לדלג לתוכן

משתמש:Asaf M/עורק הרשתית האמצעי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

 

הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
עורק הרשתית המרכזי
Central retinal artery
מראה חסימת עורק רשתית מרכזית (CRAO)
מראה חסימת עורק רשתית מרכזית (CRAO)
מיקום אנטומי רשתית העין

עורק הרשתית המרכזיאנגלית: Central retinal artery) הוא עורק ראשי ברשתית המסתעף מעורק העין ונמצא מתחת לעצב הראייה בתוך המעטפת הדוראלית.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורק הרשתית המרכזי חודר את גלגל העין קרוב לעצב הראייה ומסתעף על פני השטח הפנימי של הרשתית.

קוטר עורק הרשתית המרכזי הוא כ-160 מיקרומטר.[1][2]

עורק הרשתית המרכזי נוצר מהחלק הפרוקסימלי של העורק ההיאלואידי (אנ') לאחר שניוון של החלק המרוחק שלו יצר את תעלת ההיאלואיד (אנ').[3]

פיזיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העורק המרכזי של הרשתית מספק דם לכל סיבי העצבים היוצרים את עצב הראייה, הנושא את המידע החזותי לגרעין הברך הצדי של התלמוס, כולל אלה שמגיעים מעל הפוביאה. ניתן להבחין בזרימת הדם של העורק על ידי אנגיוגרפיה פלואורסצאין או הדמיית דופלר בלייזר.[4]

פתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חסימת עורק הרשתית המרכזי מוביל לאובדן מוחלט של הראייה בעין זו למרות שהפוביאה אינה מושפעת. הרשתית כולה (למעט הפוביאה) הופכת חיוורת בעוד שהפוביאה עדיין נראית אדמדמה (זאת בגלל שצבע השכבה דמית (choroid) מופיע). זהו הבסיס ל"כתם אדום דובדבן" המפורסם שנראה בבדיקת הרשתית בבדיקת קרקעית עיניים (fundoscopy)[5] של חסימת עורק רשתית מרכזית (CRAO).[6]

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lee, K. E.; Klein, B. E. K.; Klein, R.; Meuer, S. M. (2007). "Association of Retinal Vessel Caliber to Optic Disc and Cup Diameters". Investigative Ophthalmology & Visual Science. 48 (1): 63–7. doi:10.1167/iovs.05-1203. PMID 17197517.
  2. ^ Dorner, G. T.; Polska, E; Garhöfer, G; Zawinka, C; Frank, B; Schmetterer, L (2002). "Calculation of the diameter of the central retinal artery from noninvasive measurements in humans". Current Eye Research. 25 (6): 341–5. doi:10.1076/ceyr.25.6.341.14231. PMID 12789540.
  3. ^ Larsen's human embryology 2009, p. 610
  4. ^ Puyo, L., M. Paques, M. Fink, J-A. Sahel, and M. Atlan. "In vivo laser Doppler holography of the human retina." Biomedical optics express 9, no. 9 (2018): 4113-4129.
  5. ^ בדיקת קרקעית העין, באתר Doctors
  6. ^ חסימת כלי דם ברשתית, עורקים וורידים, באתר Eyes.co.il, ‏2017-08-19