ממלכות נשכחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלוגו העברי של "ממלכות נשכחות"

ממלכות נשכחותאנגלית: Forgotten Realms) הוא שמו של עולם מערכה למשחק "מבוכים ודרקונים". עולם-מערכה זה מכונה בפי שחקנים ויוצרי המשחק בקצרה "הממלכות". העולם נוצר על ידי הסופר אד גרינווד בשנת 1967.

במקור תוכנן העולם הדמיוני בתור עולם המשחקים האישי של גרינווד, ומאוחר יותר הורחב בשורה של מאמרים במגזין "DRAGON". בהדרגה הפכה הסביבה לאהודה מאוד בקרב שחקני מבוכים ודרקונים. פרסומו של עולם ממלכות נשכחות גבר כאשר במהלך הזמן יצאו עשרות ספרי פנטזיה (לדוגמה הרפתקאותיו של האלף האפל דריזט דו'אורדן) ומשחקי מחשב שהרקע שלהם היה עולם זה כדוגמת "נוורווינטר נייטס", "נוורווינטר נייטס 2", "באלדורז גייט", "באלדורז גייט 2", "פליינסקייפ טורמנט" ו"אייסווינד דייל".

כיום עולם מערכה זה נתמך על ידי חברת "מכשפי החוף" ונחשב לעולם הפופולרי ביותר בקרב שחקני מו"ד רבים.[דרוש מקור]

העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית הפעילות של הממלכות ביבשת פיירון (Faerûn) אשר נמצאת על הכוכב "אבייר-טוריל" (Abeir-Toril), או בקצרה טוריל (Toril) - כוכב-לכת דמוי כדור הארץ. בשונה מכדור הארץ, הממלכות לא נשלטות על ידי בני אדם בלבד, העולם נשלט על ידי בני-אנוש, גמדים, אלפים, גובלינים, אורקים ושאר יצורים, מפלצות ודמויי-אנוש. מבחינה טכנולוגית, הממלכות הנשכחות לא דומה בשום צורה לכדור הארץ, ובמובן הזה דומה יותר לתקופה הטרום-תעשייתית של המאה ה-13 או ה-14. עם זאת, הנוכחות של הקסם מוסיפה אלמנט נוסף של עצמה לקהילות ולתרבויות בעולם. ישנן מספר מדינות לאום והרבה ערי-מדינה, ביניהם נוצרו בריתות צבאיות, קשרי מסחר והשפעות תרבותיות. השפה המדוברת בפי רוב אוכלוסיית העולם היא שפת הסחר על שני ניביה הדומים זה לזה.

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדת מהווה מרכיב משמעותי בממלכות הנשכחות, כאשר אלים ומאמיניהם הם חלק מרכזי בעולם. לכל אחד מהאלים יש תחום השפעה ואידאולוגיה. כוחו של האל תלוי במספר מאמיניו, אם אל מאבד את מאמיניו הוא מת. כל בני התמותה חייבים להאמין באל על מנת להבטיח כניסה לעולם הבא לאחר מותם. הפנתאון של הממלכות הנשכחות מכיל מאות אלים דגולים, פחותים, חצאי אלים, שליחים ונסיכי שדים. מספר רב של תוספות ספרים מתעדים את האלים.[1] חלק נרחב של היסטוריית הממלכות המתואר ברומנים וספרי פנטזיה מתרכז באלים ובשליחיהם כמו אלמיניסטר, פזול צ'מבריל, חצות (לימים אלת הקסם החדשה - מיסטרה) ושבע האחיות.

מעל כל האלים נמצא האדון העליון "או" (Ao). או מתקיים ללא מאמינים ומרחיק עצמו מבני התמותה, תפקידו העיקרי הוא לשמר את הסדר בממלכות ולדאוג שהאלים יבצעו את תפקידם כראוי. למרות שאינו נוהג להתערב בנעשה, הדוגמה הטובה ביותר לכוחו הייתה כאשר החליט להעניש את האלים על מעשיהם ולזרוק אותם מהשחקים עד אשר יכפרו על חטאיהם. אירוע זה יצר את האסון שנודע כ"עת-הצרות" (Time of troubles). מאז שחזרו האלים, מקפיד או להיעלם מהזיכרון של בני התמותה.

אלים מסוימים (כמו מיליקי ולולת') מסוגלים להחזיר לגילגול מאמינים שלהם. כפי שנראה עד כה בספרים הדמות החדשה של הנשמה נראית כמו המקור (ברונור, ייבונל, רג'יס ועוד).

אלים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיליקי: אלת היערות. סמלה הוא חד קרן וסוגדים לה בעיקר דרואידים. דריזט דו'אורדן הוא האלף האפל היחיד שידוע שסוגד לה.
  • טמפוס: אל הקרב. סוגדים לו הברברים.
  • אסמודאוס: בשמו רוצחת כת מתנקשים.

מיתולוגיית האלפים האפלים:

  • לולת' - אחת משתי אלות הכאוס. שליטת המדור ה-66, מישור הקורים ("demonwebs"). סמלה הוא עכביש וסוגדים לה בעיקר אלפים אפלים. שמונת רגלי העכביש מסמלות שמונה סוגי מאמינים שמתעלים את כוחה: קוסם, כוהנת, לוחם, מתנקש, פייטן, ליץ', בעלת אוב וזמר-מוות. יש לה שמונה התגשמויות: עכבישה, אלפית אפלה יפהפייה ועוד שישה לא ידועים.
  • וראון - בנה הממזר של לולת' ואליל המתנקשים. בעל מסכת ארד וחרב צל. כהניו חובשים מסכה המקודשת לו. משפחה שלמה בשם ג'אלר מאמינה שהאליל יביא אותם באחרית הימים לעולם מעל, ממנו גורשו האלפים האפלים לפני כ-5000 שנה. בשל כפירתם בליות' הם גורשו ממנזברזן. נהרג על ידי אייליסטרה בדו-קרב.
  • סלבטרם - אליל האלפכבישים. בעל שישה נשקים, אחד בכל יד, אלופה של סבתו ליות' במישור הקורים. נהרג על ידי קבטינה, כוהנת אייליסטרה, בנשק מקודש לאלילה שלה.
  • אייליסטרה - גרסה בדיונית לארטמיס/דיאנה. בתה של לולת'. אלילת הציד, הירח והריקוד. סוגדים לה רוב האלפים האפלים שעברו לגור בעולם מעל. הלוחמות צדות מפלצות.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגאוגרפיה של הממלכות תוארה בפירוט ובהרחבה בספרים רבים. הממלכות נחשבות לעולם-המערכה המגוון ביותר המכיל שטחים נרחבים של מדברים, יערות, חופים, ערבות ולמעשה כל סוג של אקלים או פני קרקע מההרים הגבוהים ביותר ועד העמקים הנמוכים.

העולם של אבייר-טוריל מכיל מספר יבשות גדולות, וביניהם גם פיירון, עיצוב החלק המערבי של היבשת הושפע קלות ממראה היבשת האירו-אסייתית בכדור הארץ. שאר היבשות כוללות את קארא-טור (אשר מדמה את המזרח הרחוק הקדום), זקהארה, מזטיקה (אשר מדמה את אמריקה הפרה-קולוניאלית) ואזור יבשה גדול עליו לא ידוע כמעט דבר. בנוסף ישנו גם עולם תת-קרקעי נרחב המכונה לרוב "עולם המעמקים"' בו גרים ננסים, אלפים אפלים וגמדי מעמקים. במערה שנוצרה מכישוף אפל כשל ישנה בריכת חומצה ענקית ובאזורים מסוימים ישנם פטריות רדיואקטיביות.

מעבר לעולם טוריל, הממלכות מציגות קוסמולוגיה המיוחדת להן - כוכבי-לכת שונים, חוקי פיזיקה אחרים ואף מישורי קיום נפרדים (השאול, תשעת מדורי הגיהנום, המישור האסטרלי, מישור האש, מישור הצללים, מישור המים ועוד).

בצפון הרחוק יש טונדרה פראית בה חלק מהשנה חושך כל היום וחלק מהשנה אור כל היום, בדומה לקטבי כדור הארץ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ממלכות נשכחות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Boyd, Eric L.; Eric Mona (2002). Faiths and Pantheons. Wizards of the Coast. ISBN 0-7869-2759-3.