ועבודה בקהילה עם השותפים השונים והגורמים המפנים.

במסגרת התוכנית מקבלות הצעירות:[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הכשרה מקצועית- לימודית, כגון: קורסים מקצועיים של טכנאות שיניים ובניית אתרים. בסיום התוכנית ולאחר הצלחה בבחינת הסיום תקבל הנערה תעודת מקצוע מטעם מדינת ישראל, משרד התמ"ת.
  2. הכנה לגיוס (כולל שבוע גדנ"ע) ותיווך וגישור מול גורמי צה"ל.
  3. העשרה ופעילות חברתית ותרבותית.
  4. מענים טיפוליים בהתאם לצורך. טיפול פרטני ועבודה קבוצתית בנושאים כמו: מעמד האישה, העצמה נשית, סוגיות מיניות, דימוי עצמי, תקשורת בין אישית ועוד.
  5. פעילות ארצית - מפגשים חברתיים ותרבותיים ברמה ארצית.
  6. מלגת קיום לאורך כל חודשי התוכנית שהינה בעצם קיצבת הבטחת הכנסה מטעם הביטוח הלאומי- לפי תנאי זכאות ובהתאם להגעה סדירה ושיתוף פעולה בקורס.