לדלג לתוכן

משתמש:Bluedropxd/מושג החרדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:ספר

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

Bluedropxd/מושג החרדה
מידע כללי
שפת המקור דנית

מושג החרדה: התלבטות פסיכולוגית פשוטה בנושא הדוגמטי של חטא תורשתי היא יצירה פילוסופית שנכתבה על ידי הפילוסוף הדני סרן קירקגור ב-1844 תחת השם הבדוי Vigilius Haufniensis

בספר זה חוקר קירקגור את המושג חרדה, או 'אנגסט' כמצב אנושי בסיסי הנובע מהיכולת שלנו כבני אדם לתפוס את מושג החירות ואת האפשרויות האינסופיות הכרוכות בו. לטענתו, חרדה קשורה למימוש הפוטנציאל של האדם ולחופש הבחירה, מה שמביא בהכרח לתחושת אימה וחוסר ודאות.

אובייקטיביות וסובייקטיביות:[עריכת קוד מקור | עריכה]

קירקגור מבחין בין חרדה 'אובייקטיבית' ו'סובייקטיבית'. חרדה אובייקטיבית נגרמת מאיומים או סכנות חיצוניות, בעוד חרדה סובייקטיבית נובעת מקונפליקטים פנימיים ומהפחד מביצוע בחירות אתיות. הוא רואה בחרדה סובייקטיבית חיונית להתפתחות האדם, שכן היא מאלצת אנשים להתעמת עם החופש שלהם ולקבל החלטות משמעותיות.

ההסתכלות של קירקגר על החרדה (אנגסט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר זה, קירקגור בוחן את החרדה, ורואה בה היבט בסיסי של הקיום האנושי, המשולב עמוק בחופש וביכולת שלנו לעשות בחירות.

בספר קירקגור מבדיל בין פחד לחרדה. הוא טוען שפחד קשור לאיומים ספציפיים ניתנים להגדרה, ואילו חרדה היא תחושה מעורפלת ומתפשטת יותר הנובעת מאי הוודאות הגלומה בקיום האנושי. חרדה אינה קשורה לאובייקט או מצב ספציפי כלשהו; במקום זאת, זוהי תגובה לעצם אפשרות הבחירה והמודעות לפוטנציאל של האדם עצמו.

קירקגור דן גם בתפקידה של החרדה בהקשר של אמונה והתפתחות העצמי. הוא מציע שהתמודדות עם החרדה שלנו ואימוץ היא צעד חיוני לקראת מימוש עצמי וצמיחה רוחנית. על ידי התמודדות וקבלת חרדה, אנשים יכולים לנוע מעבר לה, להגיע לרמה גבוהה יותר של הבנה עצמית ולמצוא משמעות בקיומם.

"מושג החרדה" בולט בתובנות הפסיכולוגיות העמוקות שלו והשפעתו על הוגים אקזיסטנציאליסטים מאוחרים יותר כמו ז'אן פול סארטר ומרטין היידגר. לבחינתו של קירקגור את החרדה כהיבט אינהרנטי של הקיום האנושי הייתה השפעה מתמשכת על הפילוסופיה, התיאולוגיה והפסיכולוגיה, והפכה אותה לטקסט מפתח בהבנת המורכבות של החופש האנושי, הבחירה והאחריות המוסרית.

השפעות:[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר זה השפיע רבות על הפילוסופיה הקיומית, ועל אידיבידואלים רבים ופילוסופים אחרים שלקחו השראה בעקבותיו. חקר הקיום בספר השפיע על פילוסופים קיומיים שהגיעו אחריו, כמו ז'אן פול סראטר, מרטין היידגר ופרידריך ניטשה