משתמש:Orielno/ויקיפדיה:רשימות פרקים ודמויות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה.
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה. שיחה

ערך על ספר, סדרה, סרט וכדומה, כולל לעיתים גם רשימה של דמויות ראשיות או משניות המופיעות בעלילה, וכן במקרה של סדרות כולל לעיתים רשימה של פרקים של הסדרה.

מטרת דף מדיניות זה היא לקבוע כללים לטיפול ברשימות של פרקים ושל דמויות הקשורים לספרים, סדרות, סרטים וכיוצא באלו.

תוכן הרשימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך כלל, אין ערך בכתיבת רשימה של דמויות או של פרקים, הכוללת רק את שמן של הדמויות או את שמם של הפרקים, שכן דבר זה למעשה אינו מספק לקורא כל מידע. הערך ביצירת רשימה נובע מהתייחסות והסבר לגבי כל אחד מפריטי הרשימה. ההתייחסות יכולה להיות במילים בודדות, במשפט, או בכמה משפטים, ולעיתים אף בכמה פסקאות. ייתכן שעבור דמויות מסוימות יידרש פירוט רחב יותר, בעוד עבור אחרות יידרש פירוט מצומצם בלבד. בהתאם לצורך, ניתן להסביר על קבוצת דמויות בצורה מאוחדת, במקום על כל אחת בנפרד.

הפרדת רשימה לערך נפרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריטריונים להחלטה על הוצאת רשימה לערך נפרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימות של דמויות ושל פרקים לעיתים קרובות מכבידות על הערך בצורה ניכרת. אם מדובר ברשימה קצרה של דמויות, או ברשימה בינונית אבל עם פירוט קצר בלבד על כל דמות, בדרך כלל אין צורך להוציא את הרשימה לערך נפרד. באופן דומה, אם מדובר בסדרה קצרה הכוללת רק פרקים בודדים, או מספר מועט יחסית של פרקים והפירוט על כל פרק אינו ארוך, אין צורך להוציא את הרשימה לערך נפרד.

עם זאת, אם יש מספר רב של דמויות, או מספר לא-מועט של פרקים, בדרך כלל רצוי להפריד את הרשימות לערכים נפרדים מהערך הראשי, תוך השארת קישור מהערך הראשי לערכי הרשימות בצורה ברורה.

בכל מקרה נדרש שיקול דעת אם יש צורך בהפרדה או לא, אבל להלן כמה דוגמאות לצורך המחשה:

  • בערך על סדרת טלוויזיה יש רשימת פרקים של 20 פרקים, כשעל כל פרק יש פירוט של פסקה או שתיים. במצב זה כנראה ראוי להוציא את הרשימה לערך נפרד.
  • בערך על סדרת טלוויזיה יש רשימת פרקים של 10 פרקים, כשעל כל פרק יש פירוט של כ-3 עד 4 פסקאות. במצב זה כנראה ראוי להוציא את הרשימה לערך נפרד.
  • בערך על סדרת טלוויזיה יש רשימת פרקים של 3 פרקים, כשעל כל פרק יש פירוט של כ-3 עד 4 פסקאות. במצב זה כנראה אין צורך ליצור ערך נפרד.
  • בערך על סדרת טלוויזיה יש רשימת פרקים של 6 פרקים, כשעל כל פרק יש פירוט של פסקה או שתיים. במצב זה כנראה אין צורך ליצור ערך נפרד.
  • בערך על ספר/סדרה/סרט יש רשימת דמויות של 50 דמויות, כשעל רוב הדמויות יש רק משפט אחד, ועל בודדות מהן יש כמה משפטים. במצב זה כנראה ראוי להוציא את הרשימה לערך נפרד.
  • בערך על ספר/סדרה/סרט יש רשימת דמויות של 20 דמויות, כשעל כל אחת מהדמויות יש פסקה או שתיים. במצב זה כנראה ראוי להוציא את הרשימה לערך נפרד.
  • בערך על ספר/סדרה/סרט יש רשימת דמויות של 5 דמויות, כשעל כל אחת מהדמויות יש פסקה או שתיים. במצב זה כנראה אין צורך ליצור ערך נפרד.
  • בערך על ספר/סדרה/סרט יש רשימת דמויות של 15 דמויות, כשעל רוב הדמויות יש רק משפט אחד, ועל בודדות מהן יש כמה משפטים. במצב זה כנראה אין צורך ליצור ערך נפרד.

פירוט בערך לאחר הוצאת הרשימה לערך נפרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוצאת רשימה לערך נפרד, אין פירושה שיש בהכרח להשאיר את הערך הראשי ללא כל פירוט בנושא. לדוגמא, ניתן אם יש צורך בכך, להשאיר כותרת שמתחתיה מתוארות מספר דמויות מרכזיות, תוך הפניה לערך על רשימת הדמויות המפורטת, וניתן ואף רצוי להשאיר בערך כותרת המתייחסת לעלילה באופן כללי, תוך הפניה לערך על רשימת הפרקים.

עם זאת, מאחר וקיים ערך רשימה נפרד ומפורט ביותר, אין יותר צורך בפירוט נרחב על העלילה בערך הראשי עצמו, ואדרבה פירוט יתר שכזה רק יכביד על הקורא. למשל, לאחר יצירת ערך נפרד על פרקי סדרה, אין בדרך כלל סיבה שתיאור העלילה בערך הראשי יהיה ארוך יותר מ-3-2 פסקאות עבור סדרה קצרה, או יותר מ-5-4 פסקאות עבור סדרה ארוכה. יש לציין שהאמור הוא רק לגבי תיאור העלילה; ניתן להרחיב בערך הראשי מעבר לכך לגבי ביקורות והתייחסויות בתקשורת ובציבור, ולגבי עניינים נוספים שאינם תיאור העלילה. כמו כן יש לציין שהמספרים לעיל מהווים רק "כללי אצבע", וייתכנו מקרים בהם יש סיבות המצדיקות חריגה מכללים אלו.

קישור לרשימה שהוצאה לערך נפרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרים בהם הוחלט להוציא רשימה מהערך הראשי לערך נפרד, חובה לקשר את הרשימה מהערך באופן ברור ובולט[1], בדרך זו או אחרת.

הדרך הכי מומלצת לעשות זאת היא באמצעות {{ראו גם}}, שתוצב מתחת לכותרת הרלוונטית. בדרך כלל הכותרת הרלוונטית, הן עבור רשימת פרקים והן עבור רשימת דמויות היא הכותרת העוסקת בעלילה, אם כי ייתכנו מצבים בהם כותרת אחרת תהיה מתאימה. ניתן לשים גם יותר מ{{ראו גם}} אחת מתחת לאותה כותרת, אם יש צורך בכך (לדוגמה: להפנות גם לרשימת דמויות וגם לרשימת פרקים, מתחת לכותרת "עלילה").

אם מדובר בערך, שלאחר הוצאת הרשימה ממנו הוא קצר, ואיננו מכיל כותרת מתאימה מתחתיה ניתן למקם את {{ראו גם}}, רצוי למקם את הקישורים לרשימות בפרק "ראו גם" שבסוף הערך.

בערכים ארוכים, אין מניעה מלהציב גם את {{ראו גם}} מתחת לכותרת המתאימה וגם לשים קישור בפרק "ראו גם".

מתן שם לרשימה שהוצאה לערך נפרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם לספר/סדרה/סרט קוראים, למשל: אבגדה וזחטה, אז הערך הכולל את רשימת הדמויות ייקרא: אבגדה וזחטה - דמויות (ולא רשימת דמויות של אבגדה וזחטה, כמו שנהוג בוויקיפדיות אחרות).

רשימת פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם לסדרה קוראים, למשל: אבגדה וזחטה, אז הערך הכולל את רשימת פרקי הסדרה ייקרא: אבגדה וזחטה - פרקים (ולא רשימת פרקים של אבגדה וזחטה, כמו שנהוג בוויקיפדיות אחרות).

ייתכנו מצבים בהם המילה "פרקים" בהתייחס לסוגים מסוימים של יצירה, עשוי להתפרש בכמה מובנים, שייתכן שעבור כל אחד מהם יש צורך ברשימה בפני עצמה. למשל, ערך העוסק במאנגה שנעשתה לה אדפטציה לאנימה, עשוי להכיל גם רשימה של פרקי מאנגה ("צ'אפטרים"), וגם רשימה של פרקי אנימה[2]. במקרים אלו יש לקרוא לערכי הרשימה באופן שימנע בלבול: אבגדה וזחטה - פרקי מאנגה ואבגדה וזחטה - פרקי אנימה. גם אם הוחלט לכתוב רק אחת משתי הרשימות, עדיין יש להקפיד על השם המלא על מנת שיהיה ברור שהפרקים מתייחסים למאנגה או לאנימה בהתאם, ולא ההיפך.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הכוונה ב"ברור ובולט" להוציא קישור ממילים בגוף הערך. למשל, קישור מהמילה "דמויות" במשפט: "הדמויות בעלילה הן נערים בגיל התיכון..." נחשב לקישור שאינו ברור ובולט
  2. ^ בוויקיפדיה באנגלית בעיה זו לא קיימת, שכן באנגלית יש שתי מילים שונות עבור שתי המשמעויות: Chapter ו-Episode