ניקרוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןניקרוזאורוס
גולגלת של Nicrosaurus kapffi
גולגולת של Nicrosaurus kapffi
תקופה
טריאס עליון 228–201.3 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: פיטוזאורים
משפחה: פיטוזאוריים
סוג: ניקרוזאורוס
מינים
  • Nicrosaurus kapffi
  • Nicrosaurus meyeri
שם מדעי
Nicrosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניקרוזאורוס (שם מדעי: Nicrosaurus) הוא סוג של זוחל קדום ממשפחת הפייטוזאוריים, שחי בטריאס העליון שלפני 228 עד 201.3 מיליון שנה מזמננו. הוא תואר למדע ב-1866 בידי החוקר הגרמני אברהרד פראס (אנ'). שם הסוג נקרא על שם הנהר נקאר שבגרמניה, שם התגלו ממצאיו. בסוג זה נכללו 2 מינים: Nicrosaurus kapffi שתואר ב-1861 בידי החוקר כריסטיאן אריך הרמן פון מייר (אנ') ו-Nicrosaurus meyeri שתואר בשנת 2000.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניקורזאורוס היה זוחל באורך 1.9 עד 2.5 מטר ובעל מראה תניני, אך לא היה כזה והשתייך לקבוצת הזוחלים הקדומה פייטוזאוריים, מקרוביהם של הארכוזאורים ששלטו במשך הטריאס בעולם. בניגוד לשאר הפייטוזאורים הוא היה בעל חלל מוגבה של החוטם והנחיריים, אשר פנו מעלה מעט והתקמרו בחזרה, במבנה שהזכיר את התנין סבכוס. מבנה זה מתאים ליצורים חצי-מימיים וחצי-יבשתיים, אך לא כמו דמויי תנינאים שהתאימו בהרבה לחיים על היבשה. בנוסף היה בעל גפיים ארוכות יותר משל שאר הפייטוזאורים. השיניים שלו היו ישרות למחצה עם זוג שיניים ארוכות בקדמת הלסת ששימשו לתפוס טרף, בעוד השיניים האחוריות פנו אחורה יותר ומנעו בריחה. המבנה כולו עזר לא רק להרוג את הטרף אלא גם לקרוע את הבשר ממנו, מה שתנינים מודרניים לא יכולים לעשות ללא עזרה.

ככל הנראה הוא היה טורף אורב שהמתין לצידי אגמים, לגונות או ביצות בגרמניה העתיקה של הטריאס, לטרף של זוחלים אחרים, אך בעיקר של דגים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניקרוזאורוס בוויקישיתוף
  • ניקרוזאורוס, באתר GBIF (באנגלית)