משתמש:ATDoron/הבחירות לנשיאות גרמניה 1932

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
‹ 1925 גרמניהגרמניה 1949 ›
הבחירות לנשיאות רפובליקת ויימאר 1932
13 במרץ ו-10 באפריל

 
מועמד פאול פון הינדנבורג אדולף היטלר
מפלגה עצמאי המפלגה הנאצית
מדינת מוצא ממלכת פרוסיה ממלכת פרוסיה (1803-1892)ממלכת פרוסיה (1803-1892) אוסטרו-הונגריה האימפריה האוסטרו-הונגריתהאימפריה האוסטרו-הונגרית
מספר הקולות 19,359,983 13,418,517
אחוזים 53% 36.8%
הזוכה: פאול פון הינדנבורג

הבחירות לנשיאות רפובליקת ויימאר משנת 1932 נמשכו בין ה-13 במרץ (סיבוב ראשון) ועד ה-10 באפריל (סיבוב שני). המתמודד העצמאי, פָּאוּל פוֹן הִינְדֶנְבּוּרְג, נבחר בניצחון מוחץ לקדנציה שנייה בת שבע שנים מול אדולף היטלר ממפלגת הפועלים הגרמנית הלאומית-סוציאליסטית. מנהיג המפלגה הקומוניסטית, ארנסט תלמאן, התמודד גם הוא לבחירות וזכה במעל 10% מהקולות. מנהיג מפלגת קסדת הפלדה, תיאודור דיסטרברג, רץ גם הוא בסבב הבחירות הראשון אך ירד מהמרוץ לפני הסבב השני. אלו היו הבחירות השניות והאחרונות לנשיא גרמניה ברפובליקת ויימאר.

תחת רפובליקת ויימאר, אשר קמה מתוך חורבות מלחמת העולם הראשונה, משרד הנשיא הייתה משרה חזקה. החוקה של ויימאר אמנם קבעה כי המדינה תהיה נשיאותית מבחינה חלקית, החלשות פוליטית ביחד עם השפל הגדול הפכו את הרייכסטאג לכמעט חסר כוח בעוד משרת הנשיא התחזקה בהדרגה מאז מרץ 1930. הינדנבורג נבחר בשנת 1925 כאשר קיבל את תמיכתן של כ-7 מפלגות ימין שציפו כי ישפר את רפובליקת ויימאר אשר זה זמן רב לא הייתה פופולרית בקרב הציבור.

מפלגת הפועלים הגרמנית הלאומית הסוציאליסטית, אשר חבריה נודעו בתור "נאצים", הייתה מפלגה לאומנית קיצונית שהפכה תחת הנהגתו של היטלר למפלגה השנייה בגודלה ברייכסטג. המפלגה כיוונה לשנאת רפובליקת ויימאר, אנטישמיות ואמונה באגדת תקיעת הסכין בגב כמו גם לאומיות גרמנית חזקה. הסכנה מהקיצוניות של היטלר הביאה רבים מהשמאל לבחור את הינדנבורג לנשיאות בעוד ידעו כי ביחד עם תומכי המרכז והימין המתון יוכלו ליצור חזית פוליטית חזקה מול הימין הקיצוני. בו בזמן ההפך קרה עם רוב בוחריו של הינדנבורג שהתאכזבו מכך שלא פעל להפלת הרפובליקה. הפיכת הבוחרים הזו השפיעה רבות על תוצאות הבחירות. הקומוניסטים ניסו לשפר את מעמדם בכך שהריצו את ארנסט תלמאן בתור המתמודד היחיד שלהם לנשיאות. הינדנבורג הפסיד בסבב הראשון אך צלח בהשגת רוב מוחץ בסבב הבחירות השני.

הבחירה של הינדנבורג לקדנציה שנייה, נכשלה במניעת עלייתה של המפלגה הנאצית לשלטון. לאחר שתי בחירות פדרליות באותה השנה, הנאצים היו המפלגה בגדולה ביותר בגרמניה. לאחר מהלך פוליטי שקרי שבוצע בידי פרנץ פון פאפן, הינדנבורג הפך את היטלר לקנצלר גרמניה בינואר 1933. עם מותו של הינדנבורג בשנת 1934, היטלר הפך דה פקטו לנשיא ואיחד את המשרות למשרת הפִיהְרֶר (Führer und Reichskanzler).הבחירות הללו היו האחרונות עד לבחירות נשיאות מערב גרמניה שהתקיימו בשנת 1949.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]