משתמש:Eladabudi/רוק ניסיוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Eladabudi.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Eladabudi.


רוק ניסיוני (או אוונרוק)
פראנק זאפה, שנחשב לאחד מהמובילים של הז'אנר
פראנק זאפה, שנחשב לאחד מהמובילים של הז'אנר
מקורות סגנוניים רוק, אוונגרד
מקורות תרבותיים שנות השישים בארצות הברית
נגזרות ארט רוק, נאו-פסיכדליה
תת-סוגות

קראוטרוק, נויז רוק פוסט-רוק,

נאו-פרוג, מאת'קור, נו וייב

רוק ניסיוני (או אוונרוק) הוא תת-ז'אנר במוזיקת רוק שמותח את גבולות של הקומפוזיציה ושל טכניקת ההופעות הנפוצות ושמתנסה עם אלמנטים בסיסיים של הז'אנר. אמני הז'אנר מכוונים ,לחידוש ושחרור מהמוזיקה הקיימת. חלק מהמאפיינים של הז'אנר הם ביצוע של אלתורים, אינסטרומנטציה משונה, השפעות מהאוונגרד, מילים או קטעים אינסטרומנטליים משונים , מבנים וקצבים משונים ודחייה של שאיפות להצלחה מסחרית.

מהתחלתה, מוזיקת רוק הייתה ניסיונית, אך רק בשנות השישים המאוחרות החלו ליצור קומפוזיציות ארוכות ומסובכות. ב-1967 הז'אנר היה זמין מסחרית בתור מוזיקת פופ, אך בשנת 1970 הזיקו לעצמם עד לחוסר הצלחה. בגרמניה, הקראוטרוק שילב אלמנטים של אלתורים ורוק פסיכדלי עם אוונגרד ויצירות קלאסיות עכשוויות. בשנות השבעים היותר מאוחרות, הכלאה מוזיקלית התרחשה ביחד עם הפיתוח של פאנק (Punk), גל חדש, ניסויים מסוג עשה זאת בעצמך, ומוזיקה אלקטרונית. קצבים מפאנק (Funk) ופיוז'ן החלו להיות משולבים בתוך הרוק הניסיוני.

לגל הראשון של קבוצות רוק ניסיוני בשנות השמונים היו מעט מוסכמות למוזיקה שלהם. מאוחר יותר בעשור, רוק ניסיוני קיבל אלמנטים ממוזיקה פסיכדלית שהיה שונה מהמודעות העצמית והערנות של הפוסט-פאנק המוקדם יותר. בשנות התשעים, תנועה רפויה בשם פוסט-רוק הייתה הצורה הדומיננטית של רוק ניסיוני. בשנות ה=2010, המושג "רוק ניסיוני" הדרדר לשימוש רנדומלי וחסר משמעות. חלק גדול מלהקות הרוק מסווגות בעזרת תחליות כגון "פוסט-" ו-"קראוט-".