משתמש:TOHMRAZ/רפאל לוין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רפאל לוין
לידה 29 במרץ 1938 (גיל: 86)
ענף מדעי כימיה
מקום מגורים מצריים, ישראל
פרסים והוקרה חבר האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית (נבחר ב-1999), חתן פרס ישראל לשנת 1974, פרס "קרן וולף" בכימיה לשנת 1988, פרס ויצמן למחקרים במדעים מדויקים לשנת 1979, פרס רוטשילד לשנת 1992 ופרס א.מ.ת לשנת 2002
תרומות עיקריות
דינמיקה בחקר הכימיה
רפאל לוין

רפאל דוד לוין (נולד ב-29 במרץ 1938) הוא כימאי ישראלי, חבר זר של האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית, חתן פרס ישראל למדעים מדויקים לשנת ה'תשל"ד ופרופסור בחוג לכימיה באוניברסיטה העברית בירושלים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוין מוכר בעולם כאחד מאבות תחום הדינמיקה בחקר הכימיה וכמי שהביא לגילויים רבים, שהפכו את המחקר בתחום הזה לנושא מדעי מרכזי. לאורך כל שנות עבודתו המדעית, עסק בהבנה התאורטית של התוצאות שהושגו בניסיונות בדינמיקה מולקולרית, ובדרך זו חזה תופעות חדישות ושִרטט מטרות חדשות לעבודה המדעית. בספרו הראשון, שיצא לאור ב-1974, הניח את היסודות של תחום הדינמיקה המולקולרית כנושא מדעי מרכזי העומד בפני עצמו.

לוין נולד בשנת 1938 באלכסנדריה, ולאחר שסיים את לימודי המוסמך שלו באוניברסיטה העברית (1960), עבר ללימודי דוקטורט באוניברסיטאות נוטינגהאם ואוקספורד שבאנגליה. בשנת 1968 סיים את לימודיו ואת שני תוארי הדוקטור במתמטיקה ופילוסופיה וחזר למכון לכימיה באוניברסיטה העברית כפרופסור מן המניין הצעיר באקדמיה הישראלית (בן שלושים). בהמשך עבר לעסוק בננו-כימיה, בהתקנים מולקולריים, בכימיה קוונטית ובחישובית.

הוא חתן פרס "קרן וולף" בכימיה לשנת 1988 (יחד עם יהושע יורטנר), פרס ויצמן למחקרים במדעים מדויקים לשנת 1979, כמו כן זכה בפרס רוטשילד (1992) ובפרס א.מ.ת (2002). פרופ' לוין משמש כחבר באקדמיות הלאומיות למדעים בישראל, בארצות הברית (נבחר כחבר זר של האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים ב-1995 וכחבר האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית ב-1999), אירופה, האקדמיה המלכותית הדנית למדע והמועצה האקדמית של ארכיון אלברט איינשטיין. הוא פרסם עשרות ספרים ומאמרים בתחומי הכימיה והמדע ותרומתו למחקר זכתה להכרה מקיפה בספרות המדעית. כמו כן העמיד דורות של תלמידים, שעוסקים בתחום החדש שהגדיר.

מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגלל שגישה מיקרוסקופית אינה מספקת להבנה מלאה של התהליכים הדינמיים במערכות רבות, בשל מורכבותן, ניסח לוין שיטה עיונית חדשה לניתוח של תהליכי הברירה והאבחון הדינמיים בתגובות כימיות, הבנויה על מושגים שאולים מהתרמודינמיקה ומתורת האינפורמציה. 'תורת ההפתעות' שלו הייתה עד מהרה מכשיר ניתוח בסיסי לניתוח תהליכי תגובה ופשטה לענפים שונים במדע כמו פיסיקה גרעינית וביולוגיה מולקולרית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:סגל האוניברסיטה העברית בירושלים: כימיה קטגוריה:ישראלים חברי האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית קטגוריה:ישראלים חברי האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים קטגוריה:זוכי פרס רוטשילד קטגוריה:זוכי פרס ישראל למדעים מדויקים קטגוריה:זוכי פרס וולף לכימיה קטגוריה:זוכי פרס ויצמן קטגוריה:זוכי פרס א.מ.ת. קטגוריה:כימאים ישראלים