משתמש:Psycow21/ריינהרד זלטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריינהרד זלטן
Reinhard Selten
ענף מדעי כלכלה - תורת המשחקים
פרסים והוקרה חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 1994
תרומות עיקריות
מחקרים בתחום תורת המשחקים, שיווי משקל מעודנים.



ריינהרד זלטן (Reinhard Selten;‏ 10 במאי 1930 , חלוץ בחקר תורת המשחקים, חתן פרס נובל לפיזיקה לשנת 1994, "בזכות המחקר על עידוני שיווי משקל נאש";


חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו ותחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריינהרד זלטן נולד ב-10 במאי 1930 בורוצלב שבפולין שהייתה אז בשליטת גרמניה. בן לאב יהודי, אדולף זלטן, ואם נוצריה, קייט לותר.בגיל 14 עזב ריינהרד יחד עם אימו ואחיו את גרמניה ולאחר עצירות באוסטריה , סקסוניה הגיע להסיה שם עבד כנער חווה עד שנת 1946.

לימודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1947 לאחר מלחמת העולם השנייה , חזרו בתי הספר לפעול כסדרם. כך שזלטן מצא את עצמו לומד בתיכון בעיירת מגוריו, מלסונגן.בשנותיו בתיכון גילה את אהבתו למתמטיקה. כך הוא מצא את עצמו בשנים 1951 עד 1957 באוניברסיטת בון לומד מתמטיקה מתקדמת. בשנת 1961 קיבל תואר פרופסור במתמטיקה.

המחקר ופרס הנובל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפגש הראשון שלו עם תורת המשחקים , היה עוד בשנתו האחרונה בתיכון . במהלך לימודיו באוניברסיטה שקד על ספריהם של מורגנשטרן ופון ניומן. אחר השתתפות בכנסים העוסקים בתורת המשחקים . זלטן פרסם את המאמר הראשון שלו בנושא בשנת 1965 , במאמר זה הוא הגדיר את המושג תת משחק פרפקטי, מושג אשר יקנה לו בהמשך את פרס הנובל .

ב1975 פרסם זלטן מאמר העוסק גם הוא בתת משחק פרפקטי , במאמר זה נתבע המונח שלמות הידיים הרועדות

לאורך השנים פרסם זלטן מאמרים נוספים בתחום עידוני שיווי משקל נאש . בשנת 1991 בשיתוף פעולה עם ג'ון נאש וג'ון הרסניי פורסם הספר "מודלים של שיווי משקל".

בשנת 1994 זכה זלטן בפרסם נובל יחד עם ג'ון נאש וג'ון הרסניי על תרומתם לחקר שיווי המשקל בתורת המשחקים.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]