פאוסטוס ממילווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאוסטוס ממילווה
לידה שנות ה־50 של המאה ה־4 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה העשור הראשון של המאה ה־5 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאוסטוס ממילווה היה בישוף מכת המניכאיזם, בן המאה הרביעית[1]. הוא זכור בזכות המפגש שלו עם אוגוסטינוס מהיפו, בקרתגו בסביבות שנת 383. הוא היה ממיילוויס (אנ'), נומידיה (היום באלג'יריה). הוא היה מרקע פגאני עני, הפך למורה, מטיף ומתדיין בעל מוניטין רב.

כפי שמתואר ב"וידויים", לאוגוסטינוס נודע לראשונה על פאוסטוס זמן קצר לאחר שהצטרף לאמונה המניכאית. הבישוף נתפס כחבר המלומד ביותר בכת באזור, ורבות מהשאלות הקשות יותר שהציב אוגוסטינוס למוריו נדחו עד להגעתו לקרתגו: ”עבור כל שאר חברי הכת. שפגשתי במקרה, כשהם לא יכלו לענות על השאלות שהעליתי, תמיד הפנו אותי לבואו. הם הבטיחו שבדיון איתו, קשיים אלו ואפילו גדולים יותר, אם יהיו לי, יבהרו בקלות”[2].

כשפאוסטוס מגיע לבסוף לקרתגו, אוגוסטינוס מתאר אותו כנעים באופיו ודיבור מאוד, אך לא מתאים למשימה של הגנה על התאולוגיה המניכאית; ואכן, אוגוסטינוס אומר שהכישרונות האמיתיים שלו טמונים בהתחמקות ברהיטות משאלות קשות. אוגוסטינוס כותב בזלזול ”שגיליתי מיד שהוא לא יודע כלום על האמנויות מלבד דקדוק, וזה רק בדרך רגילה. עם זאת, הוא קרא כמה מדברי טולי, מעט מאוד ספרים של סנקה, וכמה מהשירים של סנקה. וספרים מעטים של הכת שלו, שנכתבו בלטינית טובה. עם הלמידה הדלה הזאת והתרגול היומיומי שלו בדיבור, הוא רכש מעין רהיטות שהוכיחה את עצמה כמענגת ומפתה יותר מכיוון שהיא הייתה בעלת שנינות מוכנה ותמימה”[2].

הויככוח העיקרי בין פאוסטוס ואוגוסטינוס היה על ההיסטוריות של כתבי הקודש. פאוסטוס טען שאלו רק סיפורי אגדות[3].

בשנת 386 הוגלה פאוסטוס עם שאר המניכאים, אך צו זה בוטל בינואר 387 על ידי תאודוסיוס הראשון ובנו ארקדיוס, קיסר האימפריה הביזנטית. פאוסטוס נפטר כנראה לפני שנת 400, מאחר שחיבורו של אוגוסטינוס מהיפו, קונטרה פאוסטום, מדבר עליו בלשון עבר[4].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gardner, Iain; Lieu, Samuel N. C., eds. (2004). Manichaean Texts from the Roman Empire. Cambridge University Press. P 132
  2. ^ 1 2 Augustine. "The Confessions". Christian Classic Ethereal Library.
  3. ^ Grosse, Sven (2011). Theologie des Kanons: der christliche Kanon, seine Hermeneutik und die Historizität seiner Aussagen; die Lehren der Kirchenväter als Grundlegung der Lehre von der Heiligen Schrift (בגרמנית). LIT Verlag Münster. p. 94. ISBN 978-3643800787. One does not read in the Gospel that the Lord said: "I will send you the Paraclete who will teach you about the course of the sun and moon." For He willed to make them Christians, not mathematicians. (Translation of the German Quote according wikiquote)
  4. ^ Augustine (2008). Bourke, Vernon J. (ed.). Confessions. Catholic University of America Press. P 103