לדלג לתוכן

משתמש:Ommnia/הפנתרים השחורים מדברים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפנתרים השחורים מדברים הוא סרט תעודה ישראל בהפקה עצמאית של סמי שלום שטרית ואלי חמו מ-2003, הסרט מספר את סיפורם של האנשים שהקימו את תנועת המחאה: סעדיה מרציאנו, צרלי ביטון, כוכבי שמש, ראובן אברג'יל וחיים הנגב, המדברים על ישראל של ימינו לאור הזיכרונות ולקחי מאבקם החלוצי, תוך התייחסות לשאלות הקשות ביותר של ההווה הישראלי. ללא תיווך מומחים ובסגמון בלתי אמצעי, הם מציגים קולאז' מרתק. בין השאר נידונים המאבק המזרחי מאז ומצבו היום, תפקידה הטרגי של ש"ס בדיכוי המאבק, הקשר בין הכיבוש והדיכוי של הפלסטינים לדיכוי הכלכלי-חברתי של המזרחים והעתיד הלא ורוד בעיניהם.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית 1971 קמה בשכונת מוסררה שבירושלים תנועה של צעירים מבני הדור השני של עולים ממדינות ערב, אשר כינו עצמם בשם "הפנתרים השחורים". התנועה צמחה על רקע הקיפוח והאפליה של מזרחים מאז קום המדינה. מקימי התנועה ביקשו להביע מחאתם על התעלמות הממסד מהבעיות החברתיות הקשות ולהילחם למען שינוי עתידם. בתחילת מרץ אותה שנה, ביקשו ראשי התנועה לקיים הפגנה שבה תושמע מחאתם. משטרת ישראל סירבה להנפיק רישיון לקיומה, מה שהביא להחלטת הפנתרים לקיימה ללא רישיון. אותה הפגנה לא חוקית זכתה לתהודה רבה. התקוממות הפנתרים הפעילה אפקט רדיקלי ענק על החברה הישראלית.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתי שמואלוף אומר כי אלי חמו וסמי שלום שטרית "טוו במומחיות רבה מפת שתי וערב מקומית של מאבק. מפה שנועדה להראות את המידה בה הכילו מנהיגי הפנתרים השחורים בתנועתם כמה מהפתרונות העיקריים לבעיות החריפות של מדינת ישראל מאז הקמתה, בעיות שמנעו את השילוב ההרמוני של מדינת ישראל במישור הגאו-פוליטי-תרבותי של מדינות המזרח התיכון." [1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ צפייה מזווית כהה בסרט "הפנתרים השחורים מדברים", באתר "המבוקש מס' 2": האתר של מתי שמואלוף, ‏2006-02-18
ערך זה הוא קצרמר בנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


[[קטגוריה:סרטים תיעודיים ישראליים]] [[קטגוריה:קצרמר קולנוע]]