משתמש:The Gargoyle King/יום שישי ה-13 (סרט, 2009)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יום שישי ה-13
Friday the 13th
מבוסס על דמויות מאת ויקטור מילר
בימוי מרקוס ניספל
הופק בידי שון ס. קנינגהאם
מייקל ביי
אנדרו פורד
בראד פולר
תסריט דמיאן שאנון
מארק סוויפט
עריכה קן בלאקוול
שחקנים ראשיים ג'ארד פדלקי
דניאל פאנאבייקר
אהרון יו
אמנדה ריגטי
טראוויס ואן וינקל
דרק מירס
צילום דניאל פרל
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Platinum Dunes
Crystal Lake Entertainment
חברה מפיצה ניו ליין סינמה (בצפון אמריקה)
סרטי פארמאונט (הפצה עולמית)
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 13 בפברואר 2009
ישראלישראל 12 במרץ 2009
משך הקרנה 97 דקות
סוגה סלאשר
אימה
תקציב 19 מיליון דולר[1]
הכנסות 92.7 מיליון דולר[2][3]
סרטים בסדרה יום שישי ה-13

יום שישי ה-13אנגלית: Friday the 13th) הוא סרט אימה אמריקאי מתת הסוגה סלאשר שיצא לאקרנים בשנת 2009 ובוים על ידי הבמאי מרקוס ניספל עם תסריט מאת דמיאן שאנון ומארק סוויפט. הסרט מהווה אתחול מחודש לסדרת הסרטים "יום שישי ה-13", ובנוסף מהווה את פרקו ה-12.[4] הסרט מספר את סיפורו של קליי מילר, נער שמחפש את אחותו הנעדרת, ויטני, לאחר שזו האחרונה נחטפה על ידי הרוצח הסדרתי ג'ייסון וורהיס בעת מחנאות ביער השוכן על שפת אגם קריסטל.

במקור, הסרט נועד להוות סיפור מקור לדמותו של ג'ייסון, אך לאורך שלבי הפיתוח, הסרט הפך לעיבוד מחודש של ארבעת הסרטים הראשונים בסדרת הסרטים. דמותו של ג'ייסון וורהיס עוצבה מחדש כרוצח בעל מבנה גוף צנום ומהיר יותר עם רקע שמאפשר לצופה לחוש כלפיו מעט אהדה, אבל לא מספיק כדי לאבד את האיום בהיותו האנטגוניסט הראשי. בהתאם לטון של הסרט, מסכת ההוקי של ג'ייסון נוצרה מחדש מתוך תבנית של המסכה המקורית שנעשה בה שימוש בחלק השלישי של הסדרה; אם כי העיצוב הנוכחי כלל מספר שינויים מתוחכמים. בנוסף, הסרט כולל מספר יצירות מאת המלחין הארי מנפרדיני מסרטים קודמים בסדרה, שהמפיקים הכירו במעמדם האייקוני.[5]

הסרט עלה לאקרנים בבתי הקולנוע ביום שישי, 13 בפברואר 2009.[6] עם יציאתו לאקרנים, הסרט קיבל בעיקר ביקורות שליליות והרוויח כ-19 מיליון דולר ביום הפתיחה שלו ו-40 מיליון דולר במהלך סוף השבוע הראשון שלו, סכומים ששברו שני שיאים; יום הפתיחה הגבוה ביותר עבור זיכיון הסרטים וסוף שבוע הפתיחה הגבוה ביותר עבור סרטי אימה. החל מיולי 2014, הסרט נחשב לסרט השני בגודלו בהצלחתו הקופתית בסדרת סרטי "יום שישי ה-13" (65 מיליון דולר), וגרף יותר מ-92 מיליון דולר ברחבי העולם.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 ביוני 1980, ג'ייסון וורהיס הצעיר עד למאבק הסופי בין אמו, פמלה, לבין המדריכה האחרונה במחנה "אגם קריסטל" ששרדה את מסע הרציחות של פמלה ונותרה בחיים, אליס, שמסתיים בעריפת ראשה של אמו על ידי אליס. כמעט שלושים שנה לאחר מכן, קבוצה של חברים - וייד, ריצ'י, מייק, ויטני ואמנדה - מגיעים לאגם קריסטל במהלך טיול מחנאות בחיפוש אחר שדה מריחואנה הגדל באותו היער. באותו הלילה, ג'ייסון המבוגר צד ורוצח את כולם למעט את ויטני, שאותה הוא כולא במאורה שלו משום היותה דומה לאמו בנערותה.

שישה שבועות לאחר מכן, טרנט, חברתו ג'נה וחבריהם - צ'לסי, ברי, צ'ואי, נולאן ולורנס - נוסעים אל בקתת הקיץ של טרנט על שפת אגם קריסטל. במקביל, הקבוצה פוגשת בקליי מילר, אחיה של ויטני, שבא לאגם במטרה לאתר את עקבותיה שנעלמו. קליי מבקר בבקתה של טרנט, וג'נה מסכימה לעזור לו לחפש את ויטני. במהלך חיפושיהם של קליי וג'נה, ג'ייסון הורג את צ'לסי ונולאן בזמן שהם עושים סקיי מים בעירום על האגם. קליי וג'נה מחפשים את אזור המחנה הישן של אגם קריסטל, שם הם רואים את ג'ייסון גורר גופה אל בית המחנה הנטוש.

ג'נה וקליי שבים במרוצה אל בקתתו של טרנט על מנת להזהיר את האחרים מבואו של ג'ייסון, שמגיע ומנתק את החשמל של הבקתה. ג'ייסון רוצח את צ'ואי ולורנס מחוץ לבקתה, ואז מתגנב פנימה והורג את ברי. טרנט, קליי וג'נה נמלטים מהבקתה, אך טרנט נהרג כאשר הוא מגיע לכביש הראשי. לאחר מכן, ג'ייסון רודף אחר קליי וג'נה בחזרה לאזור המחנה, שם קליי מגלה את המאורה של ג'ייסון ומוצא את אחותו כבולה לקיר. קליי משחרר את ויטני, וכל השלושה מנסים להימלט לפני בואו של ג'ייסון. השלישייה מוצאת דרך יציאה, אך ג'נה נהרגת לפני שהיא מספיקה לברוח. ג'ייסון דוחק את קליי וויטני לפינה; אך ויטני מערימה עליו ומטעה אותו לחשוב שהיא אמו, פמלה, ואז דוקרת אותו בחזה עם המצ'טה שלו. הסרט מסתיים כשקליי משליך את "גופתו" של ג'ייסון אל תוך האגם, אך לפני שהשניים מספיקים לעזוב, ג'ייסון פורץ דרך המזח ואוחז בוויטני.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפקטים ויזואליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירת דמותו של ג'ייסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צמד המפיקים פורד ופולר הכירו במעמד האייקוני של המוזיקה ששימשה בארבעת הסרטים הראשונים של סדרת סרטי "יום שישי ה-13". כשתהליך ההפקה על הסרט החל, השניים דאגו מיד שהאולפנים ישיגו את זכויות הרישוי למוזיקה שהולחנה ובוצעה במקור על ידי הארי מנפרדיני. השניים לא רצו להשתמש בכל המוזיקה המקורית בשלמותה, וביקשו מהמלחין סטיב ג'בלונסקי להלחין מוזיקה שתזכיר את יצירתו של מנפרדיני ותיצור את האווירה לסרט החדש. ניספל יצר קשר עם ג'בלונסקי על מנת לשכור אותו לעבודה על הסרט לאחר שעבד אתו בעיבוד המחודש של "המנסרים מטקסס" משנת 2003. ניספל אמר לג'בלונסקי שהוא מעוניין שהוא ייצור משהו שניספל יוכל "לשרוק כשהוא יוצא מבית הקולנוע", אבל יהיה עדין מספיק כדי שלא ייחרט בזיכרונו מיד בזמן שיצפה בסרט. ניספל אמר: "אני לא מאמין, שכשאתם רואים את 'יום שישי ה-13', אתם רוצים להרגיש שג'ון ויליאמס יושב לידכם עם התזמורת הסימפונית של לונדון".

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18 באוקטובר 2008, הטיזר טריילר הרשמי הוצג בטקס פרסי "סקרים" 2008, והופץ באופן רחב שלושה ימים מאוחר יותר. בדצמבר 2008, הטריילר הרשמי הופץ יחד עם כרזה רשמית. ביום שישי, 13 בפברואר 2009, הסרט עלה לאקרנים ב-3,105 תיאטראות בצפון אמריקה. הסרט הכניס את ההכנסה הגבוהה ביותר בקופות מבין סרטי הסדרה, כולל סרט הקרוסאובר עם סדרת סרטי "סיוט ברחוב אלם". הסרט הופץ בכמות של כמעט פי שלושה בתיאטראות כמו הסרט המקורי משנת 1980, והופץ ב-91 תיאטראות יותר מאשר הסרט "פרדי נגד ג'ייסון". הסרט גם הופץ ב-2,100 תיאטראות ב-28 שווקים מסביב לעולם.

הסרט הופץ על גבי תקליטורי DVD ו-Blue Ray ועל גבי Apple TV ב-16 ביוני 2009. מהדורות ה-DVD וה-Blu ray כללו גם את הגרסה שהופצה בבתי הקולנוע השונים וגם את גרסת הבמאי המורחבת. הסרט הופץ מחדש ב-13 בספטמבר 2013 עבור מהדורת "יום שישי ה-13: האוסף השלם", המאגד בתוכו את כל 12 הסרטים שיצאו עד כה בסרטי הסדרה.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Daily Box Office Calendar". Box Office Mojo. Retrieved February 15, 2009.
  2. ^ "Friday the 13th (2009)". The Numbers. Retrieved July 20, 2017.
  3. ^ "Total Gross (Main Page)". Box Office Mojo. Retrieved May 31, 2009.
  4. ^ Nathan Lee (February 13, 2009). "A Slice of Life". The New York Times. Retrieved February 18, 2009.
  5. ^ Ryan Stewart (November 28, 2008). "Friday the 13th: The Producers". SuicideGirls.com. Archived from the original on May 4, 2009. Retrieved December 1, 2008.
  6. ^ "Young Jason Cast in Friday the 13th remake". FearNet. May 15, 2008. Retrieved May 28, 2008.