משתמש:Dd37526506/"תקוות גדולות" - סדרה תיעודית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סדרה תיעודית בת שלושה פרקים שיצר הבימאי דוד דרעי עוסקת בהרחבה במשבר שאחז בעיתונות הישראלית - המודפסת והאלקטרונית. המבט במשבר נפרס על פני שלושים שנה ומתחיל מההחלטה להקים את עיתון חדשות לפני שלושים שנה. הסדרה שודרה לראשונה בדצמבר 2013 בערוץ 8. הסרט "תקוות גדולות" המבוסס על פרקי הסדרה הוקרן לראשונה בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בחיפה.

שלושים שנה מאז הוקם, זוכה עיתון חדשות, המת החי ביותר בעיתונות העברית, למבט מעמיק ונוקב, המדלג בין ימי בראשית של העיתון – אלה שסימנו את קץ ימי התום של העיתונות, לבין ימינו אלה, בהם התקשורת החופשית מנהלת מאבק מאסף נגד שלטון ההון, על רקע התרסקות מקצוע העיתונאי.

גיבורי הסדרה התיעודית "תקוות גדולות" הם שבעה עיתונאים, הנמנים היום בין הבכירים והמשפיעים בעולם העיתונות - מיקי רוזנטל, ראודור בנזימן, יגאל סרנה, רינו צרור, נתן זהבי, אלכס ליבק ויוסי קליין. כולם החלו את דרכם אז, במערכת העיתון החדשני והבועט "חדשות", שהוקם בתחילת שנות ה-80 ושינה באופן דרמטי את פניה על העיתונות והחברה הישראלית. עתה, חוזרים בוגרי העיתון אל הניסיון להמציא עיתונות שנקראת ונכתבת אחרת בנוף התקשורת השמרנית דאז, אל ה'סקופים' והפרשיות הבולטות, ועורכים חשבון נפש אישי על חלקם בהפיכתה של ישראל מחברה מנומסת, ערכית-בעיני-עצמה ומלאת כבוד לממסד, לחברה בוטה, יודעת כל, שנונה וארסית, קצרת רוח ומלאת בוז וחוסר אמון לכל ממסד שהוא.

עשרים השנים שחלפו מאז סגירתו של "חדשות" מעניקות פרספקטיבה מרתקת דרכה מתמודדים בוגרי העיתון עם המורשת השנויה במחלוקת שהותיר 'חדשות', מורשת שהשפיעה לבלי הכר – לטוב ולרע - על העיתונות בישראל. מצד אחד, כותרות צעקניות ותמונות ענק נוטפות דם, סקס ורכילות, ומצד שני – בעיטה אמיצה במוסד החנף של 'ועדת העורכים' והחלטה חסרת תקדים לפרסם את שקרי השב"כ בפרשת קו 300, עליה שילמו בצו סגירה נדיר בחריגותו שניתן על ידי הצנזורה הצבאית.

לצד סיפורו של חדשות, עומד במרכזה של "תקוות גדולות" תיעוד ומעקב בן ארבע שנים של המשבר העמוק בתולדותיה של העיתונות הישראלית והוא מובא מנקודת מבטם של גיבורי הסדרה, בוגרי חדשות. ניסיונם, הפרסים בהם זכו ושמם המקצועי - כל אלה, מסתבר, אינם מהווים בסיס יציב בעיתונות של שנות האלפיים: אחד אחד הם מיטלטלים בין גלים סוערים ונאחזים בשברי רפסודות, מתפטרים ומפוטרים חדשים לבקרים, ומי מהם שאינו חרד לעתידו האישי – חרד לעתידו של מקצוע העיתונות. "תקוות גדולות" מלווה את המאבק של עיתונאי מעריב, הארץ וחדשות10 בתקופה מטלטלת, וחושפת את אחורי הקלעים של פרשיות עיתונאיות שהפכו לסמל של מאבק בלחצים ההולכים ומעמיקים את הנסיונות למנוע פרסום מידע ותחקיר הכרחי לציבור (ביניהם תחקיר 'ביבי טורס', ו'פרשת ההתנצלות' של ערוץ 10 בפני איל ההון שלדון אדלסון, שהביאה להתפטרותו של ראודור בנזימן מתפקיד מנכ"ל חברת חדשות 10).

בתוך כך, תלווה הסדרה את בוגרי חדשות למודי הקרבות בעולם עיתונות חדש, ציני ותועלתני, בו משמשים בערבוביה הון, שלטון ועיתון, ומקומה של העיתונות המקצועית והערכית ניצב תחת סימן שאלה. שבעת הגיבורים מביטים בלב נחמץ במעמדו ההולך ונחלש של העיתונאי, ובמקצוע שכיבד את בעליו בעבר, והיום מאלץ אותם לצאת לרחובות ולהגיע לבתי המשפט כדי לדרוש את זכויותיהם הבסיסיות, כאחרוני עובדי הקבלן.

עתה, בשנים שהיו אמורות להיות שנות השיא בקריירה המקצועית שלהם, הם בוחנים בספקנות ובכאב את המציאות שאמורה להטריד כל ישראלי שוחר דמוקרטיה, ומבקשים לחולל שינוי – אם לא במקצוע כולו – אז במקומם המקצועי: מי במחשבות לפרוש, מי במעבר אל הפוליטיקה, ומי בפנטזיה להתחיל הכל מחדש.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]