משתמש:Masahalevi/ארגז חול/סלע מדינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Masahalevi.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Masahalevi.

הספר סלע מדינה הוא חיבור תורני יחודי, העוסק בסוגיות תלמודיות והלכתיות בנוגע ליחס ההלכה לשלטון מדינה בתקופתנו, לחובת הציות לחוקים, תשלום המיסים ועוד. יחודיותו של הספר נובעת מכך שהוא מציג את השקפתם ההלכתית של פוסקי ההלכה המשתייכים לציבור החרדי (שעד כה היתה לוטה בערפל [1]), ומבוסס עליה, בניגוד לספרים שנתחברו עד כה בנושא, על ידי רבני הציונות הדתית.

הספר מבוסס על מחקר תורני מקיף בכל התחומים להם יש נגיעה לנושאים הנדונים, ועל ליקוט דברי פוסקי ההלכה בציבור החרדי, המעדיפים בדר"כ להתרחק מלפסוק בנושאים אלו. עם זאת, לא הובאו בספר דברים שנאמרו בעל פה שלא על מנת לפרסמם.

שם הספר מושאל מן המטבע התלמודי סלע מדינה.

מחבר הספר הוא יונתן אושינסקי. המחבר התייעץ מספר פעמים במהלך מחקרו עם הרב זלמן נחמיה גולדברג, הנחשב מגדולי המומחים בתחומי חושן משפט, ופוסק הלכה מוערך הן בקרב הציבור החרדי והן בציבור הדתי לאומי. בסוף החיבור אף הוכנסו מספר הערות ששמע המחבר ממנו. הספר יצא לאור בחודש אלול תשע"א במהדורה נסיונית, וזכה להתעניינות בקרב הציבור החרדי. מהדורה מלאה עתידה לראות אור בחודש חשון תשע"ב.

תוכן הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר דן בארבעה סוגיות הלכתיות מרכזיות: דינא דמלכותא דינא, תקנות הקהל ושבעת טובי העיר, דיני ומנהגי בני העיר השותפים בקרקע, וגדר הבעלות הממונית על רכוש מדינה. מקרים מצויים רבים המועלים בספר, נדונים ומתלבנים בעיקר מזוויות אלו. בין השאר, הספר חותר לבירור השאלה, האם חל הכלל "דינא דמלכותא דינא" גם על שלטונות בתקופתנו [2], והאם הוא חל גם כיום במדינת ישראל, לדעת פוסקי הציבור החרדי. כמו"כ הוא מברר האם יש לחוקי מדינת ישראל תוקף הלכתי של "תקנות הקהל" [3], והאם חברי הכנסת וראשי עיריות יכולים לקבל מעמד הלכתי של "ז' טובי העיר". חלק מיוחד [4] מוקדש לשאלת מעמד הרכוש הציבורי וכספי המדינה, והאם ההלכה מכירה בראשי מדינה כבעלי סמכות בלעדית להחליט בממון זה.

מקצת מסקנות של הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

• בשאלת דינא דמלכותא בנוגע למדינת ישראל, הספר מציג שלוש עמדות. דעת הרב עובדיה יוסף, הסבור שחל דינא דמלכותא באופן מוחלט, דעת הרב יוסף שלום אלישיב, המתייחס לכך כספק הלכתי ונוטה להחמיר, ובפרט בנוגע לחוקים המוסכמים ומקובלים על כל התושבים, ודעת החזון איש, ובעקבותיו פוסקים רבים כיום כמו הרב ניסים קרליץ, השוללים מעמד דינא דמלכותא בשלטון מדינת ישראל.

• בניגוד למקובל בציבור עולה, כי שאלה זו אינה רק "פוליטית" והשקפתית, דהיינו האם לקבל שלטון חילוני כבעל תוקף הלכתי, אלא מדובר בסוגיה תלמודית- הלכתית מובהקת הנוגעת לויכוח בין הראשונים, האם בארץ ישראל ובמלך ישראל נוהג הכלל של דינא דמלכותא.

• כמו"כ מתברר, כי למעשה כל פוסקי הציבור החרדי, וגם הסבורים שאין דינא דמלכותא במדינה, מורים באופן ברור שעל פי הלכה חובה על תושב לשלם מיסים, משום שהוא נהנה משירותי המדינה ומעונין בהם, ועליו לשלם תמורה. כמו"כ מורים כי ישנה חובת ציות לחוקי המדינה, שכן לולא החוקים לא ישמר הסדר הציבורי, כמאמר חז"ל "לולא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו".

• בנוסף עולה, כי לדעת רוב פוסקי הציבור החרדי בזמננו, על פי הלכה, רכוש המדינה וכספיה אינם בבעלות "המדינה" כישות משפטית לעצמה (בדומה ל"חברה בע"מ"), שכן ההלכה אינה מכירה בקיום ישות ממונית כזו, וכן אינם בבעלות השלטון, אלא בבעלות כל הציבור. לפיכך אין כל קשר בין שאלת דינא דמלכותא, לשאלת ההתייחסות לכספי המדינה, שכן הממון הינו ממון ציבור, והנוטל ממנו שלא כדין גוזל את הציבור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קובץ PDF

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראה רבי משה שטרנבוך "תשובות והנהגות" ח"ד סי' שי"ט "ולמעשה כבר ביארתי שאותם רבנים אינם מורים בזה כלל לא לאיסור ולא להיתר"
  2. ^ סימן ב בספר
  3. ^ סימן י' אות ב' בספר
  4. ^ סימן יב בספר

קטגוריה:ספרי הלכה