משתמש:Carny/ויקיפדיה:פתרון מחלוקות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ברוכים הבאים!

בדף זה תיבנה טיוטה מוסכמת למנגנון יעיל לפתרון מחלוקות וסיכסוכים בוויקיפדיה. הצורך בדף עלה בעקבות מגה-ויכוחים שהתעוררו לאחרונה בקהילה ופילגו אותה במגוון של נושאים - לגיטימיות ערכי הפורנו, הטיית ערכי הקנאביס, הגדרת ארגוני טרור, אופן התנהגות המפעילים בוויכוחים ועוד.

הדף מבוסס בעיקרו על הדף המקביל בוויקיפדיה האנגלית ונועד גם ליצור את קווי המתאר של ועדה שיפוטית הנפרדת ממוסד המפעילים דוגמת הArbCom באנגלית. אני מקווה שמוסד חדש זה יבטל את הצורך בויקיפדיה:בירורים אשר הפך למצע לויכוחים אישיים והתנגחויות ואינו מאפשר הפרדה בין תהליך הביצוע לתהליך השיפוט.

טיוטת דף "ויקיפדיה:מקטרת השלום"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בואו ועשנו בצוותא את מקטרת השלום

נקלעתם לוויכוח, מחלוקת או סכסוך? הגעתם למקום הנכון. דף זה יעזור לכם לצאת מהתסבוכת, להגיע לפתרון וליישב את ההדורים.

קודם כל זכרו שוויקיפדיה היא פרויקט התנדבותי בו כולם משתתפים מתוך כוונה לתרום, ללמוד ולהנות. אז קחו את הכול בקלות ונסו להימנע מוויכוחים מיותרים. במקרה שנקלעתם לוויכוח, זכרו שיש עולם מעבר לוויקיפדיה, קחו נשימה עמוקה, הירגעו ונסו ליישב את ההדורים בכבוד ובנימוס.

הימנעו מוויכוחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"פיקח הוא מי שנחלץ מצרה שחכם נמנע ממנה מלכתחילה"

כבדו את הזולת ואת השקפת עולמו. הימנעו משחזורים, עדיף לנסות לתקן ולשפר את העריכות. כאשר אתם מבצעים עריכה משמעותית, טרחו וכתבו תקצירי עריכה מפורטים ומנומסים. במקרה של עריכה העשויה להיות שנויה במחלוקת הסבירו את השינוי בדף השיחה. אם נתקלתם בהתנהגות גסה וחצופה, הימנעו מהפיתוי להגיב באותו המטבע.

זכרו - כתיבה רהוטה, מנומקת ונייטרלית מונעת מחלוקות.

דברו עם הצד השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

"פשרה טובה היא פשרה בה שני הצדדים אינם מרוצים"

המוצא הראשון בפתרון כמעט כל סכסוך הוא דיון. נסו ללבן את הבעיה בדך השיחה באופן רגוע ומבלי להיגרר לוויכוחים אד הומינם. השתדלו להבין את השקפתו של הצד השני והניחו כי הוא פועל מתוך כוונה טובה. נסו להגיע לפשרה ולבוא לקראת הצד השני למען שלום בית.

במקרה שההדיון מתלהט כדאי להחליט יחדיו על פסק זמן. לא חסרה בוויקיפדיה עבודה והפסקה של שבוע בדיון לא תעלה או תוריד דבר. בדרך כלל קל יותר להגיע לפשרה כאשר להט המדון מצטנן מעט. אז קחו נשימה עמוקה, תספרו עד עשר ועכשיו - אחרי שנרגעתם - למה אתם מחכים? יאללה סולחה!

גישור ובוררות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"עדיפים כאבי השלום מייסורי המלחמה"

רצה הגורל והצדדים לא הצליחו להגיע לעמק השווה בכוחות עצמם, יתכן כי יש צורך בצד שלישי נייטרלי אשר יגשר על המחלוקות. מומלץ כי הצדדים יסכימו ביניהם על מינוי מגשר אשר ינסה להגיע להבנה שבהסכמה הדדית. אם אתם צד שלישי אשר נתקל בויכוח מתלהט - אל תתביישו והציעו את עצמכם כמגשרים, פן תחרב ויקיפדיה בגלל שנאת חינם.

באם לאחר מאמץ לא הצליח המגשר להוביל להסכמה, הופך תפקידו לתפקיד של בורר, והוא יקבע את פניו של הערך. עם זאת, גם אחרי קביעתו יוכל אחד מן הצדדים לבקש שההכרעה תושג בהצבעה או בשיפוט, כתלות באופי המחלוקת.

למידע נוסף על בוררות וגישור בעת מחלוקות ראו את הכללים למלחמת עריכה.

הצבעת מחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הדמוקרטיה היא שיטת המשטר הגרועה ביותר הקיימת, מלבד כל היתר"

במקרים בהם לא נמצא מגשר מוסכם או כתוצאה מכשלון בהליך הגישור והבוררות, רשאי אחד מהצדדים לבקש את הכרעת הקהילה בנושא. הצבעת המחלוקת תערך בדף השיחה הרלוונטי, תוכרע ברוב רגיל ותחייב את שני הצדדים.

עם זאת, הצבעת מחלוקת יעילה רק במצבים בהם אי-ההסכמה התעוררה על תוכן הערכים בוויקיפדיה בלבד. במקרים בהם הסכסוך נתגלע סביב התנהגות הצדדים או העדר הסכמה על פרשנות של מדיניות האתר, רק שיפוט מעמיק ומנומק מתאים לפתרון הסכסוך.

שיפוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

"שמע אל-החוקים ואל-המשפטים, אשר אנוכי מלמד אתכם"

במקרה של סכסוך על רקע התנהגות מסוימת או ספק בדבר הפרשנות המתאימה למדיניות האתר ולאחר שהצדדים ניסו להגיע לפתרון בדרכי הידברות, רשאי כל אחד מן הצדדים לבקש הכרעה מצד ועדת השיפוט. לצורך הליך השיפוט כל אחד מהצדדים ישטח בפני הועדה את גרסתו ודעתו בנושא ואף יפרט את הצעדים שביצע עד כה בכדי להגיע לפשרה ולפתרון המחלוקת. סביב הנושא לא יערך דיון פתוח ורק לצדדים הנוגעים בדבר תינתן זכות הבעה.

ועדת השיפוט מצידה עשויה להכריע כי הנושא שבמחלוקת אינו מתאים או אינו בשל דיו למשפט, ולהפנות את הצדדים לפתרון באפיק אחר. באם תקבל על עצמה הוועדה את הבקשה לשיפוט, הכרעתה תחייב את הצדדים.

קווי מתאר לועדת השיפוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיון בבית משפט לונדוני

ועדת השיפוט נועדה להחליף את דף הבירורים, במטרה לצמצם את ההתנגחויות המאפיינות את הדף כיום, בכדי לאפשר דיון ענייני ואובייקטיבי יותר ובמטרה לאפשר "הפרדת רשויות" בין הזרוע המבצעת (שעליה אחראים המפעילים) לבין הזרוע השופטת. כמו כן הוועדה תאפשר פתרון מחלוקות הנוצרות סביב פרשנות מדיניות האתר - מוסד שאינו קיים כיום בוויקיפדיה העברית. הוועדה לא נועדה לטפל בבעיות עריכה, סגנון, אמיתוּת ואמינות ערכים בוויקיפדיה וכדומה. בבעיות מעין אלו, בהעדר פשרה או בורר מסוים, יש לפתוח בהצבעת מחלוקת.

אופן פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור ועדת השיפוט נועדה לסייע בפתרון מחלוקות אך ורק במקרים של סכסוך על רקע התנהגות לא נאותה של ויקיפדים או ספק בדבר הפרשנות המתאימה למדיניות ויקיפדיה. כמו כן, הוועדה תדון רק במקרים בהם אפיקי ההידברות החלופיים מיצו את עצמם. במקרים אחרים, הוועדה רשאית לדחות את הבקשה לשיפוט או לדרוש הצבעת מחלוקת בנושא.

ועדת השיפוט כפופה להחלטות הפרלמנט ולמדיניות האתר ואין בסמכותה לשנותן. הוועדה תקבל את הכרעותיה במידת האפשר על בסיס מדיניות ויקיפדיה, על בסיס עדויות מהימנות ומתוך שאיפה לאובייקטיביות. לשם כך, שופט אשר מעורב בנושא המחלוקת יהיה מנוע מלהשתתף בדיון הוועדה. כמו כן, דיוני הוועדה יתבצעו באופן חסוי בכדי לאפשר דיון ענייני ומעמיק בפרטי המקרה. החלטות הוועדה יתקבלו ברוב רגיל ולאחר קבלת ההכרעה ינמקו השופטים בדף השיפוט את החלטתם.

מינוי חברי הוועדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי ועדת השיפוט יהיו ויקיפדים המייצגים הסכמה-רחבה עכשווית בקהילת ויקיפדיה. על כן, חברי הוועדה ייבּחרו ברוב מיוחס לתקופת-כהונה המוגבלת בזמן. אין מגבלה על מספר השופטים המכהנים בכל רגע נתון, אולם, בכדי לייעל את הדיונים, בכל דיון ישתתפו שלושה שופטים בלבד על פי סדר מסוים אשר ייקבע בין השופטים. ניתן גם להוסיף הגבלה על הכשירות לכהונה בוועדה, על פי דרישה, למספר מזערי כלשהו של עריכות (למשל 1000 עריכות במרחב הערכים), לוותק מסוים באתר (למשל שנה), לגיל מזערי מסוים (למשל 25 שנה על פי הצהרת הויקיפד) ו/או לכתיבת ערך מומלץ.

סמכויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצורך יישוב המחלוקת נתונות בידי הועדה הסמכויות לפרש את מדיניות ויקיפדיה, לשחרר ולחסום משתמשים. כלים אלו נועדו לשמש אך ורק לצורך פתרון המחלוקות והסכסוכים אשר יועלו לדיון בפני הוועדה. שימוש בהם יהיה מלווה בדברי הסבר ונימוק ולא יתבצע מיוזמתה העצמאית של הוועדה.