סטרולגינו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטרולגינו
Strolghino
מאכלים
סוג סלמי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בשר חזיר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטרולגינו (באיטלקית: Strolghino) הוא סאלומה במטבח האיטלקי המוכן מבשר חזיר (סלומי -ביחיד סאלומה - salume) הם מוצרי בשר איטלקיים האופייניים להגשה כאנטי-פסטו, העשויים בעיקר מבשר חזיר ומבושלים).

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסטרולגינו הוא דק, ובמשקל ממוצע של 300 גרם, וניתן להכין אותו מ"בשר הרגליים הרזה" של חזיר הבית. בדרך כלל משתמשים בנתחי בשר שנשארו מהכנת פרושוטו. ניתן להכין אותו גם מחלקים מהחזיר שאינם משמשים בשינקין. סטרולגינו עשוי להיות זמין רק לכמה חודשים באזורים מסוימים. ייתכן שיש לו זמן ייבוש קצר יחסית של 15 – 20 יום, מה שמביא למוצר רך מאוד הדומה ל"בשר נקניק טרי ונא".

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה נובעת מהמילה סטרולגה, שמשמעותה בניב האמיליאני מכשפה או מגידת עתידות, שכן האמינו שהם יכולים לשמש כמנבא מוקדם לאיכות נקניק הקולאטלו - הדורש זמן ייבוש ארוך בהרבה - ממנו הורידו את הבשר ששימש להכנת הסטרולגינו.[1] [2]

בערים האיטלקיות, קרמונה ופארמה, ניתן להתייחס אליה כאל "סטרולגינו סלמי פילזטה", והכנתו באזורים אלה עשויה לכלול ייבוש ושימור למשך שלושה חודשים. עד 2010 בערך, זמינותו באיטליה הייתה נדירה למדי, אך לאחר זמן זה זמינותו עלתה מעט. עד משנת 2012, סטרולגינו לא היה מוגן או מוסדר באיטליה (למשל עם כינוי מקור מוגן או מעמד גאוגרפי מוגן). סטרולגינו ניתן לזווג עם שמפניה או יין.

אותנטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרולגינו אותנטי תואר כמיוצר רק בשפלה של פארמה, על ידי יצרני culatello prosciutto. שיטות ייצור אלו אינן מכילים חומרים משמרים למזון ולכן בעלי חיי מדף שלהם פחות מחודשיים. לפעמים המוצר מתואר כבעל חיי מדף ממוצעים של 40 יום. באזור זה, ייצור הקולאטלו והסטרולגינו פועלים במקביל, שכן הסטרולגינו מוכן משאריות של נתחי קולאטלו.

זיופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהמוצרים המסומנים כסטרולגינו עשויים להיות מזויפים, שהם למעשה סוג אחר של סלמי או סלמי שונה. אלה המסומנים כסטרולגינו והם בעלי מרקם קשה או טעם חריף/מלוח אינם אותנטיים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטרולגינו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "All our Salami". Cavalier Umberto Boschi (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2023-12-14.
  2. ^ "SALAMI STROLGHINO". www.levoni.it (באנגלית). נבדק ב-2023-12-14.