משתמש:BENJAMIN15120/עיר חכמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עיר חכמה היא עיר אשר דואגת לשיפור השירות לתושב תוך התייעלות וחסכון במשאבים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. שזה כולל לפעמים תחבורה חכמה, בניינים חכמים, ושיפורים חכמים אחרים.

בדומה לבית חכם, גם עיר חכמה נבנית כדי לעזור לגרים בה ולעשות כמעט כל פעולה בעצמה. או לפחות, זה השאיפה.

יותר ויותר ערים בעולם מתחילות לאחרונה במסע לקראת היותן חכמות יותר, והמומנטום הזה כבר מגובה על ידי מימון ממשלתי במדינות שונות, כגון בבריטניה או לונדון.

כתחום חדש בעולם, לא קיימת עדיין הגדרה ברורה ומוסכמת של 'מהי עיר חכמה'[1], וקיימות הגדרות והסברים שונים, מקיפים יותר או פחות. נושא הגדרת התחום נמצא כעת בפיתוח בינלאומי, אולם ניתן להגדיר עיר חכמה כ: "עיר אשר משתמשת במידע וטכנולוגיות תקשורת בכדי להיות חכמה יותר ויעילה יותר בשימוש במשאבים, ובכך לחסוך בעלויות ואנרגיה ולשפר את השירות לתושבים ואת איכות החיים בעיר".

עיר חכמה מתפקדת באופן יעיל וחכם עד כמה שניתן – כך שהמשאבים כמו אנרגיה, תחבורה ומים מנוצלים באופן מיטבי, ומספקים צמיחה כלכלית וחברתית בעלות נמוכה, לא מזהמת וכן סביבה אטרקטיבית ובריאה בה אנשים יכולים לחיות בצורה הטובה ביותר.


העיר החכמה מתאפיינת במתן רמת שירות איכותי לתושביה. היא יודעת למנף את המידע הקיים בעיר כדי למצות משאבים באופן אופטימלי ולקבל החלטות טובות ומושכלות יותר. היא ערוכה לחזות ולפתור בעיות באופן יזום ויכולתה להתמודד עם מצבי חירום (ביטחוניים, תנאים אקלימיים קשים, מגפות או אסונות טבע) – גבוהה יותר. היא פועלת באופן פרו אקטיבי ומתווה לעצמה את הדרך לשינוי באמצעות חדשנות וטכנולוגיה.

הקידום הטכנולוגי המואץ בעשור האחרון מאפשר לפתח וליישם תהליכים ומערכות חכמות יותר במערכות הבריאות, התחבורה, המים, החשמל, האנרגיה, החינוך, איכות הסביבה ובכל תחום נוסף שיש לו השפעה על הדרך בה אנו חיים ופועלים – להפוך את עולמנו ל"עולם חכם".

לעיר חכמה אין רשימת דרישות מוגדרת, אבל רוב העולם מסכים שהוא חל על ערים בהן פעילות רשתות אינטרנט אלחוטיות וחיישנים שמחוברים אליהן ומעניקים לעיריות גישה למידע שעוזר לנהל אותן ביעילות.

הנה מספר דברים שנעשו והגדירו עיר כעיר חכמה[2]:

  • בפחי זבל הותקנו חיישנים שמזהים עד כמה הם מלאים ומאפשרים למשאיות פינוי האשפה לתכנן את מסלולן כך שרק פחים מלאים מספיק ירוקנו בכל נסיעה.
  • ברזי כיבוי אש זכו למערכת שמאפשרת "לנעול" אותם, כדי למנוע בזבוז של המים או השחתה מכוונת. המנעולים נשלטים ממרכז בקרה או משלטים שנמצאים אצל צוותי כיבוי אש.
  • באגם בעיר הותקנו מצופים שמזהים את מפלס המים ומתריעים כאשר הוא יורד ויש למלא את האגם.
  • לשירותים הציבוריים חוברו חיישנים שמזהים סתימות בצנרת עוד לפני שהאסלות עולות על גדותיהן ומזעיקים צוותי טיפול במקרה כזה.
  • מצלמות אבטחה ברחבי העיר חוברו למערכת אינטליגנציה מלאכותית, שמזהה תנועה ומסוגלת להתריע למשל על התקרבות יתר לאגם או על אנשים שמסתובבים במקומות ציבוריים כמו בתי ספר לאחר שעת הסגירה.
  • עמודי תאורה הוחלפו בכאלה המבוססים על נורות LED חסכוניות ומתקשרים עם המצלמות מזהות התנועה כדי לכבות עמודים במקומות וזמנים בהם לא נמצא אף אדם בסביבה.

אלו הם רק מספר דוגמאות שנעשו בערים חכמות. וכמו שכבר אמרנו, אין כללים מסוימים שמגדירים עיר כעיר חכמה, אבל כאן רק הוסבר מהי עיר חכמה רק לפי הדברים שעליהם רוב העולם מסכים. אם אתם רוצים לקרוא לעיר שלכם "עיר חכמה", אף אחד לא יעצור אתכם עדיין.

מנכ"ל חברת "פרוסט אנד סאליבן" בישראל אמר[3]: אצלנו בחברה אנחנו מגדירים חמישה מתוך שמונה פרמטרים שאם הם מתקיימים בעיר ברמה מתקדמת, הם הופכים אותה לעיר חכמה: תחבורה, ניהול, אנרגיה, משילות, מים, ביטחון אישי, בנייה והסמארט סיטיזן (האזרח החכם)".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]