משתמש:YairEl/סטאגירה העתיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תבנית {{אתר ארכאולוגי}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

סטאגירה העתיקה הייתה פוליס יוונית קדומה ששכנה לחופו המזרחי של חצי האי כלקידיקי (כיום חלק מהפרובינציה היוונית מרכז מקדוניה). חורבות העיר נמצאים כ-500 מטר מדרום-מזרח לעיירה
שגיאות פרמטריות בתבנית:אולימפיאדה

פרמטרים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

תבנית {{אולימפיאדה}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

(אנ'). העיר ידועה כמקום הולדתו של הפילוסוף הגדול אריסטו שאף מכונה לעיתים על שם עיר הולדתו- "הסטאגירטי".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטאגירה נוסדה בשנת 655 לפנה"ס על ידי מתיישבים איונים מהאי אנדרוס (אנ') שבקבוצת האיים הקיקלאדיים. העיר הייתה חופשית ושגשגה עד שנכבשה על ידי מלך פרס חשיארש הראשון (לפי סברות מסוימות זהו אחשוורוש) בשנת 480 לפנה"ס. בשנת 424 לפנה"ס העיר הצטרפה לליגה האטית-דלית בראשות אתונה. במהלך מלחמה הפלופונסית סטאגירה עזבה את הליגה וחברה לספרטה. בתגובה לעזיבה הסטרטגוס קליאון צר על העיר בשנת 422 לפנה"ס אך לא יכל לעיר. לאחר מכן העיר הצטרפה לליגה הכלקידיקית. ב-348 לפנה"ס פיליפוס השני, מלך מוקדון כבש את העיר והרסה. כמחווה לאריסטו שהיה מורו הפרטי של בנו, אלכסנדר הגדול, פיליפוס שיקם את העיר והתיר לתושביה המקוריים לשוב אליה. עם זאת, העיר לא חזרה לימי פריחתה ובהתאם נזכרת פעמים מעטות במקורות קדומים ותמיד בקשר לאריסטו.

לפי המסורת המקומית, לאחר מותו של אריסטו תושבי סטאגירה העבירו לעיר את שרידיו וקברו אותו. הם קראו למקום קבורתו האריסטוטליון (Aristoteleion) והנהיגו את פסטיבל האריסטוטליה (Aristoteleia) לזכרו. בחפירות ארכאולוגיות שנערכו במקום נחשפו ביצורי העיר, מספר מבני ציבור באגורה, בתים פרטיים ושרידי מערכת המים העירונית.

אנשים נוספים בני העיר:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם כותב, [Address תיאור המאמר], שם האתר