משתמש:Nognogita8/מכניקת הגלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. שכתוב

גל מכני הוא גל המתפשט בתנודה של החומר, ולכן מעביר אנרגיה. על אף שגלים יכולים לעבור מרחקים גדולים, התנועה של הגל מוגבלת. לכן, החומר המתנודד לא זז בהרבה ממצב שווי המשקל שלו. גלים מכניים מעבירים אנרגיה. האנרגיה הזו נעה באותו הכוון של תנועת הגל. לכל סוג של גל (מכני ואלקטרומגנטי), יש אנרגיה ספציפית.אף חומר אינו משתנה כתוצאה ממעבר הגלים המכנים דרכו. גלים מכנים יכולים להווצר רק בסביבה בה יש גמישות ואנטראקציה.

גל מכני דורש אנרגיה התחלתית מנמלית. ברגע שהאנרגיה הנ"ל מתווספת, הגל יכול לנוע בחומר עד שכל האנרגיה שלא עוברת. בניגוד לכך, גלים אלקטרומגנטיים לא דורשים אנרגיה התחלתית, ועדיין יכולים לעבור בחומר.

ישנם שלושה סוגים של גלים מכאניים: גלים רוחביים, גלים אורכיים, וגלי שטח.

גלים רוחביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלים רוחביים גורמים למדיום לרטוט בזווית ישרה לכיוונו של הגל או לאנרגיה שמכיל המדיום. לגלים רוחביים שני חלקים: הפסקה והשוקת. הפסגה היא הנקודה הגבוהה ביותר של הגל והשוקת היא הנקודה הנמוכה ביותר. המרחק בין הפסגה לשוקת הוא חצי אורך גל. אורך הגל הוא המרחק בין פסגה לפסגה או בין שוקת לשוקת. בשביל לראות דוגמא, העבר סוף של סלינקי (סוג של קפיץ), לשמאל ולימין של הסלינקי. גם לאור יש תכונות של גל רוחבי, אף על פי שהוא גל אלקטרו מגנטי.

גלי אורך[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלי אורך גורמות למדיום לרטוט במקביל לכוון הגל. הגלים מורכבים מלחיצות וגבעות רבות. ה"rarefaction" הוא המרחק הגדול ביותר בגל האורך והלחיצה היא המרחק הקרוב ביותר. מהירות גל האורך גדלה כאשר השבירה גדולה יותר, בשל הקרבה הגדולה של אטומים שנלחצים יחד במדיום. קול, לדוגמא, נחשב גל אורך. Longitudinal waves cause the medium to vibrate parallel to the direction of the wave. It consists of multiple compressions and rarefactions. The rarefaction is the farthest distance apart in the longitudinal wave and the compression is the closest distance together. The speed of the longitudinal wave is increased in higher index of refraction, due to the closer proximity of the atoms in the medium that is being compressed. Sound is considered a longitudinal wave.


גלי שטח[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג זה של גלים נע לעורך שטח שנמצא בין שני מקורות. דוגמא לגל שטח הוא גל בבריכה, או באוקינוס, אגם, או כל סוג אחר של מקור מים. ישנם שני סוגים של גלי שטח, בשמות גלי ריילי וגלי אהבה.

גלי ריילי, שידועים גם בשם גלילי קרקע, הם גלים שנעים כאדוות עם תועה, בדומה לגלי מים. גלי ריילי איטיים מאוד יחסית לגלים אחרים. גלי אהבה הם גלי שטח שיש להם גם גלים אופקיים, המתמפשטים לכוונים שונים. גלים אלו נעים בדרך כלל מהר בהרבה מגלי ריילי, ויש להם את האמפליטודה (משרעת) הגבוהה ביותר.


כותרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכן הכותרת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]