משתמש:Tklop08/Penguindosa

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפינגווין פנדאי זהוב-שיער
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: עופות
סדרה: פינגווינאים
משפחה: פינגווינים
סוג: פינגווין גדול
מין: פינגווין פנדאי זהוב-שיער
שם מדעי
Penguinanda Mashabobritskiana

פינגווין פנדאי זהוב-שיער (שם מדעי:Penguinanda Mashabobritskiana) הוא מין נדיר של פינגווין, שמו נגזר מתכונות המשותפות לו ולדוב הפנדה ומהפלומה הזהובה שלראשו, והוא החמוד והסקרן שבפינגווינים. פרט אחד מסוג נקבה, הידועה בשם מאשה נמצא בטבע וכרגע מקננת בישראל. [2]

גובהה כ-155 ס"מ ומשקלה נע בסביבות ה-45 קילוגרמים. ראשה עטור פלומה זהובה, עיניה חומות, הבטן והרגליים בצבע לבן שנהב ועוטה היא בגדים צבעוניים. כיתר הפינגווינים, היא חסרת יכולת תעופה, ובמקום זאת גופה מותאם להליכה - צעדיה מהירים, בגדיה נוחים ואף לרגליה נעלי Gola.

מאשה ניזונה ממגוון רחב של מקורות מזון, ביניהם דגים, בשר, פירות ועוד, וידועה בחיבתה לאוכל. חיה כ-39 שנים עם בני אדם ונטמעה בקרבם. ידועה במזגה החם והאנרגטי ובחיוכה הרחב.

הפינגווין הפנדאי ידוע בשל יכולות הנדידה המפותחות שלו, ובשל הקשר העמוק שהוא מפתח עם פינגווינים נוספים, בני אדם וחיות נוספות. הפנגווין הינו מונוגמי ובוחרת בקפידה את בן הזוג, לא יתפשר בחיפוש אחר אחד ראוי, ולו יקדיש חיבה ומסירות רבה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאשה הינה הגבוהה בפינגווינים, כ-155 ס"מ (כ-20-40 ס"מ יותר מהבא בתור, פינגווין קיסרי), אך קלילת תנועה, וגובהה מסייע לה לחיות בקרב בני אדם בלי לעורר את חשדם. לראשה פלומה זהובה חלקה אשר גולשת אל כתפיה, ובחודשי הקיץ פלומה זו מבהירה בצבעה.[3]

מבנה גופה מותאם להליכה ולתנועה מגוונת והיא עושה זאת עם חן רב. לא נדיר לראות אותה מקפצת או פוצחת בריקוד קטן אשר מבטאים את מצב רוחה המרומם. למאשה יש יכולת הסתגלות למגוון אזורי אקלים והיא למדה להעזר באמצעי חימום וקירור אנושיים, ביניהם בגדים מגוונים אשר אף משמשים כקישוט לגופה.

אחת היכולות הייחודיות שלה היא היכולת לשנות את מצב הצבירה של גופה לנוזל. דבר זה יכול להתרחש כתגובה למצב של התרגשות, והתהליך גורם לכך שתראה כמו שלולית עם פלומה זהובה, שמעליה צף חיוך.

למאשה תיבת קול מפותחת והיא עושה בה מגוון שימושים כגון תקשורת והבעת התלהבות ושמחה. היא מסוגלת לחקות קול של בני אדם בצורה משכנעת ובו עושה שימוש נרחב, בצורת דיבור ואפילו שירה.

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של הפינגוין מבוסס על הלחם ביוונית עתיקה ἀ-πτηνο-δύτης (קרי: Penguinanda), שמשמעותו "פינגווין ממש חמוד שהוא גם קצת פנדה". שם המין הספציפי (Mashabobritskiana, או בקיצור Masha) ניתן ע"י הזואולוגים ולנטינה ויעקב בובריצקי אשר ליוו את קפטן ג'יימס קוק במסעו השני באוקיאנוס השקט, ואשר כינו בשם גם שתי חיות נוספות.[4]

תפוצה בטבע ונדידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למאשה יכולות נדידה מרשימות והיא משתמשת בהן לחיפוש איזורי קינון נעימים וגם אוכל. התפוצה שלה מגיעה כמעט לכל העולם אך יבשת אירופה היא חביבה עליה, ובצורה ייחודית מבין הפינגווינים, אינה כפופה לעונות השנה ומפגינה גמישות הסתגלותית מרשימה לאיזור המחייה שלה.

כפינגווין חסר יכולת תעופה, מאשה הפגינה כושר הסתגלות מרשים כאשר למדה להעזר במטוסים לצורך נדידה.

בית הקינון הנוכחי של מאשה נמצא כרגע בסביבה עירונית אליה הסתגלה, והוא מעניק לה מחסה ממזג האויר ואף מקום לאכסן מצבורי מזון אותם היא לעיתים חולקת עם סביבתה, אך יש לה חיבה רבה גם לאיזורי מחייה נוספים ולמקורות מזון נוספים.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאשה היא בעל חיים סקרן חברתי והיא יכולה לצוד לעצמה חוויות ואינטראקציות מעניינות בכל סביבת מחייה. היא פעילה בעיקר ביום ומתעוררת עם החמה אך יכולה להיות פעילה גם בשעות הלילה. היא מבלה את זמנה בשיטוט בין איזורי תעסוקה לאיזורי אכילה ואיזורי רביצה, משם נולדה ההשוואה המתבקשת לפנדה.

פעילות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחיה קבוצתית, היא חייה בקרב האוכלוסייה ומקיימת קשרי גומלין בעלי אופי סימביוטי עם סביבתה, ונפוץ לחזות בה יחד עם בעלי חיים אחרים המבקשים את חברתה. הנטייה המונוגמית שלה ויכולת האבחנה החדה מביאה לקשר עמוק עם בן זוג מתאים, ובחודשים האחרונים מדווח על עדויות שמצביעות על כך שמצאה בן זוג אשר נראה איתה בעת חיפוש מזון, נדודים ואף בפעילות קינון ורבייה.

מזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל אוכלוסייה של פינגווינים יש תזונה ייחודית משלה, אך שלא ככלל הפינגווינים, מאשה מתאימה את עצמה למזון הנמצא בסביבת המחייה שלה ויודעת לבחור ולמצוא את הדברים הרצויים עליה, אך לעיתים יכולה להרחיק בנדודים בחיפוש אחר מזון מסויים אותו תאכל במקום או תביא לאיזור הקינון שלה. לדוגמא, ידוע בספרות על מקרה שבו נדדה למדינה אחרת על מנת למצוא סוג מסוים של דג ואף נשאה עימה מצבורים ממנו בחזרה לבית הקינון שלה. תזונתה מגוונת ביותר ונסמכת על בשר, דגים, ירקות, פירות, דגנים וקטניות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Liz Langley, How penguins show their smarts. National Geographic, 25 April 2019
  2. ^ [1].
  3. ^ CRC Handbook of Avian Body Masses by John B. Dunning Jr. (Editor). CRC Press (1992), ISBN 978-0849342585.
  4. ^ Mougin J-L, van Beveren M (1979). "Structure et dynamique de la population de manchots empereur Aptenodytes forsteri de la colonie de l'archipel de Pointe Géologie, Terre Adélie". Compte Rendus Académie de Science de Paris 289D: 157–60.