משתמש:Avneref/מדע/מתמטיקאיות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Avneref.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Avneref.


היפאטיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמש:Avneref/מדע/שבתאי אונגורו#ארכימדס ו-מצאתי!, אביקם גזית

  • היפאטיה: (Ὑπατία) באקדמיה האפלטונית ואסכולה הפיתגוראית קיבלו נשים, אבל רק היא נודעה בשמה. אביה תיאון היה מתמטיקאי ואסטרונום, מנהל מוזיאון הספרייה הגדולה של אלכסנדריה ומורה שהייתה מתלמידיו, ובין הטובים (אחרי מותו ניהלה במקומו). למדה גם פילוסופיה והצטיינה בספורט, וגם יפה (רומן של צ'ארלס קינגסלי). עזרה לאביה לערוך את ספריו - פירושים ל"יסודות" ולכתבי תלמי; כתבה פירושים לחתכי החרוט של אפולוניוס מפרגה, לאריתמטיקה, והטבלאות האסטרונומיות של תלמי. גם מורה נערצת: תלמידהּ סינסיוס (לימים בישוף) פיתח בהדרכתה הידרומטר#היסטוריה ואצטרולב. ידידה של המושל הרומאי, אורסטס.
    המון נוצרי רצח אותה בהסתה של קירילוס האלכסנדרוני (הקדוש), הבישופ של אלכסנדריה, כחלק ממאבק פוליטי ובגלל הפגניות, ומינהּ (מאמר של ג'ון טולנד). עם מותה (ושריפת הספריה בידי הנוצרים והערבים) הסתיימו כאלף שנות מדע יווני, והתחילו כאלף שנות עצירה ופיגור. "חובה עליך לחשוב, כי גם חשיבה שגויה עדיפה על אי-חשיבה."

מריה גאטנה אנייזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתמטיקאית הראשונה בעת החדשה. בגיל 11 הרצתה בבית אביה פייטרו (מתמטיקאי באוניברסיטת בולוניה) ב-7 שפות, וענתה לכל שואל בשפתו. לא אהבה אירועים המוניים, רצתה לחיות במנזר, כי שם נשים יכלו להשכיל, יחסית. כשמתה אמה, גידלה את 20 אחיה ואחיותיה, תוך כדי לימוד. בגיל 20 פרסמה את Propositions philosophicae, אוסף של 190 הרצאותיה בכל המדעים. כתבה "יסודות אנליטיים לשימושם של צעירים איטלקים", ספר לימוד מתמטיקה בשביל אחיותיה, בעזרת פרופ' רמירו רמפליני; תורגם לאנגלית ולצרפתית ושימש מעל 50 שנה.

הפונקציה מכונה "המכשפה (avversiera) של אנייזי", כי versiera היא "עקומה"; ואולי בגלל צורת העין המפחידה. הקדישה ספרה לקיסרית מריה תרזה וקיבלה מתנות יקרות; ומדליה וכתר זהב ומכתב הערכה מהאפיפיור בנדיקטוס הארבעה עשר. התקבלה לאקדמיה למדעים של בולוניה. בסוף ימיה הקדישה עצמה לחלכאים, ניהלה בית זקנים, עד מותה בגיל 81.

אמילי דה שאטלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרגמה לצרפתית את הפרינקיפיה, והוסיפה חסר משמעותי: חוק שימור האנרגיה.