פאלט (מאכל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאלט
Palt
מאכלים
סוג מנה על בסיס תפוח אדמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאלטשוודית: Palt) הם כיסוני תפוחי אדמה שוודיים מסורתיים במילוי בשר, שיש להם גרסאות שונות.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאלט נפוץ יותר בחלק הצפוני של שוודיה. המאכל מוגש באופן מסורתי עם חמאה וריבת חמוציות אדומות, וכוס חלב קר בצד. כל סוגי הפאלט עשויים מתפוחי אדמה גולמיים, בעוד שהכופתאות העשויות מתפוחי אדמה מבושלים מראש מכונים קרופקאקה. זה נותן לסוג הפאלט בשם פיטפאלט צבע כהה יותר בהשוואה.

חמאה מוכנה בערימה להגשה על שולחן

וריאציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלודפאלט (Blodpalt) הוא מאכל שוודי מיושן שעדיין נפוץ למדי בצפון שוודיה ובפינלנד. ההיסטוריה של המנה חוזרת לתקופה שבה משקי הבית השתמשו בזהירות בכל חלקי החיות כדי להשיג מספיק מזון. בלודפאלט עשוי מדם (בקר או חזיר בדרום, איילים בצפון) מעורבב עם קמח כאשר הנפוצים ביותר הם שיפון, חיטה ו/או שעורה. לאחר שמאפשרים התפחה במשך הלילה, מוסיפים מחית תפוחי אדמה. לאחר מכן יוצרים את ה"בצק" בגושים ומרתיחים אותם עד שהם צפים למעלה. אז מגישים עם בשר חזיר מטוגן. המאכל הפך את המנה לארוחה מזינה הנאכלת לעיתים קרובות בחלק החשוך של השנה.

כופתאת פיטפאלט

פיטפאלט (Pitepalt) הוא פאלט תפוחי אדמה והמומחיות של העיר Piteå, אם כי גרסאות נאכלות בכל המדינה. למאכל השוודי הזה יש גרסאות רבות כמעט כמו מספר משקי בית בפיטאה, אך המשותף להן הוא תערובת של קמח חיטה ושעורה (בעוד וריאנטים אחרים של פאלט תפוחי אדמה עשויים להשתמש בקמחים אחרים כגון שיפון, או לא לכלול את השעורה), ויכולים להיות מילויים אחרים מלבד בשר חזיר, כמו בשר בקר טחון, או אף אחד מהם, המכונה אז פלטפאלט (Flatpalt).

מנות דומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פודינג שחור - סוג נוסף של מזון עשוי מדם. הזן השוודי נקרא "Blodpudding" (פודינג דם), והוא עדיין מאכל נפוץ בשוודיה כיום.
  • רשימת כופתאות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאלט בוויקישיתוף