ניקולס חייק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניקולס חייק
Nicolas George Hayek
לידה 19 בפברואר 1928
ביירות, הרפובליקה הלבנונית תחת המנדט הצרפתי עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 ביוני 2010 (בגיל 82)
ביל/ביין, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שווייץ, לבנון עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת ליון 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת נשאטל (1996)
  • דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בולוניה
  • קצין בלגיון הכבוד
  • מפקד מסדר האמנויות והספרות
  • מדליית הכסף הגדולה עם כוכב להוקרה על שירות הרפובליקה האוסטרית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.hayek-group.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניקולאס ג'ורג' חייק או הייק (באנגלית: Nicolas Hayek, ביירות 19 בפברואר 1928ביל\ביין 28 ביוני 2010[1]), היה יזם לבנוני-שווייצרי, מייסד-שותף, מנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של קבוצת Swatch.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייק היה השני מתוך שלושה ילדים שנולדו בביירות לאם לבנונית ואב לבנוני-אמריקאי, שניהם ממשפחות נוצריות יווניות אורתודוקסיות מנפת אל-כורה במחוז צפון לבנון. אביו הוכשר כרופא שיניים באוניברסיטת לויולה הקתולית בשיקגו.

חייק עצמו הוכשר ועבד בתחילת דרכו כאקטואר בחברת הביטוח סוויס-רה בשווייץ, לאחר מכן ניהל זמן קצר את חברת ההנדסה של חמיו, אדוארד מצגר. לאחר זמן קצר פרש וב-1963 הקים חברת ייעוץ שווייצרית בשם "חייק הנדסה" (Hayek Engineering) שגדלה תוך זמן קצר באופן מרשים. עד 1979 היו לחברה כ-300 לקוחות מ-30 מדינות.

אחרי מלחמת העולם השנייה ייצרה שווייץ 80% מהשעונים בעולם, אך בעקבות התחרות עם החברות היפניות והיצור הזול במזרח אסיה חלקה הלך וירד. בתחילת 1980, כאשר חברת סייקו היפנית הגישה הצעת רכישה למספר מותגים שווייצריים, סברו האנליסטים שחוץ ממספר מפעלי נישה, לתעשיית השעונים בשווייץ אין עתיד.

חייק הוזמן אז כדי לגבש טיוטה למיזוג שתי יצרניות שעונים שווייצריות גדולות - ASUAG ו-SSIH, על מנת להשיג מהיפנים את הצעת הרכישה הטובה ביותר, אך הוא עשה יותר מאשר לכתוב טיוטה – הוא הוביל את המיזוג ולאחר מכן הוביל קבוצת רכישה וקנה את החברה החדשה מתוך מטרה להתחרות ביפנים במגרש שלהם – בזירת המחיר.

החברה נוסדה רשמית בשנת 1982 בשם SMH ("Swiss Corporation for Microelectronics and Watchmaking Industries"). הדבר הראשון שחייק עשה כיו"ר ומנכ"ל החברה החדשה היה להוזיל עלויות. הוא ביטל פסי ייצור כפולים, שיפר את האוטומציה, והורה למהנדסים להקטין את מספר החלקים בשעון, ולעבור לפלסטיק[2].

אך חייק עשה הרבה יותר מכך. בדומה לסטיב ג'ובס והאייפד שנים מאוחר יותר, הוא הפך את שעוני הפלסטיק לאביזר אופנה ובנה שוק עולמי חדש. החברה בנתה מותג חדש בשם Swatch, בדגמים וצבעים נועזים הפונים בעיקר לצעירים.

המשמעות המקורית של שם השעון סווטש נבעה מהלחם בסיסים של המילים באנגלית "Second Watch" ("שעון שני"). זאת משום שבתחילה הוא שווק כשעון חליפי לשעון היוקרתי הקבוע של לקוחותיה, והוצג כרעיון חדש של שעונים יומיומיים פשוטים.

השעון החדש הוצג בציריך ב-1 במרץ 1983. היו בו 51 חלקים בסך הכל (לעומת מספר כפול ויותר בשעון מסורתי) והוא היה בעל רצועה שחורה. לאחר השנה הראשונה נמכרו 1.1 מיליון שעונים. בשנה השלישית כבר נמכרו 12 מיליון שעונים. ההצלחה הייתה כה גדולה שחייק שינה ב-1998 את שם התאגיד ל- Swatch Group.

המיתוג, החומר והעיצוב הקליל הפכו את מוצרי המותג לפופולריים ומזוהים עם תרבות הפופ, ועם הזמן אף זכו להומאז'ים שונים, בין השאר בטיימס סקוור, ועד שיתופי פעולה עם אמנים ומעצבי אופנה כפראדה. עם הזמן נוספו קווים נוספים למותג הכוללים גם שעונים עשויים בחלקם מתכת, וקולקציית תכשיטים.

חייק נשאר נשוי לאותה אישה כ-60 שנה, גר באותה בית עשרות שנים, סירב להעסיק נהג, והמשיך להיות פעיל בקהילה המקומית.

הוא מת מדום לב בלתי צפוי ב-28 ביוני 2010 במהלך יום עבודה שגרתי במטהו שבביל\ביין[3]. במותו בגיל 82 היה מדורג במקום 232 ברשימת עשירי העולם, עם הון משוער של $3.9 מיליארד דולר[4].

בתו ניילה חייק, ילידת 1951, לקחה את מקומו כיו"ר החברה, ובנו ניק (ג'ורג' ניקולס ג'וניור), יליד 1954, החליפו בתפקיד המנכ"ל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניקולס חייק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Er starb am Schreibtisch". tagesanzeiger.ch. 28 ביוני 2013. נבדק ב-6 באוגוסט 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ עזרא אוחיון, הבלוג של עזרא אוחיון, באתר דה מרקר, ‏6.7.2010
  3. ^ "Nicolas G. Hayek 1928–2010". swatchgroup.com.
  4. ^ "The World's Billionaires". Forbes.com. 3 באוקטובר 2010. נבדק ב-6 באוגוסט 2013. {{cite web}}: (עזרה)