משתמש:Yardengruman/קייס בן אל-מלוח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קייס בן אל-מלווח
Qays ibn Al-Mulawwah by Khalil Gibran.png
קייס בן אל-מלווח, ציור של ח'ליל גיבראן
לידה 645
נג'ד
פטירה 688 (בגיל 43 בערך)
נג'ד
מדינה הח'ליפות האומיית
לאום ערבי
סוגה שירה ערבית קלאסית

קייס בן אל-מלווחערבית: قيس بن الملوح), הידוע בכינויו "מג'נון לילא" (645 לספירה - 688 לספירה), היה משורר ערבי קלאסי מאזור נג'ד (ערב הסעודית של ימינו). פעל בתקופת הח'ליפים מרוואן בן אל-חכם ועבד אל-מלכ בן מרואן במאה הראשונה של האסלאם.

כינויו (מג'נון: משוגע) ניתן לו עקב אהבתו הקיצונית ללילא אל-עמריה, בת-דודו וחברת ילדותו אשר בה התאהב. משפחתה סירבה להם להינשא, מה שהפך את קייס לאדם מיוסר כל חייו ובכך היווה השראה לשירי האהבה הרבים אותם כתב במהלך נדודיו בין סוריה, נג'ד והחג'אז. אודותיהם של קייס ולילא, כפי שמתואר בשיריו, מהווים את ההשראה העיקרית לסיפור המפורסם לילא ומג'נון מהמאה ה-12, שבעצמו היווה השראה לשיר הידוע "Layla" של המוסיקאי אריק קלפטון.

אל-מלווח הוא אחד משני המשוררים המכונים "משוררי האהבה הקייסיים" (القيسين الشاعرين المتيمين), יחד עם קייס בן ד'ריח המכונה "מג'נון לבנא".

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו המלא: קייס בן אל-מלווח בן מזאחם בן עדס בן רביעה בן ג'עדה בן כעב בן רביעה בן עאמר בן סעסעה בן מעאוויה בן בכר בן הואזן בן מנצור בן עקרמה בן ח'צפה בן קייס עילאן בן מצ'ר בן נזאל בן מעד בן עדנאן אל-עאמרי אל-הואזני.

מעשיותיו עם לילא[עריכת קוד מקור | עריכה]

"התעלפות לילא ומג'נון".מתוך "לילא ומג'נון" של ניזאמי. בתמונה נראים לילא וקייס מתעלפים מגעגוע לאחר פגישתם בנווה מדבר, זמן רב מאז התראו לאחרונה.

מקובל להאמין כי קייס אל-מלווח ולילא בת סעד אל-אמרי היו בני דודים אשר גדלו יחד. הם היו משחקים בנעוריהם כאשר היו רועים את הצאן של בני משפחתם.

לטענת המשורר המצרי פאלח' אל-חגיה, לילא אהבה את בן דודה, הלוא התחנכו וגדלו יחד, כשהם רועים את הצאן של הוריהם, ודאגו זה לזו. כנהוג במדבר, כאשר לילא גדלה, היא נלקחה ממנו, מה שהפך את קייס לאדם רגשן ונסער, הנזכר כל הזמן בימי נעוריו התמימים ומשתוקק לחזור לחייו הקודמים. כך כתב קייס שירת אהבה שהשפיעה רבות על התרבות הערבית.

אל-חגיה מציע שתי סיבות אפשריות להיפרדות קייס ולילא: האחת, שמדובר בנוהג ג'אהלי על פיו היה מקובל לחשוב כי חתונה בין 2 אוהבים אשר הצהירו אהבתם ברבים היא בושה ושערורייה (המנהג הזה עדיין קיים במקומות רבים). השנייה, שהוא סורב להתחתן עקב מחלוקת בין אביו של קייס לאביה של לילא בנוגע לכסף וירושה, וכי אביה של לילא חשב בטעות שמשפחתו של קייס גנבה ממנו את כספו עד שלא נותר לו מספיק כדי להאכיל את משפחתו. מבין האפשרויות האלה, הראשונה רווחת יותר.

באותו הזמן, ביקש את ידה של לילא חתן משבט ת'קיף, בשם וורד בן מוחמד אל-עוקילי, בתמורה לעשרה גמלים ורועה (עבד). אביה ניצל את ההזדמנות וחיתן אותם בניגוד לרצונה. לילא עברה עם בעלה לטאיף, הרחק מאהובה, קייס.

מסופר כי כאשר רדף אחריה קייס, אמרה משפחתה של לילא לשני המחזרים: "נבחר מביניכם את זה שהיא רוצה להתחתן איתו." לאחר מכן ניגשו ללילא ואמרו לה: "בשם אללה, אם לא תבחרי בוורד, נטיל בך מום." כך בחרה בוורד והתחתנה איתו בניגוד לרצונה.

בכך החלו נדודיו של קייס במדבר ובשממה, אז חיבר שירים רבים, בעודו מרגיש מחובר בעיקר לאהבתו העזה, לנופים ולחיות. הוא נראה לפעמים בלבנט, לפעמים בנג'ד ולפעמים בפאתי החיג'אז, עד שנמצא שוכב מת בין אבנים.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייס נפטר בשנת 68 לספירה המוסלמית, המקבילה לשנת 688 לספירה, כשהוא נמצא שוכב בין אבנים. גופתו הועברה למשפחתו לקבורה.

מסופר כי אישה משבטו נהגה לשאת עבורו אוכל למדבר מדי יום ולעזוב אותו. אם כשחזרה למחרת לא מצאה את האוכל, ידעה שהוא עדיין חי. יום אחד ראתה כי הוא לא נגע באוכל, והודיע על כך למשפחתו. הם יצאו לחפש עד שמצאו אותו שוכב מת בואדי מלא אבנים ולצד ראשו שיר באורך 2 בתים, אותם חרט באצבעו על האדמה.

השפעתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מג'נון לילא משוטט במדבר. מתוך "לילא ומג'נון" של ניזאמי (כרך חמישי).

לקייס בן אל-מלווח היה אוסף שירים על אהבתו ללילא, אשר היוו השפעה רבה על הספרות הערבית בפרט, וכן על הספרות הפרסית: אחד מחמשת הכרכים של בנג' ע'נג', הנקרא "חמשת האוצרות", מאת המשורר הפרסי-אזרי ניזאמי גאנג'אווי, עוסק באודותיו של קייס אל-מלווח. שירתו של קייס השפיעה גם על הספרות הטורקית וההודית, ומשם לספרות האורדו.

כתב יד מהמאה ה-18 ועליו כתובים חלקים מהשירה של קייס בן אל-מלווח.

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:נפטרים ב-688]] [[קטגוריה:ילידי 645]] [[קטגוריה:אהבה]]