משתמש:Nissim86/גידי שמור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

גידי שמור (נולד בפתח תקווה ב-1962) הוא זמר, יוצר, כותב ומלחין ישראלי ים תיכוני, שמור התעוור בשתיו עיניו, עקב מחלת הגלאוקומה שהיה בן שנה, אם זאת הצליח להפיק להיטים רבים. אלבומו הראשון "זר בעולם" שיצא בשנת 1986[1] , היה להצלחה גדולה, שיר הנושא "זר בעולם" ולהיטים נוספים בין היתר: "למה את עוזבת", "חזון אחרית הסמים" (לך לנמלה עצל), "רוצה לחזור", "לפני שאת הולכת" ועוד.

מאז הוציא את אלבומו הראשון "זר בעולם" - הפכו ללהיטים ואף זכו לביצועים חדשים על-ידי אמנים אחרים. שמור בנה את עצמו בעשר אצבעות כתמלילן, מלחין, זמר ונגן אורגן - וכל זה בלי לראות. רק דרך המוזיקה והצלילים ששמע.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמור נולד בפתח תקווה, עד גיל שנה הוא ראה, ואז התחילה להתפתח אצלו מחלת הגלאוקומה, המחלה יוצרת לחץ תוך עיני, שנדיר מאוד בקרב תינוקות, אם זאת ניסו להציל את עיניו במספר ניתוחים שעבר, אך ללא הצלחה. נרשם לבית הספר "לדוגמה" בתל אביב - שלימים שינה את שמו ל"גורדון". "למדו שם ילדים רואים, והייתה גם כיתה של תלמידים עיוורים מאזור גוש דן. שמור למד לכתוב ולקרוא כתב ברייל, ובהמשך אף נעזר בתוכנות קול במחשב". שמור התחבר לבמה וכבר בבית הספר הופיע במסיבת פורים, והיה בעל ביטחון עצמי רב, למרות לקות הראייה, דבר שהוביל אותו להופיע על במות החל מגיל 17.

המעבר לעולם המוזיקה החל מהיותו מנסה להופיע תחילה במופעי סטנדאפ[2] , שהיו אז רק בתחילת דרכם בישראל, ותמיד היה פותח בסוג של הומור עצמי שהיה אומר "אני סומך עלייך בעיניים עצומות". שמור אמר בראיון כי הגיע למוזיקה במקרה. "כשהייתי בן 24–25, חבר שלי שניגן על אורגן רצה להיפטר ממנו ושאל האם אני מוכן לקנות אותו ממנו. בבית שלי כל בני המשפחה אהבו לשמוע מוזיקה ולא בהכרח רק מזרחית, אז הסכמתי".

ב-1986 יצא אלבומו הראשון והמצליח של שמור: "זר בעולם". כל השירים בו נכתבו והולחנו על-ידי שמור, מלבד שיר אחד: "בשעות הקטנות של הלילה", שאותו כתב לו היוצר עוזי חיטמן. את העיבודים לשירים עשה אריה ברקוביץ'. שמור מספר כי האלבום שהופק לו על-ידי האחים בן מוש - היה על קלטת, שנמכרה בכל ישראל, ובעיקר מוזיקה מזרחית של אותה התקופה שפרחה במכירת קלטות באזור התחנה המרכזית הישנה של תל אביב. ההצלחה שלו הייתה גדולה, והאלבום נמכר במאות עותקים. "זר בעולם", זכה לחידושים רבים, בין היתר של הזמר אורן חן. השיר היה מזוהה עם אוהדי בית"ר ירושלים בטריבונה, לפני כל משחק של הקבוצה.

ההצלחה הובילה את שמור לאלבומו השני "תעתועים", שיצא ב-1989. חברים ואמנים כמו ציון גולן ונועם שרעבי ארגנו לכבודו ערב התרמה למימון האלבום, אולם הוא לא הצליח כמו האלבום הראשון. את רוב אלבומו השני כתב שמור. החל להופיע במועדונים, מה שרק היה בגדר של פספוס, שלא היה לו מעולם יחצ"ן או אמרגן, שיקדם את המוזיקה שלו באופן יותר נרחב.

מאז הוציא עוד שלושה אלבומים[3] , בניהם: "כך את החיים בקלות","אהבת ילדות" ואלבום האוסף "רוצה לחזור" שממנו היו להיטים רבים כמו: "יושב בבית קפה קטן" - שחידש שיר לוי הבן של ישי לוי ב-2005. השיר הפך לאחד הלהיטים הגדולים של אותה שנה, לא הרבה זכרו שמדובר למעשה בחידוש לשיר של שמור. שמור המשיך לכתוב, והוציא להיטים רבים שהצליחו כמו: "פעם את קרובה", "מרקו", "טליה" ועוד".

בין לבין שמור כתב והלחין שירים לאמנים ותיקים, וגם חדשים. שמור כתב ושר השיר "מלאך בלבן"[5] לזכרו של סמ"ר צחי דאלי, לוחם חטיבת גולני, בן 20, שנהרג בשנת 1993 בלבנון.

החל מאמצע שנות ה-90, המעיט שמור בהופעותיו, והופיע מעט במועדונים אליהם הוזמן. "זיקוקים" - מופע החורף של הזמר משה פרץ ב-2012, שציוות אליו כמחווה לשנות ה-80 את גידי שמור בתור זמר אורח. בהופעה שרו יחד משה פרץ ווגידי שמור שני שירים מלהיטיו של שמור - "יושב בבית קפה קטן" ו-"רוצה לחזור", באותה השנה הופיע שמור בתוכנית טלוויזיה "רעש מקומי" בערוץ 1". ב-2013 שמור הוציא לרדיו את הסינגל: "פעם מתעלמת, פעם עונה".

מתחילת דרכו כאמן יוצר לא עבד שמור עם אמרגן[6]. לימים אמר שדבר זה הקשה עליו לצאת לציבור הרחב בהופעות גדולות יותר, ובפרסום נרחב כמו להופיע בתוכניות טלוויזיה, גם שהיה בשיא הצלחתו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמור נישא לאשתו הראשונה אורלי, התגרש ממנה. אחר-כך שוב התחתנו ושוב התגרשו השניים, שלושה ילדים נולדו לזוג. אחריה נישא לנרקיס, ויש לו ממנה בן משותף.

שמור פתח בשנים האחרונות חברת תיירות, וזאת משלבת הפקות ומופעים, ביחד עם נופשונים ברחבי ישראל. במסגרת זאת שמור מוציא קבוצות שונות לבתי מלון ומצרף לתוכנית התרבותית מלבדו, אמנים נוספים.

שמור, שגדל בבית מסורתי, התחזק בדת בשנים האחרונות, והוא מקפיד להתפלל בבית הכנסת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:זמרים-יוצרים ישראלים קטגוריה:מלחינים ישראלים קטגוריה:עיוורים ישראלים קטגוריה:ישראלים שנולדו ב-1962