משתמש:Eran222004/מדבר לוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צילום לווין של סופת חול מעל מדבר לוט

מדבר לוט (בערבית: الصحراء لــوط) הוא מדבר ביבשת אסיה הנמצא בדרום-מזרח איראן. מדבר לוט משתרע של שטח של כ-51,800 קמ"ר. זהו המדבר ה-25 בגודלו בעולם ובו נרשמה הטמפרטורה הגבוהה ביותר על פני כדור הארץ. בנוסף לכך, במדבר נמצאת פירמידת החול הגבוהה בעולם. שטח המדבר מהווה אזור מבודד משאר חלקי איראן ולא קיימים בו יישובי קבע.

מדבר לוט

מדבר לוט מורכב ממספר תצורות נוף, אך חלקו הגדול הינו רמה רחבה באורך של כ-480 ק"מ המורכבת משכבת לבה ואבני בזלת. רמה מדברית זו היא האזור החם ביותר במדבר לוט. הרמה מכונה בפי האיראנים גנדום בריין (Gandom Beriyan) – חיטה קלויה. מקור השם באגדה מקומית, לפיה ערימת חיטה שהושארה בטעות באזור נשרפה בחום המדברי לאחר כמה ימים.

הטמפרטורה הממוצעת במדבר, בשעות היום, עומדת על כ-50 מעלות צלזיוס. ב-2005 נמדדה במדבר הטמפרטורה הגבוהה ביותר אי פעם - 70.7 מעלות צלזיוס. שטחי המדבר הכהים סופגים ופולטים יותר אנרגיית חום המופקת מאור השמש, דבר שהופך את מדבר לוט למקום חם ביותר.

מדבר לוט

בנוסף לטמפרטורות הקיצוניות, מדבר לוט הינו גם אחד האיזורים היבשים בעולם. צירוף תנאים אלו גרמו לכך שמדבר לוט הוא בעצם אזור א-ביוטי, אזור שלא מתקיימים בו חיים כלל (כמו במימי ים המלח). במחקר שנערך על ידי צוות חוקרים, הושאר כלי חשוף המכיל חלב, למספר ימים. החוקרים הבחינו בניסוי כי החלב לא שינה את מרקמו ולא התפתחו בו בקטריות או חיידקים כלל בשל טמפרטורת האויר הגבוהה.