משתמש:Soclib2021/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכניסה לספרייה למדעי החברה

הספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך ע"ש ברנדר-מוס הממוקמת באוניברסיטת תל אביב, היא אחת מחמש ספריות פקולטיות בקמפוס האוניברסיטה. בספרייה ניתנים שירותי השאלה, ייעוץ והדרכה, שירותי דיגיטציה ושירות השאלה בינספרייתית. כמו כן ניתנים בספרייה שירותי הדרכה וייעוץ מקוונים.

הספרייה חדשנית בתפישתה, חללי הספרייה הפתוחים מהווים חדרי למידה שבהם ניתן לשוחח, ואילו החללים הסגורים מהווים חדרי למידה שקטים.

הספרייה מקיימת באופן שוטף הרצאות והדרכות לקהל הרחב.

תולדות הספרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרייה למדעי החברה, הוקמה בשנת 1959, כחלק משלוחה חיצונית של החוג למדעי החברה של האוניברסיטה העברית. תחילה מוקמה הספרייה בדירה ברחוב הופיין שברמת אביב, ובשנת 1961, תחת ניהולה של זיוה להט, עבר האוסף לספרייה למשפטים שבבניין טרובוביץ'. בשנת 1970 עברה הספרייה לבנין נפתלי.

בשנת 1990 נחנך בניין הספרייה אשר תוכנן על ידי משרד האדריכלים שולמית נדלר ומיכאל נדלר בשותפות עם האדריכל שמואל ביקסון, ובשנה זו התאחדה הספרייה לניהול עם הספרייה למדעי החברה. בשנת 2012 התמזגה הספרייה עם ספריית בית הספר לחינוך.

שירותי קהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלל הכניסה של הספרייה למדעי החברה

שירותי הספרייה ניתנים לסגל האוניברסיטה, לסטודנטים ולקהל הרחב.

בספרייה ישנן כמאה עמדות מחשב לשירות הקהל. כמו כן ישנם  חדרי עבודה אישיים המיועדים לסטודנטים מהפקולטה למדעי החברה, ניהול וחינוך. החדרים ניתנים להזמנה מראש.

שירות ההשאלה מאפשר שאילת ספרים וציוד כגון מחשבים ניידים, מילוניות, מטענים, שכירת לוקרים ועוד.

כמו כן ניתנת אפשרות של שאילת ספרים בהזמנה מראש.

שירות ייעוץ והדרכה ניתנים בדלפק הייעוץ ובאופן מקוון. שירות הייעוץ מתמקד בהדרכה של אסטרטגיות חיפוש ובחשיפה למאגרי הספרייה ולאוסף הקיים.

שירות אולמות קריאה מסייעים באיתור ספרים וכתבי עת ופיתוח אוספי הספרייה.

שירות השאלה בינספרייתית מאתר בספריות אקדמיות בארץ ובעולם פריטים שאינם נמצאים באוסף הספרייה.

חדר צילום ומדפסות בספרייה ישנם שני חדרי צילום ומדפסות בהם ניתן לסרוק, לצלם ולהדפיס בתשלום.

שירותים טכניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרם מדרגות יורד בחלל הספרייה

שירות קטלוג ושירותי מטא-דאטה - עוסק בהזנה ארגון ותחזוקה שוטפת של האינפורמציה שכלולה ברשומות הביבליוגרפיות וברשומות העותקים שנמצאות בקטלוג הספרייה. כמו כן מבצע המדור דיגיטציה ועריכה אלקטרונית של תזות ופרסומים שונים ותיוג ותחזוקה פיזית של החומר שכוללת חידושי תיוג ותיקוני כריכה.

מדור רכש כתבי עת ומאגרי מידע - עוסק ברכישת מאגרי מידע וכתבי עת, שילובם ועדכונם במערכות המידע השונות של הספרייה והסדרת הגישה האלקטרונית אליהם.

מדור רכש ספרים - עוסק ברכישה ובקבלה של ספרים אלקטרוניים, סרטים, מבחנים פסיכולוגיים, ספרי קריאה ועוד. כמו כן המדור מטפל ברכישת ספרים לתכניות בינלאומיות וחוץ תקציביות, הזמנות מרצים וחוקרים לרכישה עצמית מתקציב מחקר והמלצות פיתוח אוסף של סטודנטים וסגל אקדמי.

מדור תיאום מערכות מידע - המדור אחראי על מערכות המידע הכוללות את מערכת הגילוי, דעת"א, קטלוג אלף, וממשקי חיפוש נוספים. כמו כן המדור אחראי על מערך המחשוב בספרייה. במסגרת זו הוא דואג לאחזקה שוטפת של כל המחשבים האישיים בספרייה, לציוד הנלווה, להתקנת תכנות שונות, לרכישת ציוד חדש, בדיקתו והתקנתו ועוד.

מדור יישומי אינטרנט - עוסק בניהול והפעלת כל יישומי המדיה החברתית (פייסבוק, לינקדאין, טוויטר, צ'אט, אינסטגרם ויוטיוב), ניהול ועדכון אתר הספרייה ומודול מאגרי המידע.

מבנה הספרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרם מדרגות בחלל הספריה

הספרייה בת שלוש קומות.  בקומת הכניסה נמצאים שירותי דלפק הייעוץ וההדרכה ודלפק ההשאלה. אולם הקריאה בקומה זו אינו מוגדר כאיזור שקט. החדרים השקטים נמצאים בחללים סגורים משני צידיו. בקומה זו נמצאת גם כיתת המחשבים המשמשת ללימוד באיזור שקט ולהדרכות, וכן נמצא חדר הדפסות.[1]

קומת הביניים משמשת כאולם קריאה. אוסף הספרים וכתבי העת ממוקם בה. בקומה זו נמצא דלפק אולם הקריאה וחדר מדפסות. כמו כן בקומה זו ישנו חדר הרווחה המשרת את הסטודנטים וחדר הפופים שמשמש כחדר רגיעה. האולם עצמו משמש כחלל עבודה לא שקט ולצידו ממוקם חדר שקט סגור. כמו כן נמצאים באולם 10 חדרי לימוד אישיים.[1]

בקומת הקרקע נמצא צוות אב הבית. כמו כן בקומה: אולם פרנקפורט שבו נמצאים פרסומים בדפוס וכתבי עת ישנים והוא משמש כחלל עבודה שקט וכן החדר האורקולי שבו ניתן לקיים עבודה בקבוצות.

מנהלות הספרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שהוקמה ועד היום, ניהלו את הספרייה שלוש נשים:[2]

  • הדסה רון - 2009-1995
  • שלומית פרי - היום - 2009

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]