נלי אריקסן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נלי אריקסן
לידה 9 בדצמבר 1862
ניוקאסל, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 בנובמבר 1918 (בגיל 55)
בני די לוקה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה איור, ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נלי אריקסן, באנגלית: Nelly Erichsen (9 בדצמבר 1862 - 15 בנובמבר 1918) הייתה מאיירת וציירת אנגליה. היא נולדה למשפחה דנית עשירה. לאחר לימודים באקדמיה המלכותית לאמנות בשנות ה-80, היא המשיכה לקריירה מצליחה כמאיירת וסופרת. [1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נלי אריקסן נולדה ב-9 בדצמבר 1862 בניוקאסל על טיין, הרביעית מתוך שישה ילדים. אביה היה הרמן גוסטב אריקסן, יליד קופנהגן באוקטובר 1826, שאחרי טיול באירופה, הגיע לניוקאסל כצעיר בן 22. אמה של נלי, אנה דורותיאה סוהר, שנולדה אף היא בדנמרק, בשנת 1827.

בסוף שנות ה-60 אביה הרמן, השקיע בהקמת חברת Great Northern Telegraph Company והפך לנציג החברה באנגליה עד למותו, והעביר את משפחתו לגור בדרום לונדון. הרמן היה איש עסקים מצליח, עם אחזקות מניות בעסקי טלגרף וחברות אחרות בדנמרק מולדתו. הוא נפטר ב-6 בדצמבר 1889 בגיל 63. נלי אריקסן שלטה בדנית שוטפת ושמרה על קשר הדוק לארץ הולדתם של הוריה. אחותה אליס אריקסן הייתה מתרגמת ספרות דנית לאנגלית. [2]

קריירה אמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במפקד האוכלוסין של 1881, אריקסן, בת 19, מתוארת כסטודנטית לאמנות בבית הספר של האקדמיה המלכותית, לפני שלמוסד היו מרצים קבועים. תערוכת הסטודנטים הראשונה שלה באקדמיה המלכותית הייתה בשנת 1884. כסטודנטית, היא התגוררה בניו קורט, לינקולן אין, לונדון. האקדמיה המלכותית הציגה עוד ארבע מיצירותיה ב-1885.

הבוסתן

אריקסן הגיעה במהירות לעצמאות כלכלית מסוימת כאמנית מקצועית, כולל הזמנות להפקת איורים הנלווים לסיפורים קצרים במגזין. עד 1890, היא עבדה באולפני טרפלגר בצ'לסי. אולפנים אלה הפכו מאוחר יותר לחלק מהמכון הפוליטכני הדרום-מערבי ומכללת צ'לסי לאמנות ועיצוב. בשנת 1893 הציגה אריקסן ציור בתערוכת הקיץ של האקדמיה המלכותית. ציוריה כללו את "הגביש הקסום", שהראה את השפעת האחווה הפרה-רפאליטיות.

אריקסן הייתה מיודדת עם ברטה ניוקומב, ובאמצעותה פגשה את ג'ורג' ברנרד שו, מחזאי ומייסד שותף של בית הספר לכלכלה של לונדון. מ-1891 עד 1897 אריקסן הייתה תורמת עקבית לתערוכות האקדמיה המלכותית. כמו כן איירה ספרים אחדים, כספרי מסעות ומדריכי טיולים ברומא, מקומות שהכירה ממגורים שם במשך שנים אחדות.

שנים אחרונות באיטליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרובע היהודי בפראג, בית הכנסת ובניין העירייה, 1920

מ-1912 עד נובמבר 1918, אריקסן התגוררה בעיירת הספא הטוסקנית Bagni di Lucca עם שתי בנות לוויה, אוונג'לין מארס וויפל ורוז קליבלנד. וויפל הייתה אלמנתו של הבישוף האפיסקופל האמריקני הנרי וויפל, הידוע בעבודתו האוונגליסטית בקרב אוכלוסיית הילידים ההודית. רוז קליבלנד הייתה אחותו הצעירה של גרובר קליבלנד, נשיא ארצות הברית. רוז שימשה כגברת הראשונה של אחיה 1885–1886 לפני שקליבלנד נישא. וויפל וקליבלנד נפגשו לראשונה בחורף 1889–1890, וחידשו את מערכת היחסים הרומנטית שלהן ב-1901 (לאחר מותו של הנרי וויפל), ועברו מארצות הברית לאיטליה ב-1910.

במהלך מלחמת העולם הראשונה, ובמיוחד לאחר התערבותה של ארצות הברית, שלוש הנשים הפכו למארגנות של פעולות סיוע למשפחות החיילים, במיוחד לאחר האבדות העצומות של קרב קפורטו (קובאריד, סלובניה) בשנת 1917. קבוצת פליטים חסרת פרוטה הוזמנה לבאני די לוקה, וסיפל ארגנה את בית הספר והמימון של ילדיהם.[3]

בשנת 1918 מתו רוז קליבלנד וגם נלי אריקסן ממגפת השפעת הספרדית אוונג'לין וויפל מתה בלונדון ב-1930, אך היא הובאה למנוחות בבאני די לוקה ליד קברי שתי חברותיה שקדמו לה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נלי אריקסן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Our Publications, Encanta Publishing (באנגלית)
  2. ^ "Nelly Erichsen (K 38)". Den Suhrske Stiftelse (in Danish).
  3. ^ Duff Gordon, Lina; Nelly Erichsen; M Helen James (2009) [1900]. The Story of Assisi. amazon.com: BiblioLife