משתמש:Yoavd/BOOK/5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רעיונות מרכזיים בפתיחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שליטה במרכז הלוח. כל מהלכי הפתיחה צריכים להוביל לשליטה במרכז הלוח (הערוגות: ה4,ד4, ה5, ד5). לכן מקובל מאוד שהלבן פותח ברגלי המלך אל ערוגה ה4. על ידי הסעת רגלי המלך קדימה שתי ערוגות הוא שולט בחלק ממרכז הלוח וגם מאיים להסיע את הרגלי המרכזי השני, רגלי המלכה, אל עבר המרכז לערוגה ד4. היעדר שליטה במרכז מקשה על הסעה נכונה של הכלים לשדה המערכה ועל תכנון תוכנית ברורה. יש להשתדל שכל מסע יהווה איום על היריב בצורה כלשהי, למשל: לערער את העמדה שלו, להכות כלי בלי להפסיד כלי, להכות כלי בעל ערך רב מהכלי המכה, להשיג שליטה טובה יותר במרכז, לפרוץ לעבר עמדת המלך שלו ועוד אפשרויות. נסה לבנות מרכז חזק - למשל רגלים במשבצות ה4, ד4.

המאבק על השליטה במרכז מתחיל מיד עם תחילת המשחק. בדרך כלל השחקנים מציבים את הרגלים במרכז הלוח ומנסים לשלוט במרכז בעזרתם. במאה ה-19 הדרך היחידה שהיתה מוכרת לכך היתה 1. ה4 ה5 או 1. ד4 ד5. אלוף העולם הראשון וילהלם שטייניץ הסביר ששליטה במרכז מובילה ליתרון גדול, וכן מצא דרכים לשלב במרכז רגלים וכלים כדי להגיע לשליטה. אחריו המשיך זיגברט טאראש לחקור את הנושא ולכתוב עליו ספרים. אהרון נימצוביץ' וריכרד רטי גילו שניתן להילחם ולשלוט על המרכז מ"רחוק" למשל 1. ד4 פו6 שכמו המסע ד5 שולט על המשבצת ה4. גישה קיצונית יותר היא לוותר על המרכז כליל במטרה להתקיף בהמשך המשחק את המרכז שהיריב בונה. הגנת אליוכין והגנת גרונפלד הן שתי דוגמאות לגישה זו.

להשיג שליטה במרכז נחשב ליתרון - לשחקן שמצליח להשיג זאת יש יתרון במרחב, כלי היריב מוגבלים בתנועתם ועליהם להמתין. כל מסע חשוב ויש לשחק בצורה אנרגטית. השחקן שמתקיף צריך לקדם את הרגלים וללחוץ את היריב ככל שניתן. עליו לנסות להשיג רגלי חופשי או להעביר את ההתקפה לאגף, ומשם לתקוף את חולשות היריב. על הצד המגן לנסות לחסום את המרכז ולפרוץ אותו אם אפשר.

כלים במרכז הלוח יכולים בקלות להיות מועברים לכל נקודה על הלוח, או לאגף המלך או לאגף המלכה. בנוסף, כלים מגדילים את כוחם ואת טווח תנועתם כאשר הם נמצאים במרכז או ליד המרכז. לדוגמה, לפרש יש רק שני מסעים אפשריים אם הוא בקצה הלוח אבל שמונה מסעים אפשריים אם הוא נמצא במרכז.

באופן כללי, שחקן צריך לשאוף להשיג את המטרות הבאות בפתיחה:

  • פיתוח מהיר (גיוס) של כליו.
  • העברת כליו למרכז.
  • לדאוג לבטיחות של המלך שלו. רק כך שחקן יכול לנצח.
  • זכור תמיד את שווים היחסי של הכלים: מכיוון שהמלכה היא הכלי העוצמתי ביותר, אל תזיז אותה מוקדם מדי, אחרת היריב יתקוף אותה עם הכלים הקלים (פרש, רץ או צריח) ויאלץ את המלכה לסגת ובכך לבזבז זמן יקר
  • פרשים לפני רצים. יש לפתח את הפרשים למרכז הלוח לפני הרצים, כיוון שהפרש יעיל יותר מהרץ בסביבה צפופה (כמו זאת שנוצרת בשלב הפתיחה) בשל יכולת הדילוג שלו, לעומת הרצים אותם קל יחסית לחסום בעזרת רגלים.
  • הרצים יפותחו זמן קצר לאחר פיתוח הפרשים.
  • היערכות מוקדמת לפני התקפה. אין להתחיל בהתקפה על היריב לפני שפותחו כל הקצינים (פרשים, רצים וצריחים), או לפחות מרביתם, לעמדה שתתמוך בדרך כלשהי במתקפה. ולכן:
  • אין להסיע כלי יותר מפעם אחת במהלך הפתיחה. כלי יוסע יותר מפעם אחת במהלכי הפתיחה רק אם ניתן להשיג במסע זה משהו חשוב מהיריב (כלי או עמדה).

דוגמה למשחק בו השחור הזיז את כליו מספר פעמים, לא דאג לפיתוחם והלבן ניצל פיתוח מלא של כל כליו להתקפה חזקה.

דוגמה למשחק בו הופר עקרון זה על ידי השחור, ומשחק אקטיבי של הלבן הוביל לנצחון מהיר


  • אל תעשה מסעי המתנה פסיביים כגון א3, ח3, א6, ח6 אלא אם כן יש סיבה טובה לעשותם
  • ביטחון המלך הוא מעל לכל. כיוון שהמלך הוא מרכז המשחק. לצורך כך:
  • יש להצריח מוקדם ככל האפשר. יש לבצע הצרחה כבר במהלכי הפתיחה הראשונים (אלא אם בדחיית ההצרחה ניתן יהיה להשיג מהיריב משהו חשוב ויקר - כלי או עמדה). רוב המשחקים מצריחים בצד המלך כי זה מחייב רק שני מסעים מקדימים במקום שלושה. כאשר מצריחים לצד המלכה יש להזיז את המלכה, ופעמים רבות אין לה עמדה טובה בשלב מוקדם זה של המשחק.
  • קישור הצריחים. לאחר ביצוע כל ההוראות - הוצאת כל הקצינים, הצרחה והזזת המלכה - הצריחים אמורים להיות מקושרים, כלומר להגן אחד על השני.
  • העברת הצריחים לטורים פתוחים. יש להעביר את הצריחים לטורים בהם אין כלי מאותו הצבע. זאת מהסיבה הפשוטה שצריח נע בקו ישר ובאופן זה הוא "יכסה" את המספר הגדול ביותר של משבצות. לכן יש להעביר את הצריחים בשלבי הפתיחה למרכז השורה הראשונה משום שאחד מן הטורים יפתח במוקדם או במאוחר במהלך הקרב.

הדיאגרמה הבאה מתארת מיקום טוב של כל כלי הלבן בהנחה שהשחור לא משחק, אולם במשחק יש לשים לב להזדמנויות השונות ולא להיתפש למצב מסוים.

8
7
6
5
4 רץ לבן רגלי לבן רגלי לבן
3 פרש לבן רץ לבן פרש לבן
2 רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן מלכה לבנה רגלי לבן רגלי לבן רגלי לבן
1 צריח לבן צריח לבן מלך לבן
א ב ג ד ה ו ז ח
  • אין להקריב כלי ללא תמורה כדאית. החלטה להקריב כלי תיעשה רק אם יש ביטחון מוחלט שהתמורה מהיריב תהא בעלת ערך להתפתחות המשחק עבור המקריב. כמעט בלי יוצא מן הכלל, אם היריב הכה כלי, חייל או כלי אחר, יש להכות ולקחת חזרה.
  • שמירה על עקרונות. יש לשמור על העקרונות האלו, ועם זאת לא להגזים ולהיצמד אליהם כלשונם. יש להימנע מלהיכנס למצבים שמפרים את העקרונות ללא סיבה מספיק טובה לכך. בנוסף, כשם שמומלץ לשמור על העקרונות הללו, מומלץ לגרום ליריב להפר אותם, ולנצל מצבים שנוצרים מכך. כך למשל אם היריב הוציא את מלכתו מוקדם מדי, מומלץ לרדוף אותה וכך לגרום ליריב להיות מגיב ולא יוזם.

ריכרד רטי (בלבן) - יפים בוגוליובוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק בין שני רבי אמנים המדגים עמידה קרוב למושלמת בעקרונות הפתיחה