עמנואל בן-עמוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף עמנואל בן עמוס)
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

עמנואל בן-עמוס (1 במאי 192327 בספטמבר 2007) היה שחקן ישראלי.

עמנואל בן-עמוס וחנה מרון במחזה "הוא הלך בשדות" בקאמרי, 1948

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמנואל בן-עמוס נולד בפתח תקווה לרבקה לבית פיינסילבר ולזלמן קסטרול. בנעוריו למד משחק בסטודיו של תיאטרון הבימה בהנחיית צבי פרידלנד והשתתף בהצגות התיאטרון כניצב. הצטרף לפלמ"ח והיה ממייסדי קיבוץ מנרה בצפון. בשובו לתל אביב בשנת 1946 הצטרף לתיאטרון הקאמרי שנוסד זמן קצר קודם לכן. תחילה לוהק לתפקידי ניצב ותפקידים קטנים. בהצגה הוא הלך בשדות (בכורה: 31 במאי 1948) מאת משה שמיר, לוהק בן-עמוס לתפקיד הראשי, דמותו של אורי. הוא זכה לתהילה והפך לכוכב. בהצגות הבאות ששיחק בהן בתיאטרון הקאמרי לוהק בן-עמוס לתפקידים ראשיים. בתחילת שנות החמישים הוא חלה במחלה ממושכת ואושפז כשנתיים. בשובו לאיתנו לא לוהק יותר לתפקידים מרכזיים, למעט בהפקה השנייה של "הוא הלך בשדות" ב-1956.

לקראת סוף שנות החמישים שיחק בן-עמוס בתיאטרון "זוטא", שייסדו זיגמונט טורקוב ומאיר ינאי. באותה העת התחולל "המשבר הגדול" בתיאטרון הקאמרי בו הודחו שני מנהליו, יוסף מילוא ויצחק קדישון. כששב בן-עמוס לקאמרי לא מצא בו את מקומו, עבד כמנהל הצגה ונאבק על זכותו לשחק. ב-1962 שיחק בסרט חבורה שכזאת בבימויו של זאב חבצלת. באמצע שנות השישים נסע בן-עמוס לארצות הברית ללמוד טלוויזיה. הוא שב לישראל בניסיון להשתלב בטלוויזיה הישראלית, אך ללא הצלחה ושב ב-1964 לניו יורק. שם עבד כצלם ובמאי פרסומות. אחיו הצעיר, דן בן-עמוס, היה פרופ' לאנתרופולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה שבארצות הברית.

היה נשוי פעמיים ונולדו לו שני בנים ובת. בנו, אבנר בן-עמוס, הוא פרופ' להיסטוריה של החינוך באוניברסיטת תל אביב. עמנואל בן-עמוס נפטר בניו יורק ב-2007.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עמנואל בן-עמוס, "אורי ואני", במה 151 (1996), עמ' 11-5