ספרקי וויליאמס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספרקי וויליאמס
לידה 1954 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1962 (בגיל 8 בערך)
Forest Hall, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מין תוכון מצוי עריכת הנתון בוויקינתונים
זוויג זכר עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ?–1962 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספרקי ויליאמס (19541962) היה תוכון מצוי מדבר בעל אוצר מילים של יותר מ-500 מילים ושמונה שירים, הפך לסלבריטאי לאומי לאחר שהוביל קמפיין פרסום על האוכל לציפוורים של חברת קפרן, ויצר תקליט שמכר 20,000 עותקים. לאחר מותו, פיחלצו אותו, והציגו אותו במוזיאון הנקוק של ניוקאסל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרקי נולד (בקע מהביצה) בצפון מזרח אנגליה, ספרקי היה בבעלות אישה בשם מאטי וויליאמס, שגרה בפורסט הול, ליד ניוקאסל-אפון-טיין. ספאקרי קיבל את השם שלו אחרי שמאטי וויליאמס כינתה אותו "ניצונוץ קטן". היא לימדה אותו לדבר, ולדקלם שירים. לפסארקי היה אוצר עצום של מילים ואמירות. כשספארקי היה בן שלוש וחצי, הוא זכה בתחרות ה-BBC הבינלאומית לדקלום מילים מילים ביולי 1958. הוא היה כל כך טוב, ששנה אחרי זה לא איפשרו לו להשתתף בתחרות, בשביל לתת גם למועמדים האחרים הזדמנות. ספארקי היה תוכי מדהים ששינה את עולם התוכונים לתמיד.

האופרה בהשראת ספרקי מבוססת על היצירה Pretty Talk של מייקל ניימן משנת 1977. היצירה המקורית השתמשה בחומר מתקליט שנעשה על ידי חברת המזון לציפורים של Capern כדי לעזור ללקוחות ללמד את ציפורי המחמד שלהם לדבר. הדיסק הגמיש בגודל 7 אינץ' השמיע משפטים קצרים שנאמרו על ידי הבעלים של ספרקי, גברת וויליאמס, כדי לעודד את חיית המחמד שלה לדבר ואחריו תשובות מסרקי עצמו.[1] האופרה, Sparkie: Cage and Beyond, כוללת הקלטות נוספות מארכיון "Sparkie" של האגודה להיסטוריה של הטבע של נורת'ומבריה. דיסק של Sparkie talking כבר יצא לאור.[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The British Library (2002). "The language of birds: 5.1 Talking birds". נבדק ב-2009-03-25.
  2. ^ Jack Malvern; Arts Reporter; Times newspaper (2006-03-22). "Budgie tops the bill as mimicry is put on CD". The Times. London. נבדק ב-2009-03-25.