משתמש:Rosashvili/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rosashvili.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rosashvili.


מסע ישראלי הנו פרויקט חינוכי שמטרתו חיזוק הזהות היהודית, הציונית והישראלית.

המסע בן 6 ימים מלווה במפגש עם אנשי שיח ומתנהל ברחבי הארץ במגוון אתרים המהווים אבני דרך בגיבוש הזהות היהודית והציונית.

התוכנית גובשה במשותף על ידי עמותת מבראשית ומטה של"ח וידיעת הארץ במשרד החינוך. מאז הקמתה בשנת 2005 השתתפו במסע למעלה מ100,000 בני נוער , חיילים ישראלים וסטודנטים יהודים מרחבי העולם (נכון ל-2014).

התוכנית החינוכית מסע ישראלי בבתי ספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המסע המשתתפים חווים פעילויות אתגריות ותהליכים קבוצתיים המהווים חלק אינטגראלי מהמהלך החינוכי והערכי של המסע. המסע רותם את המשתתפים למעורבות בחיי הקהילה, מסייע להם בבחינת זהותם האישית, מחזק את הקשר שלהם לישראל ומגביר את תחושת השייכות והמחויבות לעם היהודי.


על הציר הגיאוגרפי, כל מסע נע מקצוות הארץ דרך השפלה אל סיומו ושיאו בירושלים. בהתאמה הוגדר ציר רעיוני סביב מעגלים שונים, שהמשתתף עומד במרכזם ובוחן את הזדהותו ושייכותו לכל אחד ממעגלי חייו: מעגל אני ועצמי, מעגלי הקבוצה והחברה, מעגלי הלאום – עם, ארץ ומדינה. מעגלים אלה נפרשים על רצף ימי המסע, ומתקדמים מן הראשוני והבסיסי אל המורכב והעמוק כדלהלן :

  • מעגל אני ועצמי: תהליך של הקשבה עצמית-פנימית, חשיפת היתרונות והחסרונות העצמיים. בחינת תהליך ההתמודדות שלי כפרט למול קושי ואתגר במנותק מסביבת החיים הרגילה. את החוויה עוברים המשתתפים באזורי קצה (מכתש רמון, מדבר יהודה, גוש מירון, כרמל) במסע נודד הנמשך כמעט יומיים וכולל לינת שטח ובישולי שדה.
  • מעגל אני והקבוצה: תהליך של בירור משמעות הקבוצה כלפי המשתתף ומקומו הייחודי בה. את החוויה עוברים המשתתפים בעזרת משימות אתגר קבוצתיות, הממחישות את יחסי הגומלין בין הפרטים בקבוצה, את מקומו של הפרט בקבוצה בכלל וכן כישורי מנהיגות ותקשורת בין-אישיים.
  • מעגל אני והקהילה: חיזוק הרגישות שלנו כלפי הקהילה בה אנו חיים מתוך תהליך בירור והכרת הפסיפס החברתי בישראל תוך סיור בערי הקצה במדינה. שם עוברים המשתתפים תהליך של התערות מקומית דרך ניווט חברתי ומפגש עם המנהיגות החברתית בעיר. שיאו של היום בהתנדבות בארגוני חסד, חינוך ורווחה בעיר. קהילה כלשהי בה חיים אנשים רגישים לצרכי האחר תהיה חזקה, תומכת ומכילה יותר.
  • מעגל אני והעם בארץ: תהליך בירור פנימי של הקשר שלנו לארץ ישראל מתוך חווית הסיור והחיבור לטבע, להיסטוריה ולתנ"ך. מקומה של ארץ-ישראל בתודעה היהודית והציונית וזיקת עם-ישראל אליה. רובד זה מביא אותנו אל אזורי שפלת יהודה והרי ירושלים, כאשר "חומר הגלם" שלו הוא אתרי תנ"ך, אתרים היסטוריים קדומים ואתרים מראשית הציונות ומפרקי התקומה של מדינת ישראל.
  • מעגל אני והמדינה: תהליך בירור הרעיון הציוני והגשמתו, בחינת שאלת המעורבות והאחריות שלי בחיי מדינת ישראל. רובד זה מועבר בירושלים, ובדרך-כלל עובר דרך הר הרצל. כל מסע מסתיים בשבת בירושלים ומגיע לרובד השישי.
  • מעגל אני והיהדות: תהליך בירור וחיזוק היהדות בחיים שלנו, מה משמעות היותנו יהודים? כל משתתפי המסעות עולים לכותל המערבי לקבלת שבת. משם הם ממשיכים לשַבָּת חווייתית, שכל כולה מוקדשת לבירור וחיזוק הזהות היהודית וזיקתה לכל רובדי המסע.

עקרונות חינוכיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למסע ישראלי מספר עקרונות יסוד, המייחדים אותו והופכים אותו למפעל חינוכי מוביל:

  1. שותפות והובלה - המסע הוא של החניכים. החניכים פעילים לכל אורך המסע. החניכים נמצאים במוקד המסע , כל מעגלי המסע מתייחסים אליהם, החניך נדרש לברר עם עצמו סוגיות שבחלקן או אף בכולן לא עסק כלל.
  2. אינטנסיביות - הפעולה אינטנסיבית, ממושכת ודורשת מאמץ ניכר מכל משתתפי המסע. הפעילות מתחילה בנץ החמה ומסתיימת בשעות הערב המאוחרות. פעילות מסוג זה דורשת מאמץ, התגייסות והירתמות מכל המשתתפים בו - מדריכים, מורים, מפקדים וחניכים.
  3. פשטות - המסע מבוסס על פשטות ואין בו אטרקציות חיצוניות. החוויה העצומה נבנית מתוך אוסף החוויות שאוסף התלמיד בכל יום מימי המסע.
  4. שיח - המסע מבוסס על מעגלי שיח בהם מבררים ומתבהרים הדברים. במעגל כל משתתף שווה לחברו. במעגל נוצרת אווירה המאפשרת לכל אחד להתבטא. את מעגלי השיח מוביל המדריך היושב גם הוא במעגל - בשיתוף המורה או המפקד.
  5. חוויה - מעגלי השיח מבוססים על חוויות אותם חווים במסע. הרצון הוא לא "לדבר על.." בצורה מופשטת ורחוקה אלא להגיע למעגלי השיח מתוך חוויה הקשורה למעגלי הזהות - כאן ועכשיו.
  6. דינמיות - התהליך, הן במישור האישי והן במישור הקבוצתי - הינו דינאמי לאורך כל המסע. גם במישור הגיאוגרפי קיימת התקדמות מאזורי קצה (נגב, כרמל) נעים לכיוון הרי ירושלים וירושלים.
masa israeli


נכון ל-2014, למעלה מ20,000 מפקדים מקורסי הפיקוד הבכיר והזוטר , קורסי מכי"ם, סיירות, חובלים, טיס, מלט"ק, תותחנים ועוד השתתפו במסע ישראלי. מטרות מסע ישראלי בצה"ל הן: בירור וחיזוק הזהות היהודית - ישראלית; חיזוק ערך אהבת המולדת והנאמנות למדינת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית; חיזוק תחושת השייכות והמחויבות לעם היהודי, לארץ ישראל ולמדינת ישראל; העצמת דמותו החינוכית-פיקודית של החניך כמפקד לעתיד.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:ארגוני חינוך בישראל] [[קטגוריה:ארגוני נוער בישראל]