סיגריות לייט (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"סיגריות לייט"
שיר בביצוע ענבל פרלמוטר
מתוך האלבום הקלטות אחרונות
יצא לאור 1998
סוגה רוק ישראלי
שפה עברית
אורך 4:00
חברת תקליטים NMC
כתיבה ענבל פרלמוטר[1]
לחן ענבל פרלמוטר[1]
עיבוד ענבל פרלמוטר[1]
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סיגריות לייט הוא שיר שכתבה, הלחינה וביצעה הזמרת־יוצרת הישראלית ענבל פרלמוטר. השיר נכלל באלבום "הקלטות אחרונות", שהתפרסם ב־1998, שנה לאחר מותה של פרלמוטר.

אסף אמדורסקי, ערן צור, ואסי לוי ביצעו לשיר גרסאות כיסוי[1][2].

על השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מתעד אירוע שבו פרלמוטר וחברתה פרצו לדירתו של ידיד של פרלמוטר ושכנהּ לרחוב, לאחר שלא ענה לטלפון יומיים, באחד הימים של קיץ 1996. הן מצאו את הדירה מוצפת בדם ואותו משוסף גרון לאחר התאבדות שהצליחה[3][4].

נגה אלבלך ציינה ב"הארץ" שהמילה "זוועה" מוזכרת בשיר לא בהקשר למעשה ההתאבדות, "אלא מוצמדת דווקא לאבחנה האנתרופולוגית הבאה: כולם מעשנים סיגריות לייט פתאום / אני לא יודעת מה זה הזוועה הזאת / זה סטייל חדש ולא ברור / מזכיר לי חרא של סיפור"[5].

גבי בר חיים כתב ב"ידיעות אחרונות":

לא ברור מה עשתה לפרלמוטר הסיטואציה [של מציאת השכן בדירתו] בזמן אמת, אבל השיר שכתבה עליה קר כמו מחט של מזרק, ומתחתיו מבעבע זרם תת־קרקעי של כאב שאי אפשר לשים במילים. הכמיהה למוות לעומת הנִראוּת המכוערת שלו. [...]

זה שיר כאב. שיר ששונא את עצמו. שיר שאומר שהוא דרעק. שיר שבו הכל מתערבב, המה והאיך, הסגנון והמהות. הזוועה היא הטרנד, לא המוות. התקף חרדה והדחקה משמשים בערבובייה. ומעל הכל מרחף העורב השחור של הבדידות. פרלמוטר מתה כשנה אחר כך. הטקסט הזה עדיין חי.

גבי בר חיים[4]

בשיר הונצחה מירי בן יוסף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]