סגנט קלמו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סגנט קלמו
לידה 20 במאי 1957 (בת 66)
פינוטה סלאם, אתיופיה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי ביולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ניירובי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
  • המכון הבינלאומי לחקר משק החי (20072012)
  • המרכז הבינלאומי לפיזיולוגיית חרקים ואקולוגיה (1 בנובמבר 2013)
  • הברית למהפכה ירוקה באפריקה (20122013)
  • המרכז הבינלאומי לחקלאות טרופית (19922007) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סגנט קלמואנגלית: Segenet Kelemu; נולדה ב-20 במאי 1957) היא מדענית אתיופית שמוכרת בזכות התרומה הגדולה שלה לעולם החקלאות והמנהיגות יוצאת הדופן שלה. סגנט עבדה במקומות מחקר רבים, ועבדה, בין השאר, בתור מנהלת בארגון מדעי הביולוגיה במזרח ומרכז אפריקה,[1] מנהלת פרויקטים במרכז הבינלאומי לחקלאות טרופית,[2][3] ומנכ"לית חברת ICIPE[4], המרכז הבינלאומי לפיזיולוגיה ואקולוגיה של חרקים. בזכות עבודתה הקשה בתחום פתולוגיית צמחים וגנטיקה, זכתה במגוון פרסים יוקרתיים ומרשימים, כגון פרס ידידות שניתן על ידי ממשלת סין[5], פרס ההישג המצטיין של המנהל הראשי הניתן על ידי חבר הנאמנים של ה-CIAT[3] ופרס TWAS[3] למדעי החקלאות לשנת 2011. בנוסף לכך, זכתה גם בדוקטורט לשם כבוד[5] מאוניברסיטת תל אביב, ובפרס לוריאל-אונסק"ו לנשים במדע[6].

ילדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגנט קלמו נולדה בכפר קטן באתיופיה. רוב ילדותה סגנט ביצעה עבודות שונות לנשים, כגון שאיבת מים, איסוף עצים לבעירה ועוד.[7] למזלה, באזור בו גרה, החינוך היה חינם, ולכן לסגנט הייתה האפשרות ללכת לבית ספר. סגנט השקיעה מאוד בלימודיה, ובזכות עבודתה הקשה והתמיכה המתמדת של הוריה סגנט סיימה את לימודיה בהצלחה. בנוסף לכך, אימה של סגנט, שהייתה מודעת לכך שסגנט הייתה אחראית במיוחד, נתנה לה למכור את המוצרים שמשפחתה הכינה. בזכות עבודה זו, סגנט אמרה שהיא למדה עד כמה קשה כל נושא החקלאות, במיוחד לנשים. עבודתה הקשה וציוניה המרשימים בבית הספר עזרו לסגנט להתקדם בעולם המדע והחקלאות.

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1974, סגנט התחילה את לימודיה באוניברסיטת אדיס אבבה, שם למדה על בוטניקה וקיבלה תואר ראשון בתחום. לאחר מכן, ב-1983, עברה לאוניברסיטת מונטנה שבארצות הברית, שם למדה על פתולוגיית צמחים וגנטיקה.[4] מיד לאחר מכן, ב-1985, סגנט התחילה את תהליך הלמידה שלה לקראת קבלת הדוקטורט, ולמדה על פתולוגיית צמחים וביולוגיה מולקולרית. סגנט ביצעה את עבודת הפוסט-דוקטורט שלה בשנת 1989 באוניברסיטת קורנל.[5]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכה, ב-1977, סגנט עבדה בתור מתמחה במחלקה למדעי הצמח באוניברסיטת אדיס אבבה, היכן שקיבלה את התואר הראשון שלה. שנה לאחר מכן, עברה להתמחות בתאגיד חקלאות, שם עבדה במחלקה להגנת היבול. מ-1979 עד 1981, סגנט עבדה בתור עוזרת בניסויים בתחום מדעי הצמח באוניברסיטת אדיס אבבה באתיופיה. ב-1981, סגנט עברה למקסיקו, שם עבדה במרכז הבינלאומי לשיפור חיטה ותירס (CIMMYT),[8] אך נותרה שם רק שנה לפני שחזרה לאוניברסיטת אדיס אבבה בתור מרצה וחוקרת. בין השנים 19922007, סגנט עבדה, בהתחלה בתור מדענית בכירה ואחר כך בתור מנהלת פרויקט, במרכז הבינלאומי לחקלאות טרופית (CIAT).[5] במסגרת עבודתה סגנט עבדה על מחקר שהתמקד בפיתוח אסטרטגיות חדשות לבקרת מחלות בצמחים, כגון הנדסה גנטית, חומרי הדברה ועוד. לאחר מכן, בין השנים 2007 ל-2012, סגנט חזרה לאפריקה ועבדה בתור מנהלת מדעי הביולוגיה במזרח ומרכז אפריקה במסגרת המכון הבינלאומי למחקר בעלי חיים[9] בניירובי, קנייה. לתקופה קצרה מ-2012 ועד סתיו 2013, סגנט עבדה בתור סגן-נשיא בAGRA,[3] הברית למהפכה ירוקה באפריקה, ולאחר מכן החלה את עבודתה בתור המנכ"לית של חברת ICIPE,[6] המרכז הבינלאומי לפיזיולוגיה ואקולוגיה של חרקים.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1984, סגנט זכתה במלגת PEO הבינלאומית לאקדמאים מצטיינים מאוניברסיטת מונטנה, שם קיבלה מספר תארים. מאוחר יותר, ב-2006, סגנט זכתה בפרס ידידות[4] שהונפק על ידי מינהל המדינה לענייני מומחים זרים, המאושר על ידי ממשלת סין. פרס זה הוא פרס יוקרתי במיוחד שהממשל הסיני מעניק למומחים זרים בתחומים שונים שתרמו רבות להתפתחות הכלכלית והחברתית של סין. מבין מעל 200,000 מועמדים, סגנט הייתה המועמדת היחידה מאפריקה או מאמריקה הלטינית שזכתה בפרס זה ב-2006. רק שנה לאחר מכן זכתה סגנט בפרס יוקרתי נוסף - פרס ההישג המצטיין של המנהל הראשי על ידי חבר הנאמנים של ה-CIAT עבור מנהיגות ותרומות מדעיות רבות[5]. שלוש שנים לאחר מכן, ב-2010, זכתה סגנט בתעודת הוקרה שהוצגה בפני ה-BecA על ידי המרכז האתיופי של המכון החקלאי למחקר. לאחר כשנה זכתה סגנט בפרס נוסף - פרס TWAS למדעי החקלאות לשנת 2011, שניתן על ידי האקדמיה למדעים לעולם המתפתח.[3] ב-2012 סגנט זכתה בפרס ובתעודת הוקרה במדעים וטכנולוגיה, שניתן לה על ידי משרד המדע והטכנולוגיה של ממשלת אתיופיה. בנוסף לכך, ב-2014 זכתה סגנט בפרס לוריאל אנסק"ו לנשים במדע,[3] וזכתה בעוד מגוון פרסים. מאוחר יותר, זכתה סגנט בהוקרה כאחת ממאה הנשים האפריקאיות המשפיעות ביותר לשנת 2016, ואחת מעשר הנשים האפריקאיות המשפיעות ביותר בתחום החקלאות לשנת 2014. סגנט גם זכתה בתעודת דוקטורט לשם כבוד מאוניברסיטת תל אביב[3] כהערכה לעבודתה הרבה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סגנט קלמו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר BecA
  2. ^ אתר CIAT
  3. ^ 1 2 3 4 5 6 7 Dr. Segenet Kelemu | Boris Mints Institute, BMI (באנגלית)
  4. ^ 1 2 3 DNLee, You Should Know: Segenet Kelemu, Plant Pathologist, Scientific American Blog Network (באנגלית)
  5. ^ 1 2 3 4 5 Dr Segenet Kelemu - United Nations University, unu.edu (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ 1 2 Segenet Kelemu biography, ceres2030 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Henry Owino, From a village girl to a leading scientist - Dr Segenet Kelemu - African Woman and Child Feature Service, www.awcfs.org (באנגלית בריטית)
  8. ^ Molecular breeding training workshop for eastern Africa breeders, CIMMYT, ‏2009-10-28 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Interview with the Boss - BecA-ILRI hub, hub.africabiosciences.org