נסיכות הלברשטאדט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נסיכות הלברשטדט)
נסיכות הלברשטאדט
Fürstentum Halberstadt
סמל
היסטוריה
תאריכי הקמה 1648 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריכי פירוק 1817 עריכת הנתון בוויקינתונים
ישות קודמת בישופות הלברשטאדט
ישות יורשת פרובינציית סקסוניה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נסיכות הלברשטאדטגרמנית: Fürstentum Halberstadt) הייתה מדינה של האימפריה הרומית הקדושה שנשלטה על ידי ברנדנבורג-פרוסיה. היא החליפה את בישופות הלברשטאדט לאחר החילון ב-1648. בירתה הייתה הלברשטאדט. בשנת 1807 הפכה הנסיכות לבירת מדינה אזורית של ממלכת וסטפאליה. בשנת 1813, השליטה בנסיכות הוחזרה לממלכת פרוסיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי שלום וסטפאליה משנת 1648, הנסיכות-בישופות לשעבר חולנה כנסיכות הלברשטאדט ויחד עם מגדבורג, מינדן וקאמין ניתנה לפרידריך וילהלם, הנסיך הבוחר מברנדנבורג כפיצוי על מערב פומרניה, אשר לאחר מכן בסכסוך ברנדנבורג-פומרניה הוא נאלץ לוותר עליה לשוודיה. את הסכם זה ניהל נציגו של פרידריך וילהלם יואכים פרידריך פון בלומנטל, שבתגמול מונה למושל החילוני הראשון של הלברשטט.

הלברשטאדט, דומפרושטיין

הנסיכות החדשה של הלברשטאדט כללה את השטח סביב העיירות ההיסטוריות אוסטרוויק והלברשטאדט, הנסיכות לשעבר של אנהלט-אשרסלבן, רוזנות רגנשטיין לשעבר, כולל טירת היימבורג ורוזנות פלקנשטיין. לורדות דרנבורג נוספה ב-1701, האסרודה נרכשה מ- Stolberg-Wernigerode ב-1714 ולאחר קונגרס וינה ב-1815, השיגה נסיכות הלברשטאדט את הברונות של שאון ואת הלורדות של הסנרודה. שטחים אבודים כללו את וופרלינגן, שהמלך פרידריך הראשון העביר ב-1703 לבן דודו כריסטיאן היינריך מברנדנבורג-ביירוית-קולמבך, תת-חלוקה של רוזנות הוהנשטיין בערך באותו זמן ושטאפלבורג נמסרה לשטולברג-ורניגרודה ב-1727.

נסיכות הלברשטאדט פורקה על פי חוזה טילזיט משנת 1807 בעקבות תבוסתה של פרוסיה במלחמת הקואליציה הרביעית. שטחה הפך לחלק מממלכת וסטפאליה, מדינת לוויין של נפוליאון תחת אחיו הצעיר ז'רום. לאחר התבוסה הצרפתית בווטרלו, הנסיכות הוחזרה לפרוסיה ב-1815 ושולבה בפרובינציית סקסוניה החדשה ב-1817. המלכים הפרוסיים של בית הוהנצולרן המשיכו להגדיר את עצמם כ"נסיכי [. . . ] הלברשטאדט" עד 1918.[1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]