נעם ניסן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נועם ניסן)
נעם ניסן
נעם ניסן, 2016
נעם ניסן, 2016
לידה 20 ביוני 1961 (בן 62)
ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מדעי המחשב עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים רחובות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ריצ'רד קארפ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט מיכל פרנס, Liad Blumrosen, Moshe Babaioff, Michael Schapira, Shahar Dobzinski, Ilan Nehama, Ahuva Mu'alem, אמיר רונן, Ron Lavi, אמיר שפילקה, אמנון תא-שמע, ינאי א. גונצ'רובסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נעם ניסן (נולד ב-20 ביוני 1961) הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית אשר עוסק בתורת המשחקים האלגוריתמית. זוכה פרס גדל (2012), פרס קנות' (2016), ופרס רוטשילד (2018). שימש כדיקן בית הספר להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית.

החל משנת 2022 חבר באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים[1].

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לרחל ומרדכי (מנתא) ניסן. אביו היה פרופסור מן המניין בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית.

ניסן סיים בהצטיינות יתרה תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית, בשנת 1984. בשנת 1988 סיים את עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת קליפורניה בברקלי בהנחייתו של ריצ'רד קארפ. הדוקטורט עסק בשימוש בבעיות קשות ליצירת מחוללים פסבדו-אקראיים, זכה בפרס התזה המצטיינת של ה-ACM, ויצא בגרסה מורחבת בהוצאת MIT. לאחר פוסט-דוקטורט ב-MIT, הצטרף בשנת 1990 לסגל האוניברסיטה העברית.

ניסן עוסק בתורת המשחקים האלגוריתמית, וערך יחד עם טים ראפגרדן, אווה טרדוש וויג'אי וזירני, את הספר Algorithmic Game Theory, בהוצאת אוניברסיטת קיימברידג'.

בשנת 2012 הוענק לו פרס גדל יחד עם אליאס קוטסופיאס, כריסטוס פאפאדימיטריו, טים ראפגרדן, אווה טרדוש ואמיר רונן, על הנחת היסודות בתחום תורת המשחקים האלגוריתמית. הפרס ניתן בפרט על מאמר משנת 2001 שפרסם ניסן יחד עם אמיר רונן,[2] ובו טבעו את המונח תכנון מנגנונים אלגוריתמי, והציגו מגוון שימושים לתאוריות של תכנון מנגנונים במדעי המחשב, כולל היבטים אלגוריתמיים וסיבוכיים.[3]

בשנת 2004 הוענק לניסן פרס מיכאל ברונו מטעם קרן יד הנדיב.

בשנת 2016 זכה בפרס קנות'.

תחום נוסף שבו עוסק ניסן הוא הוראת מדעי המחשב. יחד עם שמעון שוקן כתב ספר קורס בשם "The Elements of Computing Systems", ובו מתנסה הסטודנט בבניית מחשב על כל שלביו, החל מהרכיבים הבסיסיים ביותר (שערים לוגיים) ועד לכתיבת מערכת הפעלה ותוכנות בשפה עילית.

נשוי ואב לשלושה ילדים. שניים מאחיו מרצים גם הם באוניברסיטה העברית:[4] איתי ניסן בחוג לפילוסופיה ואודי ניסן בבית הספר ע"ש פדרמן למדיניות ציבורית וממשל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]