לדלג לתוכן

משתמש:Ehud1964/Bătălia de la Șelimbăr

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הקרב של שלימבר (תבנית:DeSchellenberg) התקיים ב - 28 באוקטובר 1599 ו-התנהל בין הצבא של ולאכיה בראשות מייקל אמיץ , לבין צבאו של טרנסילבניה, בראשות הקרדינל אנדרו Báthory. הקרב הסתיים עם נצחון ברור של הצבא בראשות מייקל האמיץ, ובכך פתח את הדרך למבצר של Alba Iulia, בה הוא איחד לראשונה את טרנסילבניה עם ולאכיה (הארץ הרומנית).

המצב הקודם.[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל אף הברית הברור (27 במאי 1595) של הנסיך מיכאי האמיץ עם זיגיסמונד באתורי, לפיו, מיכאי קיבל במתנה, ב-6 בינואר 1597 את הטירה ואת אזור  Buia, בהיקף של 14 קומונות (איגודי כפרים), הכל במחוז סיביו, אזור סונה במחוז אלבה ואת הזכות לבנות מבצר בישוב באלגרד (אלבה יוליה) (Alba Iulia), מבצר אשר הוקם באותה שנה, היחסים בין השניים התדרדרו לאורך זמן.

ב-1597 התרחשו שינוים משמעותיים בטרנסילבניה. זיגיסמונד באתורי ביקר את הקיסר רודולף השני ב פראג. נחתם הסכם דו צדדי, לפיו סיגיסמונד באתורי מסר לאימפריה את טרנסילבניה בתמורה לדוקאטים אופלן (Oppeln) וראטיבור (Ratibor) בשלזיה העילית. החלפה זו נתנה לאוסטריה את האפשרות להרחיב את השפעתה על נוצרים באימפריה העות ' מאנית. המצב גרם למיכאי אמיץ להרהר על הברית עם באתורי ולהחליט לעשות הסכם חדש, טוב יותר, עם הקיסר של גרמניה, ב - 9 ביוני 1598 במנזר Dealu (הגבעה). במבוא של ההסכם נקבע כי מיכאי הכיר בשלטון של בית הבסבורג על למולדת, ואילו הקיסר לקח על עצמו להחזיק על חשבונו 5000 שכירי חרב בסביבתו של מיכאי, מלוכה לכל החיים, ואפשרות להורישה בתורשה, במשפחה שלו. המנהגים והאוטונומיה של המדינה יישארו על כנן, ללא שינוי, ללא חובת תשלום כל מס, והשליחים הרומנים להתקבל בבית הקיסר עם כל הכבוד שמגיע להם. זיגיסמונד באתורי, שהבין לאחר מכן כי התמורה שקיבל לא שווה למה שנתן, הפר את ההסכם, ובאוגוסט 1598 חזר לשטחיו הקודמים וגירש את נציגי הקיסר רודולף.

בחזרתו לטרנסילבניה, זיגיסמונד באתורי קרא לדודו, אנדריי באתורי, שהיה קרדינל בפולין, נתן לו את כס המלוכה של נסיכות טרנסילבניה, והדיאטה של טרנסילבניה (הכנסת), באפריל 1599 הכירה בקרדינל כנסיך.

הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזרתו של זיגיסמונד באתורי במה שסיכם היה לגמרי לרעתו של מיכאי, אנדריי באתורי היה האויב של רודולף השני, שכבר לא היו לו זכויות בטרנסילבניה. מיכאי שנקט אמצעי ביטחון לכיוון הדנובה וגם מולדובה, החל להתקדם לכיוון טרנסילבניה. תוך מספר ימים, מיכאי קיבל את התמיכתם של הסקסונים של בראשוב. התקדם דרך - Prejmer, Codlea, Făgăraş וכפרים את פגראש האזור, להגיע Tălmaciu ב-25 באוקטובר. הצבא שלו, אשר הוא השלים עם משנית קבוצה בראשות ראדו Buzescu ו המטבע Udrea, להגיש סיביו, יושב ואני מחנה את המלון ביום 26 באוקטובר. מקווה העיכוב הקרב, כדי לקבל תגבורת, החשמן Báthory להקים את המחנה שלהם בצד הצפוני של המצודה של העיר סיביו, על הגדה השמאלית של Cibin. ב-28 באוקטובר, בבוקר, מיכאי Viteazul להגיש סיביו.