לדלג לתוכן

סימפ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סימפאנגלית: Simp) הוא מונח סלנג אינטרנטי המתאר אדם המתחנף כלפי מושא אהבתו. בנוסף, המונח נמצא בשימוש ככינוי גנאי, ופעמים רבות משומש לרעה. המושג זכה לפופולריות עצומה בתרבות האינטרנט במהלך 2019[1] והפך מאז למונח בו נעשה שימוש נרחב באינטרנט ובמיוחד בפורומים ובפלטפורמות מדיה חברתית.

המונח מתייחס בדרך לאדם (לרוב לגבר), שנתפס ככנוע יתר על המידה כלפי אדם מסוים אליו הוא/היא נמשך/ת (לרוב אישה) לו/לה הוא/היא נוטה להקדיש תשומת לב ונדיבות מוגזמת, בעוד שמושא ההערצה לרוב אינו/ה נוטה להעריך בכלל את המחוות הללו. הגבר נוקט במסירות יתרה כלפי האישה, מבלי לקבל כלום בתמורה. לפי מילון הסלנג המקוון Urban Dictionary המונח מתייחס לאדם ש"עושה יותר מדי עבור אדם שהוא אוהב". דפוס ההתנהגות עצמו מכונה סימפינג[2] (באנגלית: Simping), ולעיתים רבות ניתן גם לומר שדפוס התנהגות זה מופגן גם כלפי סלבריטאים,[3] פוליטיקאים,[4][5] או אושיות רשת.[6]

המונח בהווה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוב, המונח נחשב לסוג של עלבון, ומרמז על כך שאותו האדם הוא חסר ביטחון, חלש, נאיבי ו/או שהוא פועל מתוך ייאוש. מאחר שמסירותו של הגבר כל כך קיצונית כלפי האישה, גברים אחרים נרתעים ומאוכזבים לראות את זה מהצד, בין היתר בגלל שהתנהגות זו גורמת להם להיראות באור שלילי מול נשים בסביבה. זה נכון במיוחד ליחסים זוגיים, כאשר הגבר כל כך תלותי שהוא מוכן להגיד ולעשות כל דבר כדי לרצות את בת הזוג. לעיתים קרובות, שימוש במונח מופנה לאדם הנתפס כמי שמוכן להשפיל את עצמו ולעשות דברים מבזים עבור אהבה שלא תמומש לעולם.[7] ניתן גם להתייחס לאנשים שנתפסים כלהוטים מדיי לרצות או לקבל את האישור של אחרים - במיוחד בהקשר רומנטי או מיני. עם זאת, כאשר נעשה שימוש במונח בקרב חברים או בפורומים באינטרנט, מקובל להשתמש במונח באופן אירוני יותר, מבלי שהוא נושא בהכרח את אותן הקונוטציות השליליות. בנוסף, לרוב מתייחסים למונח בהומור גם בתור "אביר לבן", גבר שמגן על אישה באינטרנט.[8]

מקור המונח

[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה "סימפ" נובעת במקור מהמילה האנגלית "Simpleton" (אנ') שמשמעותה היא אדם פשוט או חסר אינטליגנציה, אשר לרוב נחשב למישהו תמים שניתן להוליך אותו שולל בקלות. בנוסף, המונח סימפ בא מהמילה סימפתיה, והוא מחליף את המושג "סופטבוי" שהיה נפוץ בשנות ה-80 בתרבות ההיפ-הופ בחוף המערבי. המושג מתאר כישלון רומנטי או סוג נער שבנות אומרות עליו שהוא נחמד מדי. המונח פרץ לתודעה וזכה לפופולריות עצומה בתרבות האינטרנט[9] לאחר שימוש נרחב בו בקהילת הגיימרים. המונח הפך נפוץ במיוחד בתרבות האינטרנט לאחר שנעשה בו שימוש בממים רבים במדיה החברתית, ובדיונים רבים במיוחד בפלטפורמות כמו טיקטוק, טוויטר, יוטיוב ו-Reddit שעוסקים בנושאים היכרויות, מערכות יחסים וגבריות.

המונח עורר גם ויכוחים ומחלוקות לגבי המשמעות שלו כאשר המבקרים של המונח טענו כי הוא מנציח סטריאוטיפים מזיקים לגבי תפקידי מגדר ומערכות יחסים.

התנהגות שכיחה של הסימפ

[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנהגות זו עשויה לכלול:

  • הוצאות כסף רבות על מושא אהבתו, גם אם היא לא מעריכה את המחוות.[10]
  • ביצוע משימות או טובות עבור מושא אהבתו, גם אם היא לא מבקשת או צריכה אותן.
  • הסכמה לכל מה שמושאה אהבתו אומרת או עושה, גם אם זה לא נכון או פוגעני.
  • התעלמות מאי-נאמנות, זלזול או התעללות מצד מושא אהבתו.
  • הצדקת התנהגות שלילית של מושא אהבתו.

אזכורים טלוויזיוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • "ברידג'רטון" (2020): בפרק "The Prince and the Duke", דמותו של הדוכס סיימון באסט משתמשת במילה "simp" כדי לתאר גברים שמתנהגים בצורה נכנעת כלפי נשים.
  • Euphoria" (2019)": בפרק "Stuntin'", דמותה של מאדי פרז משתמשת במילה "simp" כדי לתאר גברים שמתנהגים בצורה אובססיבית כלפי נשים.
  • Big Mouth" (2017)": בפרק "The Shame Wizard", דמותו של ניקולאס סטולרמן משתמשת במילה "simp" כדי לתאר גברים שמתנהגים בצורה רדודה כלפי נשים.
  • Riverdale" (2017)": בפרק "Chapter Fifty-Four: Secret Ceremony", דמותו של רג'י מנטל משתמשת במילה "simp" כדי לתאר גברים שמתנהגים בצורה פתטית בניסיון להרשים נשים

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Ryu, Jenna. "Men who are 'too nice' to women are called 'simps.' Why this insult is problematic". USA TODAY (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-06-22.
  2. ^ María, Anna (3 ביוני 2020). "Here's why people are calling each other 'simps' online". The Daily Dot. ארכיון מ-11 בינואר 2021. נבדק ב-19 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Marcus, Ezra; Bromwich, Jonah Engel (7 ביולי 2020). "A Short History of 'Simp'". The New York Times. ארכיון מ-16 בדצמבר 2020. נבדק ב-16 בדצמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Ruiz, Michelle (4 בינואר 2021). "The Internet Thirst for Jon Ossoff Is Strong". Vogue. ארכיון מ-6 בינואר 2021. נבדק ב-6 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Thalen, Mikael (14 באוקטובר 2020). "People are simping hard over those Hunter Biden photos". The Daily Dot. ארכיון מ-3 בפברואר 2021. נבדק ב-19 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Sage, Jessie (11 בספטמבר 2020). "Peepshow: No Simp September Frustrates Online Sex Workers". Pittsburgh Current. ארכיון מ-25 בנובמבר 2020. נבדק ב-16 בדצמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Thats the word!, Simp, Urban Dictionary, ‏(21 ביוני 2020)
  8. ^ Simp, Know Your Meme, ‏2020-01-14
  9. ^ מילון מורפיקס | סימפ באנגלית | פירוש סימפ בעברית, באתר www.morfix.co.il
  10. ^ Ola Nenzelius, "More Feminist Bullshit", INSTITUTIONEN FÖR SPRÅK OCH LITTERATURER, 2020
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החברה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.