משתמש:JohnBuuseue/אידריס שאה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אידריס שאה
לידה 16 ליוני 1924
סימלה, הודו הבריטית
פטירה 23 לנובמבר 1996
לונדון, אנגליה
לאום אפגני, הודי, סקוטי
עיסוק סופר, מוצא לאור
תחום כתיבה פילוסופיה מזרחית ותרבות
נושאי כתיבה סופיות, פסיכולוגיה
יצירות בולטות The Sufis,World Tales,Adventures of the Incredible Mulla Nasrudin
פרסים והוקרה ספר השנה ("BBC "The Critics), פעמיים; שישה פרסי ראשון באונסקו שנת הספר האולמי 1973
Website: Idries Shah Foundation

אידריס שאה (16 ליוני 1924 – 23 לנובמבר 1996) גם בשם סייד אידריס אל-חשימי וגם ארקון דראול (כינוי ספרותי),היה סופר ומורה במסורת הסופי שכתב יותר משלושים ספרים בתחומים שונים מפסיכולוגיה ורוחניות ועד לספרי מסע ומחקר תרבות.[1]

נולד בהודו, צאצא למשפחת אצילי אפגניסטן, וגדל בעיקר באנגליה. הספרים המוקדמים שלו עסקו בעיקר בקסם ובכישוף. בשנת 1960 ייסד את ההוצאה לאור, אוקטגון ( Octagon Press ) שהוציאה תרגומים של ספרים קלסיים סופיים בנוסף לספרים פרי עטו. ספרו רב-ההשפעה "הסופים", שיצא לאור ב- 1964 התקבל בהתלהבות בארצות רבות. ב- 1965 שאה ייסד את "המכון לחקר תרבות" (The Institute for Cultural Research), עמותה חינוכית המוקדשת לחקר התנהגות ותרבות בני האדם. ארגון דומה, "המכון לחקר ידע אנושי" (Institute for the Study of Human Knowledge – ISHK), קיים בארצות הברית, בניהול פרופסור רוברט אורנסטיין , מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, אותו שאה מנה כנציגו בארה"ב.

בכתיבתו, שאה הציג את הסופיות כמתכונת אוניברסלית של חוכמה שהקדימה את האסלאם. הוא הדגיש את העובדה שסופיות איננה סטטית אלא תמיד התאימה  את עצמה לזמן, למקום ולאנשים, שאה עיצב את תורתו במושגים פסיכולוגיים מערביים. הוא השתמש באופן נרחב בסיפורי עם מסורתיים ובמשלים, בטקסטים הכוללים שכבות רבות של משמעות שכוונתן לעורר בקורא תובנה והתבוננות פנימית. יתכן ששאה נודע בעיקר בעקבות האוספים של סיפורי מולה נאסר א-דין שפירסם.

שאה קיבל לעיתים ביקורת מאורינטליסטים שפקפקו במומחיותו וברקע שלו. הוא היה מטרה לביקורת קפדנית במיוחד בעיקבות מעורבותו במחלוקת סביב התרגום החדש של הספר " רובעיאת של עומר כיאם ", שיוצא לאור ע"י רוברט גריבס ואחיו הבכור של שאה, עומר עלי-שאה . היו לו גם הרבה מגינים מכובדים, שהבכירה ביניהם היתה הסופרת הבריטית דוריס לסינג. בסופו של דבר, שאה הוכר כדובר של הסופיות במערב והוזמן להרצות כפרופסור אורח אוניברסיטאות מערביות רבות. לעבודתו תפקיד משמעותי בהצגת הסופיות כצורה אינדיבידולית של חוכמה רוחנית שהיא לא בהכרח קשורה לדת כלשהי.

הזקן של מי?
מאת אידריס שאה

נסר אלדין חלם שהזקן של הסטן בידו. הוא משך את השער וקרא "הכאב שאתה חש אינו שום דבר בהשוואה לכאב שאתה גורם למי שאתה הוליך שולל." ואז הוא משך את הזקן כל כך חזק שהוא התאורר צועק בכאבים. רק אז הוא תיאר לעצמו שהזקן שהחזיק היה שלו עצמו.

The World of Nasruddin
  1. ^ ספריו עדיין לא תורגמו לעברית.