משתמש:צבייצחק/מלחמת הנפילים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מלחמת הנפילים היא טרילוגיית נוער שנכתבה על ידי ברונדון סנדרסון. עלילת הסדרה מתרחשת מספר שנים קדימה ממנו. הספרים מסופרים מנקודת המבט של דייוויד, אדם בלי כוחות על שחי בשיקאגו, עיר מלאה בנפילים עם כוחות על.

שלושת הספרים תורגמו לעברית בשנים 2013, 2016 ו2017 על ידי צפריר גרוסמן בהוצאת אופוס.


עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שה'אסון' - כוכב אדום ומוזר הופיע בשמיים, אנשים התחילו לקבל כוחות. האנשים שקיבלו כוחות נקראו 'נפילים'. בהתחלה, האנושות הייתה אופטימית לגבי הנפילים, והיו בטוחים שהם גיבורי על, אבל תוך זמן קצר הסתבר שכל הנפילים רשעים.

הסדרה מלחמת הנפילים מתחילה קצת יותר מעשר שנים לאחר הופעתו של ה'אסון', ועוסקת במאבקם של 'הנוקמים' - קבוצה של אנשים נטולי כוחות שפועלת במחתרת, ששמו להם כמטרה להלחם נגד הנפילים ולהביס אותם.

לב פלדה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרולוג של הספר, דייוויד רואה את 'לב פלדה', נפיל בעל כוחות רבים שאחד מהם הוא עור חסין לכל פגיעה, נשרט מכדור טועה שנורה על ידי אביו של דייוויד כשכיוון על נפיל אחר. לב פלדה פוחד שיגלו מהי החולשה שלו והורג את כל הנוכחים במקום. רק דייוויד שורד, ונשבע לעצמו להרוג את לב פלדה.

בהמשך הספר, בהווה, לב פלדה שולט על העיר 'ניוקאגו' (שיקאגו החדשה), לאחר שהפך את כולה לעשויה פלדה בעזרת כוחו להפוך כל דבר לפלדה. הוא סוג של מלך עליה, בעזרתם של שלושה נפילים חזקים - אבי ליל - נפיל שגופו עשוי מצל ומטיל חושך על כל העיר, קרב אש - נפיל שגופו עשוי אש לוהטת, ושצף - נפיל שיכול לייצר חשמל שמספק חשמל לכל העיר ועוד עשרות נפילים זוטרים.
הספר מתחיל במעקב של דייוויד, ששואף להצטרף לנוקמים, עוקב אחרי צ'אנס (=סיכוי באנגלית), נפיל בעל כוחות של ניבוי, שדייוויד מנחש שיהיה המטרה הבאה של הנוקמים. השערתו מתגלית כנכונה, ולאחר שדייוויד עוזר למייגן, אחת מהנוקמים, להרוג את צ'אנס, הוא רודף אחרי הנוקמים אל מנהרות התחתית, ומתעקש שיתנו לו להצטרף אל התא של הנוקמים בעיר, קבוצה קטנה שמונהלת על ידי אדם שמכונה פרופ'. תא הנוקמים לא נותן בו אמון, אבל לאחר שהוא מצליח לגלות את החולשה של אבי ליל ואחר כך הורג נפילה עם כוח של יצירת אשליות, הוא מתקבל לקבוצה.

הוא מציג את התוכנית שלו לניקוי העיר מנפילים בפני הקבוצה. התוכנית מסוכנת וחדשנית מכיוון שעד עכשיו הנוקמים פעלו בסתר ולא תקפו מטרות חשובות מדי כדי שלא ייחשבו כאיום, ובנוסף, הם עדיין לא יודעים את החולשה של לב פלדה, שאי אפשר לפגוע בו בלעדיה. אבל בסופו של דבר התוכנית מתקבלת.

הנוקמים מתחילים מזיוף נפיל שמגיע לעיר, נפיל שהם הדביקו לו את השם // 'אור שחר' // . הם תוקפים את תחנת הכוח של העיר וחוטפים את שצף, הנפיל שמייצר חשמל בשביל לב פלדה. שתי הפעולות משתקות לחלוטין את אספקת החשמל של העיר.

הנוקמים מגלים ששצף לא רשע, למרות שהוא נפיל, ושלב פלדה ניצל אותו והשתמש בו בתור סוללה. שצף, או 'אדמונד' כמו שהוא מציע לנוקמים לקרוא לו, מוכן אפילו לעזור לנוקמים בדברים קטנים, כמו הטענת יחידות כוח וכדומה.

לאחר ששצף בידיהם, שהם יודעים את החולשה של אבי ליל - אור שמש ושקרב אש לא באמת נפיל אש אלא רק אשליה שנוצרת ביד נפיל אשליות, הקרב הסופי מגיע והנוקמים מנסים מול לב פלדה את כל אחת מההשערות שלהם לחולשה שלו. כל הניסיונות שלהם נכשלים והם מחליטים לברוח, רק דיוויד מתעקש להישאר אחרי שהורג את אבי ליל ורואה את דמותה של מייגן, שמתה מספר ימים קודם באחת הפעולות המבצעיות של הנוקמים, במערות מתחת לשדה הקרב.

פרופ', מנהיג קבוצת הנוקמים, נלחם בקרב אחד על אחד נגד לב פלדה, ומתגלה שהוא בעצמו נפיל, אבל אפילו הוא לא מצליח לנצח את לב פלדה. דו הקרב נועד לעכב את לב פלדה ולאפשר לתא הנוקמים לברוח, אבל דייוויד לא מוכן להאמין בכישלון משימתו ונשאר בכל זאת.

לב פלדה מתקרב אל דייוויד ומזהה אותו ויודע שהוא היחיד שראה איך הוא נפצע. לב פלדה אומר לדייווד שלא היה להם סיכוי להרוג אותו.

ללב פלדה יש מנהג להרוג את האויבים המיוחדים שלו, בדרך כלל נפילים שקוראים עליו תיגר, עם כלי הנשק שלהם, ולכן הוא לוקח לדייוויד את האקדח שלו.

רגע לפני שלב פלדה לקח לדייוויד את הנשק, דייוויד הבין את החולשה של לב פלדה - רק אנשים שלא מפחדים ממנו יכולים לפגוע בו. דייוויד מבין שהיחיד שלא מפחד מלב פלדה הוא לב פלדה עצמו. ומכניס במהירות פצצה לתוך האקדח.

כשלב פלדה לוחץ על ההדק, הפצצה שדייוויד הכניס לאקדח מתפוצצת ולב פלדה הורג את עצמו.

דייוייד מגלה שגם מייגן, בדומה לפרופ' היא נפילה והיא נפילת האשליות (לא בדיוק נפילת אשליות. למעשה, הכוח שלה הוא \\עיוות מימדים?\\) שיצרה את קרב אש.


קרב אש:[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניוקאגו היא העיר היחידה שנפילים לא שולטים עליה אלא בני אדם, ולכן העיר משמשת מטרה לנפילים רבים שמחפשים עיר לשלוט עליה, אבל הנוקמים מצליחים להרוג את כל הנפילים שמגיעים.

בשלב מסוים הם מבינים שמישהו שולח את הנפילים. פרופ' מזהה סמל שכל הנפילים שהגיעו עטו עליהם, ומקשר אותו ל'שליטה', נפילה שמסוגלת לשלוט במים ששולטת על \\בבליאר - בבל החדשה\\.


אסון:[עריכת קוד מקור | עריכה]


הנפילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הופעתו של האסון, הירח המוזר והאדום בשמיים, אנשים התחילו לקבל כוחות. האנשים בעלי הכוחות מכונים 'נפילים'.


כוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא לכל הנפילים יש כוח על אחד, ישנם נפילים רבים שיש להם מספר כוחות שונים. הכוחות של הנפילים שונים ומגוונים, כדוגמת הפיכה לצל חסר ממשות, שליטה במים, אשליות, שליטה בבובת עץ ענקית ואפילו גרימה לכתובות גרפיטי לזהור.

הנפילים מחולקים לקבוצות על פי הכוחות שלהם. נפילי אשליות, למשל, נקראים אשליינים ומחולקים לדרגות לפי רמת האשליות שלהם.

ישנן חלוקות רבות של נפילים, אחת מהן היא החלוקה בין נפילים בכירים לנפילים זוטרים.

נפיל בכיר \ נפיל עם חסינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפילים שכוח העל שלהם גורם להם להיות בלתי ניתנים לפגיעה נקראים 'נפילים בכירים'. נפילים בכירים הם גם נפילים כדוגמת אבדון שמשתגר אוטומטית ברגע שהוא בסכנה, הם לא חייבים להיות בעלי עור חסין לכל פגיעה, כמו לב פלדה. קשה עד כמעט בלתי אפשרי להרוג נפילים כאלה.

נפיל זוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפיל זוטר הוא נפיל בעל כוחות לא מרשימים כל כך, כמו למשל - ירי בלי הגבלת כדורים בכלי נשק או הפיכה ליונה.

ישנם עשרות אלפי נפילים זוטרים בסך הכל בעולם. והם כמעט תמיד מעוסקים על ידי נפילים חזקים יותר, בדרך כלל על ידי נפילים בכירים ששולטים על עיר.

מעניקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד החלוקה בין נפילים זוטרים לנפילים בכירים יש חלוקה נוספת, בין 'מעניקים' לנפילים לא מעניקים. המעניקים הם נפילים שיכולים להעביר את הכוחות שלהם לאנשים אחרים, אפילו לאנשים שהם לא נפילים.

הכוחות נשארים אצל האדם שקיבל את הכוחות עד שהמעניק בוחר לקחת אותם חזרה אליו.


חולשות:[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל נפיל יש חולשה, דבר שמבטל את הכוחות שלו, ובמקרה של נפיל בכיר, גם מסוגל לפגוע בו.

החולשה של הנפילים היא דבר מה שהם פחדו ממנו לפני שהם הפכו לנפילים, הפיכתם לנפילים מעצימה מאוד את הפחד ואפילו יש להם סיוטים בלילות על החולשה שלהם. לפעמים לחולשות יש קשר לכוחות (כמו למשל - חולשתו של אבי ליל, שגופו עשוי מצל, היא אור שמש). ולפעמים אין שום קשר בין הכוח לחולשה.

התמודדות עם החולשה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר נפיל מתמודד מול החולשה שלו, ולמרות הפחד שמציף אותו הוא מתייצב נגדה - הוא נפטר ממנה, וכבר אין לו יותר את החולשה. זה סוד שלקח לנוקמים זמן רב לגלות (הם מגלים אותו רק באסון - הספר השלישי בסדרה). הנפילים שהתמודדו מול הפחד שלהם בודדים.

הנפיל ראשון שמתגלה שהתייצב מול הפחד שלו ונפטר מהחולשה שלו הוא שצף. בסוף הסדרה מתגלה שגם אבדון נפטר מהחולשה שלו.

מגבלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל כוח יש מגבלה. מגבלות הכוח לא קשורות לחולשה אלא טכניים יותר - הטווח של הכוח או שהכוח פועל רק על דברים שהנפיל רואה ועוד. אפשר להלחם נגד הנפיל בשימוש במגבלות שלו, לצורך הדוגמה - שפיכת מים על נפיל שמסוגל לשלוט באש, מערערת את יכולת השליטה שלו באש.

מגבלת כוח הטלפורטציה של אבדון, לדוגמה, היא שהוא צריך לחכות חצי דקה בין השתגרות להשתגרות.


האפלה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף לב פלדה הנוקמים מגלים שהנפילים לא רעים מרצון. בכל פעם שהם משתמשים בכוחות שלהם, אפלה מוזרה חודרת למחשבות שלהם וככל שהם משתמשים בכוחות שלהם יותר, הם נעשים אפלים יותר. הם מגלים גם שהדבר שגורם לאפלה הזאת הוא האסון, הכוכב האדום שהופיע בשמיים. הנוקמים מבינים שאם הם רוצים להיפטר מהאפלה הזאת הם צריכים להשמיד את האסון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]