משתמש:מבשר ציון/מסמכי ססיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תיק מסמכים מזוייף, שהוזמן על ידי המפלגה הדמוקרטית של ארצות הברית, ונמסר על ידי כריסטופר ססיל איש המודיעין הבריטי לשעבר, ובו נטען כי רוסיה מחזיקה במידע שמאפשר להם לסחוט את הנשיא דונלד טראמפ.

תחילת הפרשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין יוני לדצמבר 2016 העביר איש המודיעין הבריטי כריסטופר סטיל, לאנשי המפלגה הדמוקרטית 17 מזכרים שנאספו על ידי מקורותיו ברוסיה. הוא הצהיר כי אינו מוכן לערוב למהימנות המידע, וגם לא הסכים למסור את זהות מקורותיו. התיק הוצג על ידי ג'יימס קומי ראש ה-FBI של הנשיא ברק אובמה[1], ולנשיא הנבחר דונלד טראמפ. הנשיא טראמפ ניסה להוציא מקומי הודעה מסתייגת של הסוכנות מתוכן התיק, אך קומי התנגד והודח. בעקבות הדחתו מינה משרד המשפטים את התובע המיוחד רוברט מולר לחקירת הפרשה. גם ג'ון ברנן שהיה ראש ה-CIA באותה התקופה, וג'יימס קלאפר שהיה ראש המודיעין הלאומי, הצהירו כי הם עומדים מאחורי המסמכים, ובתגובה ביטל טראמפ את סיווגו הביטחוני של ברנן. התקשורת האמריקנית קיבלה את החומר בספטמבר 2016 לפני הבחירות, מתוך כוונה לגרום ל-FBI לפתוח בחקירה נגד טראמפ, משקל נגד לחקירות שהתקיימו אז נגד הילרי קלינטון, אך במשך יותר מחודשיים סירבו אמצעי התקשורת לפרסם את הידיעה, בשל חוסר אמינות.

תוכן המסמכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתיק נטען כי ישנה קלטת וידאו של טראמפ עם נערות ליווי שמטילות מימיהן על מיטה במלון "ריץ" במוסקבה, וכי זהו חומר העשוי לשמש לסחיטת הנשיא על ידי הרוסים.

דו"ח המבקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייקל הורוביץ המבקר הכללי במשרד המשפטים גילה[2] כי יוזמי חקירת "מסמכי ססיל" התארגנו כבר לפני הבחירות לצורך הדחתו של הנשיא טראמפ לכשייבחר[3]. ביניהם היו סגן ראש ה-FBI אנדרו מקייב, סגן ראש האגף לריגול נגדי פיטר סטרוזק, והיועצת המשפטית ליסה פייג'. הם גם הטעו את בית המשפט שיתן אישור להאזנות סתר נגד דונלד טראמפ[4], ולמרבה האבסורד, הם שותפו גם בצוות החקירה שהקים רוברט מולר כדי לבדוק אם היתה קנוניה בין הנשיא טראמפ לרוסיה. הדו"ח התפרסם בדצמבר 2019, ובו נקבע כי כבר בחודש ינואר 2017 הצליחו חוקרי ה-FBI להגיע למקור הידיעה של סטיל, וכי מדובר ב"שיח חברים על בקבוקי בירה". עוד נקבע כי ידיעות נוספות עוותו על ידי סטיל ומעט המידע שאומת התבסס על פרסומים באינטרנט[5].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016 קטגוריה:FBI קטגוריה:קהילת המודיעין האמריקאית קטגוריה:מחלקת המשפטים של ארצות הברית