משתמש:Tanush20/הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשות הלאומית לתרבות הלאדינולאדינו: אוטורידאד נאסייונאלה דיל לאדינו אי סו קולטורה/ Autoridad Nasionala del Ladino i su Kultura) היא גוף ממלכתי שמטרתו לשמר, לאגור, לתעד ולטפח את תרבות הלאדינו ואוצרותיה, על מנת להחיותה ולהעמיק את היכרות הציבור עם תרבות זו. הרשות הוקמה מכוח חוק של הכנסת שהתקבל בכ"ו באדר התשנ"ו (17 במארס 1996).

בעקבות מכלול התפתחויות - מדיניות, תרבותיות וכלליות - שהשפיעו על הקהילות דוברות הלאדינו, החלה מורשתן התרבותית לדעוך ולשקוע מאמצע המאה ה-19 ואילך. השואה פגעה אנושות בקהילות דוברות הלאדינו, ונוצר הרושם ששפת הלאדינו ועמה אוצר תרבותי של יצירה ספרותית ועממית ירדו לטמיון. הרשות מבקשת להבטיח פעילות רצופה בשימור בלשון זו ובטיפוחה.


יעדי הרשות ומפעליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוראת השפה ותרבותה

השימוש בלאדינו בימינו בא לידי ביטוי בעיקר בספרות, בשירה, במחקר, בתאטרון ובמוסיקה. היא איננה משמשת עוד שפת דיבור ראשית עבור היהודים הספרדים, ומספר הדוברים בה הולך ומתמעט. עם זאת, גובר והולך הביקוש ללימוד השפה ותרבותה. כדי לענות על צורך זה יזמה הרשות כמה מפעלים שמטרתם עידוד הפצת מורשת הלאדינו, ביניהם: השתתפות במימון קורסים באוניברסיטאות השונות בישראל, ייסוד קורס קיץ שנתי לפעילים ומרכזי חוגים מכל רחבי הארץ, פורום בוגרים להכשרת מרצים ועוד.


עידוד המחקר

בחמש אוניברסיטאות בישראל (האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת בן גוריון בנגב) נערך מחקר על לשון הלאדינו ותרבותה, שנתמך בחלקו, בידי הרשות. 'המרכז לחקר הלאדינו ע"ש נעימה ויהושע סלטי' באוניברסיטת בר אילן ו'מרכז משה דוד גאון' באוניברסיטת בן גוריון בנגב מארגנים, בתמיכת הרשות, כינוסים, ומקדמים הוצאה לאור של ספרים. הרשות והפדרציה העולמית של הקהילות הספרדיות מעניקות, מדי שנה, מלגות עידוד לסטודנטים, דוקטורנטים וחוקרים צעירים בסך כולל של 60,000 ש"ח. הרשות תומכת בהוצאת ספרי מחקר, ובהם: 'קולות משאלוניקי היהודית' מאת דוד בוניס, 'המגילה של סאראיי' מאת אליעזר פאפו, 'מילון לאדינו-עברי' בעריכת אבנר פרץ ו'מילון לאדינו-עברי/עברי-לאדינו' בעריכת מתילדה כהן-סראנו.


עידוד היצירה הספרותית בלאדינו

הרשות תומכת בחידוש היצירה הספרותית והעיתונאית העוסקת במורשת יהדות ספרד, ומסייעת להוציא לאור ספרים וכתבי עת הן בלאדינו הן בעברית העוסקים במורשת זו. בין כתבי העת בלאדינו אפשר למנות את 'אקי ירושלים' בהוצאת עמותת ספרד ואת 'לאדינאר' בהוצאת אוניברסיטת בר אילן.


מפעלי שימור

הרשות תומכת בשלושה מפעלי שימור מרכזיים:

אוסף העיתונות בלאדינו: האוסף, מהגדולים בעולם, אוצר חומרים היסטוריים וספרותיים שברובם טרם נחקרו. האוסף שמור בספריית יד בן-צבי בירושלים. הרשות סייעה במימון מפעל הזיעור של כל האוסף הכולל 181 כותרים (153 בכתב עברי והשאר בכתב לטיני).

מפעל הביבליוגראפיה של ספרי הלאדינו: הכנת הביבליוגראפיה של כל ספרי הלאדינו המצויים בבית הספרים הלאומי ובספריות אחרות נתמכת בידי הרשות מ-1989. עד כה נאספו בה יותר מ-3,500 כותרים. מפעל זה הוא חלק ממפעל הביבליוגראפיה העברית של בית הספרים הלאומי.

מרכז המולטימדיה: מאפשר לערוך ראיונות מתועדים, לגבות עדויות מוקלטות, להפיק מצגות ותוכניות מולטימדיה בשלל נושאים והיבטים של ההיסטוריה והיצירה התרבותית היהודית-ספרדית והלהפיצם באמצעות תקליטורים ורשת האינטרנט.

נוסף על כל אלה מקצה הרשות משאבים לרכישת ספרים וכתבי יד עתיקים בלאדינו מסוחרי ספרים ומאספנים פרטיים.


שימור זכרון השואה והנחלתו

כשמונים אחזוים מיהודיה הספרדים של אירופה נספו בשואה. הרשות, יחד עם גורמים נוספים, תומכת במיזמים המביאים לידיעת הציבור הרחב את סיפורי הקורבנות וזכרונות הניצולים מקרב הקהילות דוברות הלאדינו שהושמדו. הרשות מסייעת להפיק סרטים ואירועים לזכר קהילות אלה ולגבות עדויות מניצולי שואה דוברי לאדינו.


כינוסים ותערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשות הלאומית לתרבות הלאדינו יזמה שתי תערוכות: 'לשון מאספמיא' - תערוכת ספרי לאדינו עתיקים ועיתונים. הוצגה לראשונה ביריד הספרים הבינלאומי שנערך בירושלים ב-1999 ואחר כך נדדה לכמה מקומות בארץ ובספרד (אווילה, סרגוסה, ג'ירונה, קורדובה, סגוביה, טולדו ואזור לה-ריוחה); 'חלומות בספרד' (Sueños de España) - גרסה מורחבת של התערוכה הקודמת העתידה לצאת לסיבוב תצוגות בערי ספרד. ב-1999 נערך בירושלים הכינוס הבינלאומי הראשון על לאדינו אשר התמקד בסוגיית הכתב והכתיב של לשון זו. הדיונים נסובו על הבעייתיות בריבוי שיטות הכתיב הנהוגות כיום בלאדינו בכתב לטיני. אומנם לא התקבלה בכינוס הכרעה מחייבת בשאלת האחדת הכתב והכתיב, אך רוב משתתפיו תמכו בשיטת הכתב הנהוגה בכתב העת "אקי ירושלים" היוצא לאור בישראל. כינוס חשוב נוסף נערך בפאריס ב-2002, בשיתוף פעולה עם כתב העת הצרפתי La Lettre Sepharade ובחסות אונסק"ו, ארגון האו"ם למדע ותרבות. הכינוס התמקד בסוגיות הקשורות בשימור הלאדינו ותרבותה, במסגרת הצהרת אונסק"ו על חשיבות השימור, טיפוח והנחלה לעתיד של תרבויות, מסורות ולשונות הנתונות בסכנת היעלמות.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]