משתמש:Asaf M/בסיס נוקלאוטידים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זיווג בסיסים: שני זוגות בסיסים מיוצרים על ידי ארבעה מונומרים נוקלאוטידים, נוקלאובסים הם בכחול . גואנין (G) מזווג עם ציטוזין (C) באמצעות שלושה קשרי מימן, באדום . אדנין (A) מזווג עם אורציל (U) באמצעות שני קשרי מימן, באדום .
נוקלאובסים של פורין הם מולקולות טבעת מתמזגת.
נוקלאובסים של פירמידין הם מולקולות טבעת פשוטות.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה

נוקלאובסים, הידועים גם כבסיסי חנקן הם תרכובות ביולוגיות המכילות חנקן היוצרות נוקלאוזידים(אנ'), אשר, בתורם, הם מרכיבים של הנוקלאוטידים, כאשר כל המונומרים הללו מהווים את אבני הבניין הבסיסיות של חומצות גרעין. היכולת של נוקלאובסים ליצור זוגות בסיסים אחד על גבי השני מובילה ישירות למבנים סליליים ארוכי שרשרת כגון חומצה ריבונוקלאית (RNA) וחומצה דאוקסיריבונוקלאית (DNA). חמישה נוקלאובסים - אדנין (A), ציטוזין (C), גואנין (G), תימין (T) ואורציל (U) - נקראים בסיסים ראשוניים. הם מתפקדים כיחידות היסוד של הקוד הגנטי, כאשר הבסיסים A, G, C ו-T נמצאים ב-DNA בעוד ש-A, G, C ו-U נמצאים ב-RNA. טימין ואורציל נבדלים רק על ידי נוכחות או היעדר של קבוצת מתיל על הפחמן החמישי (C5) של הטבעות ההטרוציקליות האלה עם שישה איברים. [1]  בנוסף, לחלק מהנגיפים יש אמינואדנין(אנ') (Z) במקום אדנין, הנבדל בכך שיש לו קבוצת אמין נוספת, היוצרת קשר יציב יותר לטימין. [2]

לאדנין ולגואנין יש מבנה שלד טבעתי שמקורו בפורין, ולכן הם נקראים בסיסי פורין. [3] באופן דומה, המבנה הטבעתי הפשוט של ציטוזין, אורציל ותימין נגזר מפירמידין, כך ששלושת הבסיסים הללו נקראים בסיסי פירמידין. כל אחד מצמדי הבסיסים ב-DNA הוא בעל סליל כפול כולל פורין ופירימידין: A מזווג עם T או C מזווג עם G. זוגות פורין-פירימידינים אלה, הנקראים משלי בסיס(אנ'), מחברים את שני הגדילים של הסליל. הזיווג של פורינים ופירמידינים עשוי לנבוע, בין השאר, מאילוצים ממדיים, שכן שילוב זה מאפשר גיאומטריה של רוחב קבוע עבור סליל הספירלה של ה-DNA. הזיווגים A – T ו-C – G מבוססים על קשרי מימן כפולים או משולשים בין קבוצות האמין והקרבוניל על הבסיסים המשלימים.

נוקלאובסים כגון אדנין, גואנין, קסנטין(אנ'), היפוקסנטין(אנ'), פורין, 2,6-דימינופורין(אנ') ו-6,8-דימינופורין עשויים להיווצר בחלל החיצון וגם על פני כדור הארץ. [4] [5] [6]

מקור המונח בסיס משקף את התכונות הכימיות של תרכובות אלו בתגובות חומצה-בסיס(אנ').

תבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה כימי של DNA, המראה ארבעה זוגות נוקלאובאז המיוצרים על ידי שמונה נוקלאוטידים: אדנין (A) מחובר לטימין (T), וגואנין (G) מחובר לציטוזין (C). + מבנה זה מראה גם את הכיווניות של כל אחד משני עמודי השדרה או הגדילים של פוספט-דאוקסיריבוז. הכיוונים של 5' ל-3' ( קראו "5 ראשוניים עד 3 ראשונים") הם: מטה הגדיל משמאל, ומעלה הגדיל מימין. הגדילים מתפתלים זה סביב זה ליצירת מבנה סליל כפול.

בצידי מבנה חומצת הגרעין, מולקולות פוספט מחברות ברציפות את שתי טבעות הסוכר של שני מונומרים נוקלאוטידים סמוכים, ובכך יוצרות מולקולת ביו-שרשרת ארוכה. חיבורי שרשרת אלו של פוספטים עם סוכרים (ריבוז או דאוקסיריבוז) יוצרים את גדילי "עמוד השדרה" לביו-מולקולת סליל בודדת או כפולה. בסליל הכפול של ה-DNA, שני הגדילים מכוונים כימית לכיוונים מנוגדים, מה שמאפשר זיווג בסיסים על ידי מתן השלמה(אנ') בין שני הבסיסים, וזה חיוני לשכפול או שעתוק המידע המקודד שנמצא ב-DNA.

נוקלאובסים שונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

DNA ו-RNA מכילים גם בסיסים אחרים (לא ראשוניים) שעברו שינוי לאחר יצירת שרשרת חומצת הגרעין. ב-DNA, הבסיס המשתנה הנפוץ ביותר הוא 5-Methylcytosine(אנ').

ב-RNA, ישנם בסיסים מתוקנים רבים, כולל אלה הכלולים בנוקלאוזידים פסאודורידין(אנ'), דיהידרואורידין(אנ'), אינוזין(אנ') ו -7-מתילגואנוזין(אנ'). [7] [8]

היפוקסנטין(אנ') וקסנטין(אנ') הם שניים מהבסיסים הרבים שנוצרו באמצעות נוכחות מוטגנים, שניהם באמצעות דיאמינציה (החלפה של קבוצת האמינים בקבוצת קרבוניל). היפוקסנטין מופק מאדנין, קסנטין מגואנין [9] ואורציל נובע מדמינציה של ציטוזין.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Soukup, Garrett A. (2003). "Nucleic Acids: General Properties". eLS (באנגלית). American Cancer Society. doi:10.1038/npg.els.0001335. ISBN 9780470015902.
  2. ^ "Some viruses thwart bacterial defenses with a unique genetic alphabet". 5 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Berg JM, Tymoczko JL, Stryer L. "Section 25.2, Purine Bases Can Be Synthesized de Novo or Recycled by Salvage Pathways". Biochemistry. 5th Edition. נבדק ב-2019-12-11.
  4. ^ Callahan MP, Smith KE, Cleaves HJ, Ruzicka J, Stern JC, Glavin DP, House CH, Dworkin JP (באוגוסט 2011). "Carbonaceous meteorites contain a wide range of extraterrestrial nucleobases". Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. PNAS. 108 (34): 13995–8. Bibcode:2011PNAS..10813995C. doi:10.1073/pnas.1106493108. PMC 3161613. PMID 21836052. {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ Steigerwald, John (8 באוגוסט 2011). "NASA Researchers: DNA Building Blocks Can Be Made in Space". NASA. נבדק ב-2011-08-10. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ ScienceDaily Staff (9 באוגוסט 2011). "DNA Building Blocks Can Be Made in Space, NASA Evidence Suggests". ScienceDaily. נבדק ב-2011-08-09. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Stavely, Brian E. "BIOL2060: Translation". www.mun.ca. נבדק ב-17 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Role of 5' mRNA and 5' U snRNA cap structures in regulation of gene expression" – Research – Retrieved 13 December 2010.
  9. ^ Nguyen T, Brunson D, Crespi CL, Penman BW, Wishnok JS, Tannenbaum SR (באפריל 1992). "DNA damage and mutation in human cells exposed to nitric oxide in vitro". Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 89 (7): 3030–4. Bibcode:1992PNAS...89.3030N. doi:10.1073/pnas.89.7.3030. PMC 48797. PMID 1557408. {{cite journal}}: (עזרה)

[[קטגוריה:DNA]]