לדלג לתוכן

משתמש:ריק האסבנד/גראסהופר (טיל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הגראסהופר הוא טיל מפרויקט פאלקון 9 שממומן על ידי ספייסאקס. זהו טיל "רב פעמי". בדרך כלל, החלקים מהטיל נופלים במהלך השיגור לאוקיינוס או לים אך , בטיל זה , המשגר של הטיל נוחת חזרה על האדמה ואז אפשר "למחזר" את החלקים מהטיל ולהשתמש בהם שוב במקום לייצר חלקים חדשים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגראסהופר נודע לציבור לראשונה בשנת 2011 על ידי חוקרי חלל וSpaceX אישרו את קיום הפרויקט זמן קצר לאחר מכן והודיעו שמבחן הטיסה הראשון יהיה ב2012. מבחן הטיסה עבר בהצלחה רבה: הטיל טס לגובה 32 מטר וכל חלקיו חזרו בהצלחה.

מייסדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

SpaceX[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא חברה אמריקאית פרטית המייצרת ומטיסה חלליות לחלל. החברה נוסדה ב2002 על ידי אילון מאסק. בסיס החברה נמצא בקליפורניה. היא הראשונה שהצליחה לשגר טיל ולהנחית את השלב הראשון במדויק ולהשתמש בו שוב לשיגור.

הפאלקון 9[עריכת קוד מקור | עריכה]

זה פרויקט מיוחד אשר כל הטילים בו עשויים עם משגרים שנוחתים חזרה על האדמה. רעיון זה מאוד מוזיל את עלויות הייצור וגם הופך את תהליך ייצור הטיל לקל יותר ומהיר יותר. הגראסהופר הוא טיל מיוחד בפרויקט הפאלקון 9 והוא גם בין הראשונים. נודע עליו לציבור ב-2011 ומבחני הטיסה החלו ב-2012. מאז, היו גרסאות רבות לטיל הזה והוא שופר וגם הצליחו להטיס אותו לגובה יותר ויותר רב הגראסהופר הוא טיל בפרויקט הפאלקון 9 וממומן על ידי SpaceX. הגראסהופר הוא בין הטילים הראשונים והמצליחים בפרויקט זה.

מבחני טיסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין 2012-2013 נערכו כל מבחני הטיסה של הגראסהופר. הטיסות התרחשו במקגרגור, טקסס.

בספטמבר 2012 הייתה הטיסה הראשונה ששרדה רק שלוש שניות באוויר אבל הטיל נחת בבטיחות. בנובמבר 2012, יצא לטיסה השנייה ששרדה 8 שניות וטס במרחק של 5.4 מטרים. בטיסה השלישית שנערכה בדצמבר 2012, שרד 29 שניות והגיע ל40 מטר. בפעם זו הטיל עבד בצורה יותר טובה מכיוון שתוכנן טוב יותר . ב7 לאוקטובר 2013 הצליח הטיל הגיע לגובה של 744 מטרים ולנחות ללא פגע. זו הייתה הטיסה השמינית והאחרונה שלו.

מבחנים לאחר השיגור של פאלקון 9[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013, עברה SpaceX לשימוש במכוניות הזרם המרכזי שלהם עבור בדיקות VTVL, בנוסף לבדיקות הקיימות שלהם עם כלי בדיקה מעופפים. במרץ 2013 הודיעה חברת SpaceX כי החל מהטיסה הראשונה של גרסת המתיחה של כלי השיגור של Falcon 9 - הטיסה השישית הכוללת של Falcon 9 (אז צפוי בקיץ 2013), כל שלב ראשון יופעל ויהיה מצויד רכב מבחן הירידה. SpaceX ניסו מספר רב של נחיתות מים. הן על פני הים, וכתוצאה מכך נחיתות רכות לתוך המים,אף אחת מהן לא הצליחה.

SpaceX הצליחה לבסוף להנחית רקטת תפוקה אנכית על הקרקע בסוף שנת 2015. הניסיון הראשון להנחית את השלב הראשון של הפלקון 9 ביבשה, ליד אתר השיגור שלה, אירע בטיסת הפאלקון 9, ב -21 בדצמבר 2015. הנחיתה היתה מוצלחת. ב -27 במאי, 2016, השלימה SpaceX בהצלחה שלוש נחיתות בשלבים הראשונים על ספינת מזל"ט בים.