משתמש:Itay Maman/טרילוגיית האלף האפל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Itay Maman.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Itay Maman.

טרילוגיית האלף האפל היא טרילוגייה מצליחה מאת ר.א סלבטורה, המתרחשת בעולם המערכה ממלכות נשכחות. חומר רב לעולם המערכה של מבוכים ודרקונים בגרסה 3.5 נלקח מסדרה זו. הטרילוגייה מספרת על דריזט דו'אורדן, אלף אפל אשר נולד עם מצפון ומקיים מסע למען עקרונותיו בעולם בו הם חסרי חשיבות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע האלפים האפלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימים המוקדמים של העולם, על פני האדמה הילכו שני סוגי אלפים מרכזיים: האלפים הבהירים והאלפים האפלים. בניגוד לאחייניהם בהירי העור, האלפים האפלים היו מרושעים ונהנו ממעשי אכזריות. בסופו של דבר פרצה מלחמה בין האלפים השחורים ללבנים והאחרונים הסיגו את האלפים האפלים אל מתחת לאדמה.
האלפים האפלים הפכו לשליטי עולם המעמקים. הם פיתחו יכולות קסם מולדות ומיומנותם באומנות הלחימה והקסם עלתה על כל גזע אחר. האלפים האפלים מצאו אלילה אפלה- ליות' (לולת' בפי גזעים אחרים), מלכת העכביש והכאוס.
האלפים האפלים פיתחו זיונות- היכול לראות בחושך לפי חום. בנוסף, מיום הוולדם האלפים האפלים ניחנו בכוח מולד להפעיל שלושה קסמים- בועת חשכה גדולה, שבה לא ניתן לראות לא באור ולא בזיונות; אש פיות, אש סגולה זוהרת שאינה שורפת; ויכולת לרחף כמה מטרים מעל הקרקע. היכולת הזו עובדת גם בכיוון ההפוך- ניתן להשתמש בה כדי להאט נפילה.

שיטת השלטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלפים האפלים נשלטים במטריארכיה, שלטון הנקבות. הנקבות חשובות ויכולות לשמש כוהנות לליות' אבל זכרים לא.
כל אלף הוא אלף פשוט או אציל. האצילים מקימים או משויכים לבתים. סביב משפחת האצולה מתקבצים אלפים פשוטים וכך נוצרים בתים. הבתים מסודרים בחשיבותם לפי התאריך בו הוקמו- הבית הקדום יותר, קודם. שמונת הבתים הראשונים מקימים מועצה ששולטת על העיר, בראשות גבירת הבית הראשון. שמונה הגברות של הבתים הראשונים בעצם שולטות בעיר.
מכיוון שכל הבתים מנסים להגיע למועצה השלטת, נוצרה שיטה בה מתקדמים. בית שרוצה להתקדם מתקיף בית מעליו ומנסה להשמיד את כל האצילים. אם הוא מצליח, הבית חדל מלהתקיים וכל הבתים בעצם עולים דרגה. רק לאציל מהבית המותקף יש רשות לדווח עליו למועצה העליונה. אם אציל מצליח לשרוד ולדווח למועצה העליונה, זו משמידה את הבית התוקף.
כל האלפים לומדים באקדמיה- הנקבות בבית ספר לכוהנות והזכרים או בבית הספר לקוסמים או בבית הספר ללוחמים. באמצעות האקדמיה מפקחים האלפים הבוגרים על הצעירים ודואגים להעביר לכולם שטיפת מוח על שנאת יושבי העולם החיצון.

מולדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

דריזט ד'אורדן נולד בעיר מנזונברנזן לגבירה האם של בית דו'אורדן- מאליס, כוהנת גדולה של ליות', ביחד עם אמן הנשק של הבית, זאקנפיין. בליל היוולדו תקף בית דו'אורדן את בית דה- ויר, וכדי לחזק את הכוהנות היה צריך להקריב בן שלישי. לכן דריזט היה אמור להיות מוקרב לאלת העכביש, אך ניצל ברגע האחרון שכן אחיו דינין רצח את אחיו הבכור נאלפין (כדי להתקדם), כך שדריזט נעשה הבן השני. דריזט נולד עם עיניים סגולות, צבע נדיר בקרב האלפים. באור העיניים האלפיות ירוקות, וכאשר הם משתמשים בזיונות הן אדומות. עיניו של דריזט נשארו סגולות בשני במצבים. כבר בילדותו הוא הפגין יכולות שכליות יוצאות דופן, שהביאו אותו לשלוט בכשרונות המולדים שלו בקלות.
דריזט אומן על ידי אמן-הנשק זאקנפיין בתור לוחם המשתמש בסגנון המסובך של שתי חרבות מעוקלות (סימיטרים). מזאקנפיין הוא קיבל את מושגי הטוב והמצפון המפרידים אותו משאר בני עמו.
במהלך התבגרותו, ולמרות (וכנראה בזכות) הפיכתו ללוחם הטוב ביותר באקדמיה של מנזוברנזן, דריזט אינו נכנע לשטיפת המוח שעוברים שאר הנערים והוא מבצע חטאים כנגד אלת העכביש כדי לשמור על צו מצפונו. שני ארועים בולטים מגלים לדריזט את טבעם האמיתי של בני עמו: הטבח בננסי המעמקים, שם הציל ממוות את מנהיגם (הוא לא יצא ללא פגע- דריזט שכנע את אחיו, דינין, לא להרוג אותו אבל דינין כרת את ידיו); והטבח באלפים על פני הקרקע, שם הציל דריזט ילדה אלפית.
אלטון דה- ויר ניצל מההתקפה של בית דו'אורדן על ביתו. הוא מתחפש למורה באקדמיה, בבית הספר לקוסמים כשף, שם נשאר במסווה עד שגילה את זהות הבית המשמיד. הוא חובר עם בית האנט, הבית החמישי בעיר. למרות מעמדו כבית התשיעי, בית דו'אורדן מהווה איום ולכן האנט מחליטים לחסל אותו.
באקדמיה, דריזט מחונך במחצית הראשונה של שנתו האחרונה כחניך של קוסם. מאסוג'י האנט הופך למחנכו וכך דריזט מתיידד עם הפנתרה הקסומה שלו, גווינביר. דריזט לא מודע לכך שמאסוג'י מתכנן להרוג אותו.
דריזט מצליח להרוג את אלטון ואת מאסוג'י. הוא לוקח ממאסוג'י את הפסלון שמזמן את גווינביר מהמישור האסטרלי ונשבע לעצמו שהוא לעולם לא יהרוג שוב אלף אפל.
מאליס, אמו של דריזט, מרגלת בקסמיה אחרי דריזט ומגלה שהוא הציל את הילדה האלפית וכדי לכפר על 'חטאו' היא מקריבה את אביו. דריזט הזועם נוטש את מנזוברנזן.

גלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דריזט חי שנים רבות בבדידות במנהרות, והוא כמעט מאבד את צלם האנוש והופך למכונת השרדות הקרויה "הצייד" - צד אשר צץ ועולה בו בעתיד בעת מצבים מסוכנים. ידידתו היחידה במנהרות היא גווינביר (או גוויניבאר בטרילוגיות האחרות). נסיון של בני משפחתו ללכוד ולחסל אותו מעורר בו את ההבנה שהוא חייב למצוא חברה בטרם יאבד את יכולתו לחשוב. הוא מוצא חברה זו בעיר ננסים תת-קרקעית. הננסים, אויביהם המרים של האלפים האפלים, לוקחים את דריזט בשבי. הם משתכנעים שלבו טוב, אבל הם לא יכולים להרשות לעצמם שאלף אפל יסתובב חופשי בעירם. הם מבטיחים לו מוות מהיר ונטול כאבים.
אבל דריזט ניצל לבסוף, כשמנהיג הננסים שהציל מוצא אותו ומעיד על חפותו. קוראים לו בלוואר, והוא מחזיק בדרגת רב חופר, דרגה השקולה לגנרל. לגדמים שכרת דינין חיברו הננסים מקוש ופטיש קסומים ממיתריל, בעלי כוחות רבים. דריזט חי בביתו של בלוואר בשלום.
השלווה שהוא מוצא בעיר הננסים מנותצת כשהוא מגלה שאימו הנפישה את גופת אביו ושלחה אותה לצוד אותו ולהורגו. דריזט שוב נמלט למנהרות. הפעם הוא לא לבד- בלוואר מצטרף אליו. כמתנה ממלך הננסים דריזט מקבל סיכת אבן חן שזורחת בכל צבעי הקשת.
בלוואר ודריזט פוגשים בדרכם חבר חדש- נקשן, פאץ' (ננס אבן בעל כוחות המקושרים לאדמה) שהפך לביעות קרסים (יצור ענק וחסר תבונה, בעל מגז חם וכוח רב). דריזט ובלוואר עוזרים לו למצוא את הקוסם האחראי לכך, אבל כשנקשן מגלה שהקוסם הרג את חבריו הוא נכנס להתקף זעם של ביעות קרסים והורס את המקום. הקוסם נהרג וכך נקשן נלכד בגוף ביעות הקרסים לנצח.
איליתידים (מצליפי מוח) שובים את החבורה. בדריזט משתמשים כמעסה למרכז הקהילתי שלהם- מוח ענק שמחובר לכל המוחות של האיליתידים. בלוואר הופך לגלדיאטור ונקשן למעין רועה צאן. הפסלון של גווינביר נמכר.
בינתיים האל מת שהיה זאקנפיין מדביק אותם. האיליתידים משמיעים אזעקה וכך גווינביר מצליחה להשתחרר, לשחרר את בלוואר ולתקוף את המוח. דריזט נלחם בזאקנפיין ומגלה שמשהו ממנו עוד חי באל מת. הם נמלטים ביחד עם נקשן, הרחק מזאקנפיין.
בתום מסע ארוך הוא מתעמת שנית עם אביו המת, ומצליח לעורר בו מספיק מאישיותו המקורית, מה שגורם לו להרוס את עצמו ולהציל את דריזט, ובעקבות כך בית דו'אורדן הושמד על ידי בית באינר. נקשן נהרג בידי האל מת. בתום העימות דריזט נפרד מבלוואר ועולה לעולם שבחוץ, כדי להמלט מידה הארוכה של חברת האלפים.

שהות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם החיצון, דריזט מגלה שקסמי האלפים האפלים מתפוגגים. השמש מחלישה את חרבות האדמנטיט הקסומות שלו, מחלישה את שריון הטבעות שלו ושורפת את הגלימה הקסומה שלו. דריזט נשאר במערה כמה חודשים, אך לאחר מכן מחליט לצאת החוצה.
בסיורו הראשון הוא פוגש חבורה של גנולים, יצורים מוזרים שחציים כלב וחציים דמוי אדם. הגנולים מספרים לו על פשיטה שהם עומדים לקיים בחווה של בני אנוש, ודריזט הורג אותם ובכך מגן על בני האנוש.
מאז אותו היום, דריזט החל לקחת את המשפחה תחת חסותו. הוא מנסה להתחבר אתם מספר פעמים, ללא הצלחה. לרוע מזלו, בארגהסט (יצור ממישור ג'הנה שיכול להחליף צורות בין גובלין לזאב, בעל יכולות קסם ומתחזק בכל פעם שהוא אוכל יצור כלשהו) בשם אולגולו שומע על המצאו בסביבה ומקווה שכוח החיים העצמתי המצוי באלף האפל יחזק אותו מספיק כדי לשוב לביתו.
הבארגהסט משתמש במהירון, שדון זריז יותר מכל דמוי אנוש, לגנוב חרב של דריזט. כאשר המהירון, טפאניס, מביא לו אותה, הבארגהסט פושט על החווה שעליה מגן דריזט, ושותל את חרבו שם כדי שחברי הקהילה יאשימו את דריזט. דריזט יוצא למאורתו של הבארגהסט וכנקמה הורג אותו, את אחיו, קאמפפאנה, וחצי ממשרתיהם. הוא גם פוצע קשה את טפאניס.
מספר סיירים נשלחים בעקבותיו. הוא מצליח להתחמק ובסופו של דבר, הסיירים המקצועיים משתכנעים שהוא חף מפשע. לעומתם, שכיר החרב רודי, שאיבד בגלל דריזט כלב ואוזן, ממשיך לצוד את דריזט.
החורף מגיע ודריזט משתקע במערה ומתיידד עם דוב בשם בלאסטר. הוא מותקף בידי מספר אורקים וענק. חרבו הנותרת נשברת והוא ניצל בזכות סייר עיוור בשם מונטוליו דה-ברושי שצלף באורקים באמצעות ינשוף ששימש לו כעיניים. דריזט הולך למחסה של מונטוליו ומתיידד עם הסייר הזקן. מונטוליו מלמד אותוו את עקרונות הסייר ודריזט מתחיל להאמין באלה מיאליקי. בינתיים, רודי וטפאניס חוברים יחד עם גראול, מלך האורקים שהסייר הרג רבים מאנשיו, ויחד עם זאבי החורף הם תוקפים את החורשה שבה התגורר מונטוליו.
למרות נחיתותם המספרית, מונטוליו, דריזט, גווינביר והחיות האחרות המיודדות עם מונטוליו מנצחות את הצבא של מלך האורקים