סטודיו פרג'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטודיו פרג'
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
נתונים כלליים
מייסדים סמי פרג'וסיון פרג'
תקופת הפעילות 1952–הווה (כ־72 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטודיו פַרַג' הוא סטודיו לצילום וחנות צילום, מן הוותיקים והמפורסמים בישראל, הממוקם כיום בנווה ירק . הסטודיו, שנקרא "פוטו פרג'", הוקם על ידי סמי פרג' ואחיו יחזקאל ב-1957 בפתח תקווה. את הסטודיו ומורשת הצילום ממשיך סיון פרג' בנו. הנחשב כאייקון צילום בישראל ובעל פינה ברשת 13 על צילום, ומומחה בינלאומי לצילום עסקי ופורטרטים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת פרג' עלתה מעיראק, שם עבדו האחים בסטודיו חביב, חנות הצילום של דודיהם נורי וגמיל חביב, וצילמו כמעט את כל יהדות בגדאד בדרכם לישראל.

החנות הראשונה נפתחה ברחוב מוהליבר בפתח תקווה, ומן הפתיחה הייתה מהמובילות בארץ בתחום הצילום.

בתחילת שנות ה-60 נסע סמי פרג' לגרמניה הביא משם את מכונת פיתוח הצבע הראשונה בארץ, לפתח תקווה. הוא ואחיו החלו בפיתוח תמונות הצבע הראשונות בישראל, ולאחר מכן החלו לפתח תמונות בגדלים מיוחדים שלא היו עד אז בישראל. חלון הראווה של פרג' היה מוקד לעליה לרגל בכל סוף שבוע, בו הוצגו תמונות בגדלים גדולים במיוחד ותמונות של תושבי העיר[דרוש מקור].

ב-1968 העבירו האחים את החנות לתל אביב לרח' בן יהודה. בהמשך רכשו את קולנוע "ארמון דוד", ובמקומו פתחו את אולפני האחים פרג'. הסטודיו שנפתח בתל אביב הפך לאחד העסקים המפורסמים בשנות ה-70 וה-80: אנשי ציבור נהגו להצטלם בסטודיו, כמו גם זוגות ערב חתונתם או אירוסיהם. בחנות הוצגו גם צילומי נוף וטבע. הסטודיו היה הראשון בישראל שהציע פיתוח והדפסה מהירים (במסגרת הטכנולוגיה שהייתה באותה עת): תחילה מהיום למחר, ואחר כך פיתוח והדפסה בו ביום. "מהיום להיום" הפך למטבע לשון בשפה הישראלית ומזוהה עם פרג' עד היום.

בשנת 1980, נפרדו האחים פרג', וכל אחד מהאחים פנה לעסוק בנפרד בתחום הצילום.

בשנת 2000 סמי ובנו סיון הקימו במושב נווה ירק סטודיו לצילום. הסטודיו הייחודי במושב נווה ירק מתמקד בצילומי משפחה, פורטרטים עסקיים ועוד. כמו כן הוקמה בסטודיו גלריה לצילומים של הארכיון העצום של סמי וסיון פרג' וגם גלריה להדפסת תמונות.

אסי דיין התייחס לתמונות הרומנטיות שהופקו בסטודיו בפזמון שיר הפרחה ("השמש של פרג' קורעת את הים"); והמונח "פוטו פרג'", בשל הפיתוח המהיר יחסית, לתיאור פעילות המבוצעת במהירות רבה.[1]

סמי פרג' נפטר ב-19 בפברואר 2015,[2] אך מורשת הצילום שלו ממשיכה על ידי בנו סיון פרג' בסטודיו פרג' בנווה ירק. לאחרונה הצטרפו בני משפחתו של סיון לעסק המשפחתי, סיון פרג' הוא אייקון בתחום הצילום בישראל ובעל פינה קבועה בתוכנית הבקר "פותחים יום בערוץ 13" בו הוא מספר ומציג תמונות מארכיון הצילומים וטרנדים בעולם הצילום. בשנת 2020 הוקמה קבוצת פרג' Farag group על ידי סיון וענת פרג' קבוצת הצילום העסקי והפרטי הגדולה בישראל כמו כן הקבוצה מייצגת חברות בינלאומיות המובילות בעולם בתחום הצילום והעיצוב לבית ולמשרד. הקבוצה גם מיצגת את חברת קריסטל 3D מגרמניה .החברה המובילה בתחום הדמיות תלת מימד. בשנת 2021 החלה החברה לייצג את חברת מיצגי התאורה הגדולה בעולם. הקבוצה נחשבת כמובילה בתחומה. בשנת 2021 השיקה הקבוצה אתר אינטרנט בעברית.

במאי 2020 נחנכה כיכר על שמו של סמי פרג' בפתח תקווה.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]