נדנדה בשניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נדנדה בשניים
Two for the Seesaw
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על המחזה "נדנדה בשניים" של ויליאם גיבסון
בימוי רוברט וייז עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי וולטר מיריש עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ויליאם גיבסון, איסובל לנרט
עריכה סטיוארט גילמור עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים שירלי מקלין
רוברט מיצ'ם
מוזיקה אנדרה פרבין
צילום טד מקורד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 21 בנובמבר 1962
משך הקרנה 119 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה רומנטית
הכנסות 1,750,000‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נדנדה בשנייםאנגלית: Two for the Seesaw ) הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגת דרמה רומנטית משנת 1962 בבימויו של רוברט וייז ובכיכובם של שירלי מקלין ורוברט מיצ'ם.

הסרט מבוסס על המחזה "נדנדה בשניים" מאת ויליאם גיבסון שהועלה 750 פעם בברודוויי בכיכובם של אן בנקרופט והנרי פונדה. המחזה גם תורגם לעברית והוצג בישראל מעל במות שונות.

המחזאי ויליאם גיבסון השתתף בכתיבת התסריט. רוברט וייז ביים את הסרט בתקופה בין שתי הצלחותיו הגדולות: סיפור הפרברים (1961) וצלילי המוסיקה (1965).

פול ניומן ואליזבט טיילור היו אמורים לשחק בסרט אך טיילור הייתה עסוקה בהסרטת קלאופטרה.

את המוזיקה חיבר אנדרה פרבין. למוטיב המוזיקלי חוברו מילים שאינן מושרות בסרט והוא הפך ללהיט בשם Second Chance שזכה לביצועים כליים וקוליים רבים כמו ג'קי קיין ואלה פיצג'רלד. השיר היה מועמד לפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר. הסרט היה מועמד גם לפרס אוסקר לצילום הטוב ביותר - שחור לבן.

המחזה נכתב לשני שחקנים ומתאר מערכת יחסים בן גבר ואישה השונים בגיל, במעמד ובאופי. יחסים אלה מאופיינים בעליות ומורדות כמו בנדנדה. העלילה סטטית ומתרחשת בדירה. כדי לעבד אותה לסרט היה צורך להוסיף צילומי חוץ ומספר שחקנים בתפקידים קטנים שלא היו במחזה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'רי ראיין (רוברט מיצ'ם) מסתובב ברחובות מנהטן ללא תכלית. הוא הגיע לשם מאומהה בנברסקה לאחר שנפרד מאשתו. לאחר שוטטות ממושכת הוא מגיע למועדון של ידיד בגריניץ' וילג' שם הוא פוגש בצעירה בשם גיטל מוסקה (מוסקוביץ) (שירלי מקלין). הפגישה ביניהם היא קצרה ולא משמעותית אבל כשהוא חוזר לחדרו המרופט הוא חש בבדידות ומתקשר אליה.

שניהם שונים באופיים ובהתנהגותם והקשר ביניהם מתאפיין בעליות ומורדות ובאלימות מילולית ולפעמים פיזית. גיטל היא צעירה יהודייה בת 29 המתיימרת להיות רקדנית, עובדת בעבודות מזדמנות, מקבלת לעיתים קצבת אבטלה ומנהלת חיי מין חופשיים. ג'רי מבוגר ממנה, עורך דין, אדם שקול ומבוסס שעבד במשרד עורכי דין של חמיו וכעת פרוד מאשתו לה היה נשוי 12 שנה. כעת נמצא מרושש ובודד בניו יורק ואין איש שיוכל להתעניין בצרותיו פרט לגיטל.

עם הזמן הוא מתאהב בה, מוצא עבודה ותומך בה כספית וגם כאשר היא חולה בהתקף של כיב פפטי. אשתו של ג'רי מתקשרת מנברסקה ומודיעה לו כי קבלה את הגט אך היא מתגעגעת אליו. ג'רי לא מודיע זאת לגיטל אלא לאחר שבועיים, כשהוא נמצא בתהליך של העברת חפציו לדירתה. היא נעלבת ורבה איתו קשות אך הוא מודיע לה כי למרות הגט הוא מרגיש יותר טוב בנברסקה קרוב לגרושתו והם נפרדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]